Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 Bilag 3, L 151 Bilag 3
Offentligt
660439_0001.png
660439_0002.png
NotatDen 24. marts 2009Sagsnr. 00036414Notat udarbejdet af: ab/cha
Tilknyttede aktiviteter. L 150I § 18, stk. 3, i L 150 er der indsat en hjemmel til ministeren til at fastsætte nærmere regler forde tilknyttede aktiviteter, herunder om hvilket økonomisk omfang de tilknyttede aktiviteter måhave.Odense Vandselskab er enig i lovforslagets overordnede sigte med at fastsætte regler for detilknyttede aktiviteter, så der skabes en klar økonomisk og juridisk ramme for vandsektorensaktiviteter.Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår imidlertid, at man vil udarbejde nærmere reglerbaseret på en trappemodel, hvor der fastsættes grænser for omsætningen i de tilknyttede aktivi-teter ud fra forsyningernes samlede omsætning. Grænsen er uafhængig af om der er tale omaktiviteter i Danmark eller i udlandet. Den maksimale grænse for omsætningen foreslås fastsattil 10 mio. kr. årligt for meget store forsyninger med en omsætning på over 750 mio. kr./år. ForOdense Vandselskab, som har en omsætning på ca. 350 mio. kr. årligt, foreslås en grænse på 6mio. kr. årligt.Det er Odense Vandselskabs vurdering, at de foreslåede omsætningsgrænser kan være passen-de set i forhold til det danske marked, som er af begrænset størrelse. Det samme forhold gørsig imidlertid ikke gældende internationalt, ligesom den foreslåede krav til samarbejde mellemforsyningerne og private virksomheder virker unødvendigt restriktive.Odense Vandselskab har igennem en årrække udført tilknyttede aktiviteter både i Danmark ogi udlandet. De udenlandske aktiviteter er oftest gennemført i et samarbejde mellem OdenseVandselskab og forskellige private firmaer. Typen af aktiviteter kan f.eks. være undervisning,rådgivning om drift af forsyningsanlæg, eksportfremstød m.v. Der er således normalt tale omforholdsvis afgrænsede opgaver mht. tid og økonomi, hvor Odense Vandforsyning og privatefirmaer bidrager med hver deres ekspertise.Som grundlag for samarbejdet er der normalt udarbejdet en kontrakt mellem Odense Vandsel-skab og de private firmaer.
Af bemærkningerne til § 18 fremgår, at ministeren kan fastsætte regler om at beløbs-grænsernekan forhøjes, hvis en del af det selskab, der udfører sideordnede aktiviteter, er ejet af privateejere. Det forudsættes således her, at samarbejdet mellem forsyningen og de private virksom-heder sker i form af et selskab.Et selskab vil efter Odense Vandselskabs opfattelse være en udmærket konstruktion hvis der ertale om et længerevarende samarbejde mellem forsyningen og faste, private firmaer. Derimodvil et selskab ikke være velegnet, hvor der er tale om varierende samarbejdskonstellationer ogopgaver af begrænset varighed, hvilket typisk har været tilfældet for Odense Vandselskabsudenlandske aktiviteter. I disse tilfælde vil et krav om etablering af et selskab være uforholds-mæssigt omkostningskrævende og bureaukratisk.Det vil efter Odense Vandselskabs opfattelse derfor være mere hensigtsmæssigt, hvis der ska-bes mulighed for at forhøje - eller helt fjerne - omsætningsgrænserne for de tilknyttede aktivi-teter i de tilfælde, hvor der er tale om udenlandske aktiviteter. Herved undgås, at der skal etab-leres en række selskaber for at gennemføre udenlandske aktiviteter med forskellige privateaktører.En forhøjelse af omsætningsgrænserne i relation til udenlandske aktiviteter vurderes ikke atkunne påføre andre danske firmaer nogen urimelig konkurrence. Det internationale marked forvand og sanitet blev i 2001 anslået til ca. 25 mia. USD årligt med udsigt til en fordobling iløbet af 25 år. Danske virksomheder og forsyninger har kun en lille andel af dette marked, somdomineres af internationale koncerner.Alternativt bør kravet om etablering af et særligt selskab som forudsætning for at forhøje om-sætningsgrænserne justeres, således at det også kan være en tilstrækkelig betingelse, at der erindgået en samarbejdsaftale med private firmaer. For at sikre at der er tale om et reelt samar-bejde mellem private firmaer og forsyningen, kan der stilles krav om, at de private firmaersandel af aftalen skal udgøre en vis minimumsandel af den samlede aftalesum. De indgåedeaftaler vil kunne dokumenteres ved revision.Det foreslås endvidere, at omsætningsgrænserne ikke baseres på en trappemodel men snarerepå en fast procentsats af forsyningens samlede omsætning – i hvert fald for forsyninger over envis størrelse. Herved sikres, at der kan ske en løbende tilpasning af omfanget af forsyningernestilknyttede aktiviteter til forsyningens samlede størrelse.
Side 2 af 2