Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
att.: Pernille Rahbek
Aalborg, den 7. Â januar 2009
Udkast til forslag til ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, j.nr. 2004-22667-3
Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, har følgende kommentarer til det af ministeriet udsendte forslag til ændring af radio- og fjernsynsloven;
Generelt finder vi det betænkeligt, at kulturministeren tillægges sÃ¥ mange beføjelser, som forslaget lægger op til. Ligesom vi i øvrigt finder det utilfredsstillende, at et sÃ¥ omfattende lovforslag sendes i høring umiddelbart inden juleferie og med sÃ¥ kort en høringsfrist. Det er betænkeligt ifht. at de berørte stationer og deres organisationer har en mulighed for at behandle og kommentere lovforslaget pÃ¥ et kvalificeret grundlag. Â
SAML kan ikke godkende, at forholdene for de ikke-kommercielle lokale elektroniske medier reguleres udelukkende i bekendtgørelser og cirkulærer. SAML anbefaler, at de lokale medier skrives ind i loven, således at disse medier generelt har et lovfæstet krav på at kunne få tildelt sendetilladelser i de lokale områder. SAML anbefaler således, at de lokale ikke-kommercielle medier får status af public service og public access medier, jf. opsamlende notat fra høringen den 18. september 2008. I øvrigt henviser vi til EuropaParlamentets beslutning af 25. september 2008 om ikke-kommerciel lokalradio og –tv i Europa (2008/2011(INI)), der netop påpeger det ønskelige og nødvendige i at styrke public servicemedierne.
Frekvenser og sendenet er fælles goder for alle borgere i Danmark og derfor bør der i medielovgivningen tages højde for de forskellige mediers rolle ifht. at videreudvikle og bevare demokratiet – også på lokalt plan. Der er et stadigt stigende behov for borgerinddragelse i medierne og for relevant information om samfundet til borgerne. De lokale ikke-kommercielle elektroniske medier spiller her en helt unik rolle.
SAML mener, at den afsatte pulje på 50 millioner kroner årligt til driftstilskud til de lokale ikke-kommercielle medier er for lille til at dække det behov, der er for at disse medier kan udvikle sig. Ikke mindst set i lyset af, at den kommende digitalisering af TV vil betyde en meromkostning for de lokale tv-stationer, både i etablering og løbende driftsudgifter, jf. beregninger fra I/S Digi-TV. Også de lokale radiostationer mangler idag midler til især uddannelse og vedligehold af teknisk udstyr. SAML skal derfor anbefale, at der afsættes et beløb til etableringsomkostninger for de lokale TV-stationer ifbm. overgang fra analog til digital signal. Og at puljen derudover generelt forhøjes til 80 millioner kroner årligt, hvoraf en fast del afsættes som uddannelsestilskud, der kan søges af de landsdækkende organisationer.
Konkret til de i forslaget foreslåede ændringer har SAML følgende kommentarer;
Nr. 1, (§ 6); foreslÃ¥s at kulturministeren fremover bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om â€must carryâ€. SAML anbefaler, at de ikke-kommercielle TV-stationer bliver omfattet af must carry-reglerne. Det fremgÃ¥r ikke utvetydigt af lovforslaget om det vil være gældende, nÃ¥r de ikke-kommercielle tv-stationer fremover skal sende i MUX 1 sammen med de regionale TV2-stationer, som er omfattet af must carry.
Nr. 2, (§8, stk. 1); en konsekvensændring, som vi ikke har kommentar til, blot finder vi det betænkeligt, at afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Nr. 3, (§9); ingen kommentarer.
Nr. 4, (§43); SAML har ikke kommentarer til denne ændring, blot den sproglige og indholdsmæssige, at Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud..., ændres til Radio- og tv-nævnet yder tilskud... og som nævnt ovenfor i de generelle kommentarer, at puljen forhøjes.
I øvrigt har SAML følgende kommentarer til ministeriets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Da der endnu ikke vides, hvormange ikke-kommercielle Tv-stationer, der vil søge om tilladelse til at sende regionalt i MUX 1, og hvormange timer disse stationer påtænkes at ville sende, og da der ikke findes nogen samlet oversigt over, hvormange timer, der for indeværende udsendes af de lokale ikke-kommercielle tv-stationer, kan SAML ikke umiddelbart anbefale, at der afsættes sendetid til landsdækkende ikke-kommercielt tv. Når programtilladelserne er givet, og det evt. viser sig, der vil være ledig sendetid i MUX 1, er det SAML’s anbefaling, at denne eventuelle ledige tid bruges til at udsende de regionalt / lokalt baserede programmer landsdækkende, en slags Landet Rundt. Og at der ydes tilskud til de tv-stationer, der leverer udsendelser dertil. Tilskuddet skal dække de omkostniger der er ifbm. distribution af disse programmer.
SAML kan sÃ¥ledes ikke anbefale, at der sondres mellem ikke-kommercielt tv, der primært er geografisk bestemt og ikke-kommercielt tv, der primært er interessebestemt. Risikoen for et forvrænget billede af det â€interessebestemte†i ikke-kommercielt tv, vil være stor, idet det af naturlige Ã¥rsager vil være økonomisk velfunderede organisationer, der vil kunne udnytte denne mulighed. Det lokale danske mediebillede, bÃ¥de radio- og tv-mæssigt, har altid været præget af denne dobbelthed. Det er netop styrken ved de ikke-kommercielle medier – en styrke SAML gerne ser bevaret.Â
SAML hilser med tilfredshed, at der foreslås udstedt programtilladelser efter kriterier om mangfoldighed og alsidighed i den enkelte regionale programflade, og at der ydes tilskud til den enkelte tv-station, der så må indgå i et regionalt sendesamvirke ifht. at fordele sendetid samt levere signalet til den regionale host, som udenfor Københavnsområdet, foreslås bliver den regionale TV2-station.
 SAML er enig i den foreslåede prioritering ved fordeling af tilladelserne, blot med den bemærkning at tilladelse til landsdækkende udsendelser, bliver som foreslået ovenfor.
Ad ændring af tilskudsordningen nævnes, at det er hensigten, at kompetancen til at fastsætte fordelingen af den samlede bevilling til støtte af ikke-kommercielt radio og tv mellem radio og tv tildeles Radio- og tv-Nævnet, vil SAML anbefale, at dette sker i tæt samarbejde med og efter høring hos de berørte landsdækkende organisationer. Især set i lyset af, at det er Kulturministeren, der udpeger hovedparten af nævnsmedlemmerne.
I forhold til at afskaffe den særlige pulje til studenterradio og –tv mfl. er et flertal af SAML’s medlemmer enig i dette, organisationen IASTAR, der organiserer de fem studenterradioer indtager af naturlige årsager et særstandpunkt.
Ifht. fordeling af tilskud til de ikke-kommercielle tv-stationer foreslås, at der bruges de samme kriterier som ifbm. udstedelse af sendetilladelse, SAML anbefaler, at egenproduceret lokal tv prioriteres højst, dernæst tv produceret til lokalområdet, og at indkøbt tv ikke prioriteres. Derimod bør genudsendelser støttes med et lavere beløb end beløbet til den første egenproduktion af en tv-time.
Det foreslås i øvrigt, at tilskudsordningen til de lokale ikke-kommercielle radiostationer fortsætter uændret, SAML anbefaler som nævnt ovenfor, at tilskudspuljen generelt sættes op, og at også de lokale radiostationer fremover modtager et større driftstilskud, og at også radiostationerne kan genudsende med et lavere timetilskud.
Og at der, som det tidligere har været tilfældet, afsættes en pulje til uddannelsesformål. Denne skal kunne søges af landsdækkende organisationer, samt af lokale radiosendesamvirker og regionale tv-sendesamvirker. Der er et stort og udækket behov for uddannelse på både radio- og Tv-stationerne.
Nr. 5 (§45, stk. 5); Det forekommer som en logisk konsekvens at der ikke længere fastsættes særlige regler om anvendelse af lokal-tv-sendemuligheder i hovedstadsområdet.
Nr. 6 (§47, stk. 2); Også denne ændring forekommer os som en logisk konsekvens af digitaliseringen.
Nr. 7, nr. 8, nr. 9, nr. 10, nr. 11; Disse ændringer, der alle omhandler forhold om licensen har SAML ingen kommentarer til. Hvilket også er tilfældet med de foreslåede ændringer nr. 12, nr. 13, nr. 14, nr. 15, nr. 16, nr. 17 og nr. 18 om sponsorstøtte samt indgåelse af partnerskab.
Venlig hilsen
Gitte Thomsen
sekretariatsleder