Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 Bilag 19, L 151 Bilag 19
Offentligt
690646_0001.png
690646_0002.png
690646_0003.png
690646_0004.png
690646_0005.png
690646_0006.png
Til lovforslag nr.L 150 og L 151
Folketinget 2008-09
Tillægsbetænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 20. maj 2009
Tillægsbetænkningover
I. Forslag til lov om vandsektorens organisering og økonomiske forholdII. Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov omvandforsyning, lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. ogforskellige andre love(Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold)[begge af miljøministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslag nr. L 150 og 1 ændringsforslag til lov-forslag nr. L 151.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 26. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. marts 2009.Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.Udvalget afgav betænkning den 29. april 2009. Lovforslagene var til 2. behandling den 12. maj2009, hvorefter de blev henvist til fornyet behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslagene blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet disse i 2møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget modtaget skriftlige henvendelser fra:Dansk Vand- og Spildevandsforening,KL,Aalborg Kommune ogÅrhus Kommune.Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslagene stillet 5 spørgsmål til miljøministe-ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af RV) indstiller lovforslagene tilvedtagelsemedde stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (RV) indstiller lovforslagene tilforkastelseved 3. behandling. Mindretal-let vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for til-lægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTilI. Forslag til lov om vandsektorens organisering og økonomiske forholdAfmiljøministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af RV):Til § 311)Istk. 2ændres »og § 18, stk. 1,« til: »§ 18, stk. 1, og § 02«.[Ikrafttrædelsestidspunkt for den foreslåede § 02]Ny paragraf2)Efter § 35 indsættes som ny paragraf:»§ 01.De enkelte vandselskaber fastsætter prisloftet for 2010 efter nærmere fastsatte regler, jf. §8.Stk. 2.Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning fastsætte tillæg til et vandselskabs prisloft for2010 efter nærmere regler fastsat af miljøministeren.«[Prisloftet for 2010 fastsættes af vandselskaberne, mens Forsyningssekretariatet kan fastsætte tillægtil prisloftet for 2010]Ny paragraf3)Efter § 35 indsættes som ny paragraf:»§ 02.Miljøministeren kan fastsætte regler om, at en kommune kan varetage visse administrativeopgaver for visse vandselskaber omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, i en overgangsperiode.«[Bemyndigelse til at fastsætte regler om, at kommunen i en periode kan varetage visse servicefunk-tioner for visse kommunalt ejede vandselskaber]
3
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede bestemmelse i § 02 foreslås at træde i kraft den 1. januar 2010 samtidig med be-stemmelsen i § 15, stk. 1, 1. pkt.Til nr. 2Prisloftet for 2010 fastsættes individuelt for hvert enkelt vandselskab af de enkelte vandselskaberselv efter en simpel model, da der ikke i 2009 vil foreligge det nødvendige grundlag for at kunnetage højde for de forhold, der er nævnt i bemærkningerne til § 8. Prisloftet fastsættes med udgangs-punkt i de historiske priser fremskrevet til 2009-niveau. Dette sikrer, at der tages højde for de lokaleforhold.Ministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke års historiske priser der skal danne udgangspunktfor 1. års prisloft og de parametre, som de historiske priser skal korrigeres med, herunder eventuelleændringer i vandmængde og eventuelle specielle hensyn til lokale forhold.Efter drøftelser i forligskredsen er det besluttet, at prisloftet i 2010 fastsættes som et gennemsnitaf taksterne i årene 2003-2005, der prisdiskonteres og justeres for ændringer i vandmængden isamme periode til den forventede vandmængde i 2010, således at en reduktion i vandmængden altandet lige modsvares af en stigning i prisloftet og omvendt.I overgangsåret 2010 vil der ikke blive foretaget en korrektion for investeringer ogover/underdækning. Udgangspunktet er, at, hvis et vandselskab ikke har den nødvendige likviditettil at gennemføre de nødvendige investeringer, må det låne til at gennemføre investeringerne. Iovergangsåret 2010 kan der imidlertid være behov for at give enkelte vandselskaber med særligebehov mulighed for at opnå større likviditet. Det gælder således vandselskaber, der har gennemførtsærlig store investeringer i årene 2006-2009, eller vandselskaber, der i årene 2003-2005 har opkræ-vet særlig lave takster i forhold til deres omkostninger. Forsyningssekretariatet kan derfor medhjemmel i stk. 2 træffe afgørelse i 2009 om et betinget investeringstillæg og et betinget driftstillægefter ansøgning fra de enkelte vandselskaber.For at give vandselskaber med store investeringer i årene 2006-2009 større likviditet i 2010, endtaksterne i årene 2003-2005 lægger op til, gives der således i prisloftet for 2010 et betinget investe-ringstillæg til vandselskaber, som har foretaget væsentlige investeringer i årene 2006-2009, der ikkeer blevet indregnet som straksafskrivninger i taksterne i årene 2006-2009, og hvor investeringerneer væsentligt over det niveau, der har ligget til grund for takstfastsættelsen i perioden 2003-05. Detfastsættes i samarbejde med branchen og Økonomi- og Erhvervsministeriet og efter drøftelse i for-ligskredsen bag vandsektorloven, hvor store investeringer der skal være tale om for at udløse detbetingede investeringstillæg. Det betingede tillæg gives i form af standardafskrivninger for investe-ringer foretaget i årene 2006-2009. Standardafskrivningerne beregnes på baggrund af det katalogover standardværdier og standardlevetider for alle aktivtyper, som vil blive udarbejdet af en konsu-lent i samarbejde med Miljøministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og branchen til brug foropgørelse af den reguleringsmæssige åbningsbalance. Ved at anvende standardafskrivninger sikresdet, at vandselskaber ikke kan hæve taksterne på baggrund af vilkårlige værdiansættelser af aktiverfra årene 2006-2009.For at tilvejebringe likviditet i 2010 for vandselskaber, som har haft en væsentlig underdækning iårene 2003-2005, gives der endvidere i ganske særlige tilfælde et betinget driftstillæg. Der vil isamarbejde med branchen, Økonomi- og Erhvervsministeriet og efter drøftelse i forligskredsen bag
4
vandsektorloven blive fastsat nærmere regler om, hvordan en væsentlig underdækning skal define-res.Et betinget investeringstillæg eller et betinget driftstillæg kan kun indregnes i et vandselskabs tak-ster for 2010, når Forsyningssekretariatet har truffet afgørelse om dette efter en konkret ansøgningfra vandselskabet.Prisloftet for 2011 fastsættes af Forsyningssekretariatet efter regler fastsat i medfør af § 8.Prisloftet i 2011 fastsættes som prisloftet i 2010, der prisdiskonteres og korrigeres for en rækkeparametre, herunder den gennemsnitlige over/underdækning i årene 2003-2005 samt afvikling afover/underdækningssaldo, eventuelle miljø- og servicemål, afskrivninger inkl. finansieringstillæg(dåbsgave), investeringstillæg, nye finansieringsomkostninger, et generelt effektiviseringskrav ogændringer i vandmængden. Over/underdækning i årene 2003-2005 opgøres som udgangspunkt somforskellen mellem indtægterne fra taksterne og de realiserede omkostninger i året.Fra 2011 korrigeres der således for et eventuelt investeringsefterslæb i form af et investeringstil-læg samt for omkostninger til miljø- og servicemål, herunder omkostninger til klimatilpasning.Endvidere tages der højde for, at et vandselskab kan have haft et driftsmæssigt over- eller under-skud i årene 2003-2005, idet der i disse år kan være opkrævet såvel højere som lavere takster endsvarende til de realiserede omkostninger.Forligskredsen bag vandsektorloven vil blive inddraget ved udarbejdelsen af de nærmere reglerom prisloftreguleringen.Til nr. 3Vandselskaberne kan vælge, evt. i fællesskab med andre forsyningsarter, jf. § 19 stk. 3, at etablereserviceselskaber til at varetage servicefunktioner, hvis de ønsker at holde servicefunktionerne ad-skilt fra vandselskabet i øvrigt. Den foreslåede bestemmelse er en bemyndigelse til miljøministerentil at fastsætte nærmere regler om, at en kommune fortsat i begrænset omfang kan varetage admini-strative opgaver for visse vandselskaber omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, i en overgangsperiode efterlovens ikrafttræden. Ministeren kan med hjemmel i denne bestemmelse fastsætte udtømmende,hvilke servicefunktioner en kommune lovligt kan varetage for et vandselskab omfattet af § 2, stk. 1,nr. 1. Ministeren vil forud for bekendtgørelsens udstedelse drøfte indholdet med forligskredsen.Servicefunktionerne vil være nogle administrative funktioner såsom lønbogholderi og administrati-ve it-opgaver, herunder forbrugsafregningssystemer. De servicefunktioner, som en kommune der-med lovligt kan varetage for et vandselskab omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, vil derfor være begrænsedebåde i relation til opgavens størrelse og økonomiske omfang. Ministeren kan videre fastsætte nær-mere regler om, hvilke vandselskaber der er omfattet af bestemmelsen. Bemyndigelsen vil bliveanvendt til at udstede regler om, at det som udgangspunkt er de mindre vandselskaber, der er omfat-tet af bestemmelsen. Vandselskabets behandlede vandmængde vil blive anvendt som afgrænsnings-kriterium. Ministeren kan fastsætte regler om overgangsperiodens længde.
ÆndringsforslagTilII. Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning, lov ombetalingsregler for spildevandsanlæg m.v. og forskellige andre love(Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold)
5
Afmiljøministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af RV):Til § 21)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 46ændres istk. 3ordene »efter et pålæg efter stk. 1«til: »fra et alment vandforsyningsanlæg til et andet alment vandforsyningsanlæg, som begge er om-fattet af § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold«.[Teknisk rettelse af den foreslåede bestemmelse, således at den hidtidige gældende retstilstand op-retholdes]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en lovteknisk præcisering, der skal sikre, at miljømi-nisteren fortsat, som det er tilfældet i dag, har hjemmel til afgøre spørgsmålet om leveringsprisenved levering af vand mellem to almene vandforsyninger, som begge er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, ilov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Peter Juel Jensen (V)nfmd.Eyvind Vesselbo (V) Erling Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V)Hans Christian Thoning (V) Jørn Dohrmann (DF) Liselott Blixt (DF)Per Ørum Jørgensen (KF) Knud Kristensen (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)Flemming Møller Mortensen (S) Trine Mach (SF) Steen Gade (SF)fmd.Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL) Juliane Henningsen (IA)Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 150 og L 151 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.1112131415161718TitelBetænkning afgivet 29/4-09Henvendelse af 7/5-09 fra Dansk Vand- og SpildevandsforeningHenvendelse af 11/5-09 fra KLHenvendelse af 7/5-09 fra Aalborg Kommune1. udkast til tillægsbetænkningHenvendelse af 14/5-09 fra Århus KommuneÆndringsforslag fra miljøministeren2. udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 150 og L 151 efter afgivelse af betænkningSpm.nr.11TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 5/5-09 fra Dansk Vand- ogSpildevandsforening og Dansk Miljøteknologi, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 7/5-09 fra Dansk Vand- ogSpildevandsforening, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 11/5-09 fra KL, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 7/5-09 fra Aalborg Kommu-ne, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 14/5-09 fra Århus Kommune,til miljøministeren, og dennes svar herpå
12131415