Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THA/ J.nr. 2008-6689

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato:

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. oktober 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 22 (Ad L 15) stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 22:

 

”Vil ministeren bekræfte, at det er et almindeligt princip i den sociale lovgivning, at hvis en borger påføres et tab som følge af mangelfuld rådgivning og vejledning, så har borgeren krav på efterfølgende at blive stillet, som om kommunen havde handlet korrekt, og vil ministeren i givet fald redegøre for, hvorledes kommunen skal agere over for borgerne som følge af L 15, for at kommunerne ikke efterfølgende pådrager sig en pligt til at kompensere borgerne for tab som følge af mangelfuld rådgivning og vejledning?”

 

 

Svar:

 

Jeg kan i denne sammenhæng henvise til Socialministeriets Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område af 3. oktober 2006, pkt. 47, hvoraf følgende fremgår:

 

”Efter Ankestyrelsens praksis kan manglende eller mangelfuld vejledning imidlertid betyde, at der træffes en ny afgørelse, der retter op på den manglende eller forkerte vejledning, således at en borger skal stilles, som om der fra begyndelsen var givet korrekt vejledning.”

 

Af pkt. pkt. 48 fremgår endvidere:

 

”Myndigheden eller sagsbehandleren kan pådrage sig ansvar for forkert rådgivning efter dansk rets almindelige erstatningsregler, således som de er fastlagt gennem retspraksis. Det betyder bl.a., at der skal være et ansvarsgrundlag (culpa). Det vil sige, at sagsbehandleren og myndigheden skal kunne bebrejdes den fejlagtige rådgivning. Hvad der skal til, for at der er et ansvarsgrundlag, må udledes af domspraksis. Hvis rådgivningen vedrører forhold inden for myndighedens eget område, er der efter retspraksis et professionsansvar, dvs. at der kan pålægges ansvar, hvis rådgivningen ikke har haft det faglige niveau, som man kan forlange af den pågældende myndighed og dens ansatte.”

 

For så vidt angår kommunernes opgaver i relation til orientering af berørte borgere, hvis Folketinget vedtager L 15, henviser jeg til min besvarelse af spm. nr. 13 (Ad L 15).

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann