Kulturudvalget 2008-09
L 149
Offentligt
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
17. april 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 2 (bilag 6), vedrørende L 149 om forslag tillov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Ny ordning for udsendelse afikke-kommercielt tv, ændring af ”must carry”-reglerne, opkrævning af licens mv.),stillet af Folketingets Kulturudvalg den 27. marts 2009.
Carina Christensen
J. NR. 2004-22667-112
Side 2
Spørgsmål nr. 2
(bilag 6), vedrørende L 149 om forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsyns-virksomhed (Ny ordning for udsendelse af ikke-kommercielt tv, ændring af ”must car-ry”-reglerne, opkrævning af licens mv.).Skrivelse af 23. marts 2009.Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.Spørgsmål:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. marts 2009 fra Den KristneProducentkomité, jf. KUU L 149 - bilag 6."Svar:
Henvendelsen fra Den Kristne Producentkomité (DKPK) vedrører dels de foreslåede,nye regler for udsendelse af ikke-kommercielt tv i MUX 1 efter ophøret af udsendelse afanalog programvirksomhed den 31. oktober 2009, dels de foreslåede ændringer i regule-ringen af ”must carry”-forpligtelserne.Hovedpunkterne i DKPKs henvendelse er følgende:1) Hjemlen til, at kulturministeren kan fastsætte særlige regler for anvendelsen aflokal-tv-mulighederne i Københavnsområdet i henhold til lovens § 45, stk. 5, børbibeholdes.2) Kulturministeriets beregning af antallet af timer, der er til rådighed til udsen-delse af ikke-kommercielt tv i hovedstadsområdet, er ukorrekt, idet nabobyerneRoskilde og hele Nordsjælland, som også skal sende i området, ikke er medreg-net.3) DKPK er uenig i forslaget om, at der – forlods - skal afsættes sendetid til de re-gionale TV 2-virksomheder til brug for evt. dobbeltdækning af de regionale TV2-hovednyhedsudsendelser i områder, hvor der som følge af kommunalreformenog folketingsvalgkredsinddelingen den 1. januar 2007 er dækningsmæssige pro-blemer.4) DKPK er uenig i den besluttede sendetidsfordeling i MUX 1 for så vidt angården tildelte sendetid til de regionale TV 2-virksomheders udsendelser samt tiltegnsprogstolkede nyhedsudsendelser.5) Det er efter DKPKs opfattelse uheldigt, at der maksimalt kan afsættes 3 timerdaglig til landsdækkende ikke-kommerciel programvirksomhed.6) De ikke-kommercielle tv-stationer skal ifølge DKPK holdes økonomisk skadeslø-se for de fordyrende løsninger, der er truffet beslutning om vedrørende etable-ring og driften af sendenettet i MUX 1.
Side 3
7) Løsningen om at anvende komprimeringsstandarden MPEG-2 til udsendelse iMUX 1 for efterfølgende at skifte til MPEG-4 i år 2012 er ifølge DKPK en fordy-rende løsning for branchen.8) Den foreslåede tilskudsmodel til ikke-kommercielt tv er efter DKPKs opfattelsebureaukratisk og uhensigtsmæssig.9) Lovteksten for så vidt angår de foreslåede ændringer af ”must carry”-reglerne erifølge DKPK uklar omkring ”must carry”-forpligtelserne for så vidt angår MUX1.
Ad 1: Det er Kulturministeriets opfattelse – efter at have vurderet forarbejderne tilradio- og fjernsynsloven - at der er tilstrækkelig hjemmel i bemyndigelsen i lovens § 45,stk. 2 - også uden at sendemulighederne i Københavnsområdet nævnes eksplicit - til atjeg - såfremt der måtte blive flere end én sendemulighed til rådighed hvor som helst ilandet - kan fastsætte regler herom i bekendtgørelsesform. Der er således efter ministe-riets opfattelse ikke behov for særskilt at nævne Københavnsområdet.Ad 2: Det er korrekt, at sendetiden i hovedstadsregionen også skal rumme programmerfra stationer, som i dag sender i fx. Nordsjælland og det tidligere Roskilde amt. Imidler-tid er det ikke givet på forhånd, at græsrods-tv-stationerne i hovedstadsområdet mistersendetid. De kommercielle tv-stationer, der i dag sender på Kanal København, kommerfor eksempel ikke til at sende i MUX 1 efter den digitale overgang. På den måde aflastessendetiden i hovedstadsområdet til ikke-kommercielt tv. De kommercielle tv-stationer ihovedstadsområdet udsender ifølge Styrelsen for Bibliotek og Medier pr. døgn 7 timerstv.Sendetiden kan også blive aflastet af, at flere af de tv-stationer, der i dag sender påKanal København, vil være nærliggende kandidater til det landsdækkende sendebånd.Ad 3: Beslutningen om, at der af den øremærkede sendetid til ikke-kommercielt tv iMUX 1 i tidsrummet 21-17 – forinden en fordeling af sendetiden til ikke-kommercielt tv– skal afsættes sendetid til de regionale TV 2-virskomheder til brug for evt. dobbelt-dækning af de regionale TV 2-programmer i ”grænseområder” er truffet på baggrund afdrøftelser med partierne bag den mediepolitiske aftale for 2007-2010. Der er endnu ikketruffet beslutning om, på hvilket tidspunkt programmerne skal placeres, eller hvor ilandet, der er behov for dobbeltdækning. Disse forhold er ikke reguleret i lovforslagetAd 4: Det fremgår af beslutningspapiret af 11. juni 2007 om retningslinier for udbud afdigitalt tv m.v., som partierne bag den mediepolitiske aftale for 2007-2010 har tiltrådtsom opfølgning på aftalen, at der er truffet politisk beslutning om, at kapaciteten i MUX1 skal anvendes til udsendelse af DR1, DR2, TV 2 samt tegnsprogstolkede nyheder itidsrummet 17-20. Udsendelser fra de regionale TV 2-virksomheder skal sendes i tids-rummet 20-21. Resten af sendetiden, dvs. tidsrummet 21-17, er øremærket til ikke-
Side 4
kommercielt tv. Der er ikke i lovforslaget – bortset fra hvad der er nævnt under punkt 3ovenfor – foreslået ændringer i den tidligere besluttede sendetidsfordeling.Ad 5: Beslutningen om, at det landsdækkende sendebånd maksimalt kan være på 3timer pr. døgn er truffet på baggrund af drøftelser med partierne bag den mediepoliti-ske aftale for 2007-2010.Ad 6: Der er endnu ikke taget endelig stilling til, hvordan DIGI-TVs udgifter til etable-ring og drift af sendenettet i MUX 1 skal fordeles mellem de foretagender, der skalsende i MUX 1. Spørgsmålet er efter aftale med partierne bag medieaftalen ikke regule-ret i det fremsatte lovforslag og i den kommende bekendtgørelse.Jeg har i et svar af 23. marts 2009 til Folketingets Kulturudvalg oplyst, at ministeriet iøjeblikket forskellige muligheder for at reducere græsrodstv-stationernes distributions-omkostninger i MUX 1 i forhold til de tal, der tidligere har været fremme. Når disseundersøgelser er afsluttede, vil spørgsmålet blive drøftet med partierne bag medieafta-len med henblik på endelig beslutning om omkostningsfordelingen.Det er min forventning, at de politiske forhandlinger om dette spørgsmål vil blive af-sluttet i nærmeste fremtid.Ad 7: Det fremgår af det ovennævnte beslutningspapir af 11. juni 2007, at I/S DIGI TVbenytter MPEG-2-kompression til udsendelse af MUX 1 frem til år 2012, hvor DIGI TVforventes at overgå til udsendelse af MUX 1 i MPEG 4. Det fremgår ligeledes, at der vedudsendelse i MUX 2 benyttes MPEG-4. Der er ikke i lovforslaget foreslået ændringerheri.Ad 8: Den nye tilskudsordning er fastlagt på baggrund af det oplæg, som Styrelsen forBibliotek og Medier udarbejdede i sommeren 2008 og den høring, der blev gennemførtover styrelsens oplæg, samt efter drøftelser med partierne bag den mediepolitiske aftalefor 2007-2010 om oplægget og høringsresultatet.Ad 9: I lovforslaget foreslås en præcisering af ”must carry”-forpligtelserne, således atdet fremover specifikt fremgår hvilke konkrete tv-kanaler, der er omfattet af forpligtel-serne. Det foreslås præciseret, at ”must carry”-forpligtelserne alene skal omfatte publicservice-hovedkanalerne (DR1, DR2 og TV 2’, inkl. de regionale TV 2-udsendelser ogtegnsprogstolkede nyhedsudsendelser fra DR og TV 2 samt synstolkede udsendelser fraDR), idet TV 2’s status som ”must carry”-kanal dog ophæves, når adgangen til abonne-mentsbetaling udnyttes fra 1. januar 2012, jf. tillægsaftalen af 9. januar til medieaftalenfor 2007-2010 om omstruktureringsplan for TV 2/DANMARK og nye DR-initiativer mv.