Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato:
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. oktober 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 22 (Ad L 15) stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Â
â€Vil ministeren bekræfte, at det er et almindeligt princip i den sociale lovgivning, at hvis en borger pÃ¥føres et tab som følge af mangelfuld rÃ¥dgivning og vejledning, sÃ¥ har borgeren krav pÃ¥ efterfølgende at blive stillet, som om kommunen havde handlet korrekt, og vil ministeren i givet fald redegøre for, hvorledes kommunen skal agere over for borgerne som følge af L 15, for at kommunerne ikke efterfølgende pÃ¥drager sig en pligt til at kompensere borgerne for tab som følge af mangelfuld rÃ¥dgivning og vejledning?â€
Svar:
Jeg kan i denne sammenhæng henvise til Socialministeriets Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område af 3. oktober 2006, pkt. 47, hvoraf følgende fremgår:
â€Efter Ankestyrelsens praksis kan manglende eller mangelfuld vejledning imidlertid betyde, at der træffes en ny afgørelse, der retter op pÃ¥ den manglende eller forkerte vejledning, sÃ¥ledes at en borger skal stilles, som om der fra begyndelsen var givet korrekt vejledning.â€
Af pkt. pkt. 48 fremgår endvidere:
â€Myndigheden eller sagsbehandleren kan pÃ¥drage sig ansvar for forkert rÃ¥dgivning efter dansk rets almindelige erstatningsregler, sÃ¥ledes som de er fastlagt gennem retspraksis. Det betyder bl.a., at der skal være et ansvarsgrundlag (culpa). Det vil sige, at sagsbehandleren og myndigheden skal kunne bebrejdes den fejlagtige rÃ¥dgivning. Hvad der skal til, for at der er et ansvarsgrundlag, mÃ¥ udledes af domspraksis. Hvis rÃ¥dgivningen vedrører forhold inden for myndighedens eget omrÃ¥de, er der efter retspraksis et professionsansvar, dvs. at der kan pÃ¥lægges ansvar, hvis rÃ¥dgivningen ikke har haft det faglige niveau, som man kan forlange af den pÃ¥gældende myndighed og dens ansatte.â€
For så vidt angår kommunernes opgaver i relation til orientering af berørte borgere, hvis Folketinget vedtager L 15, henviser jeg til min besvarelse af spm. nr. 13 (Ad L 15).
Karen Jespersen