Kulturudvalget 2008-09
L 149 Bilag 13
Offentligt
672692_0001.png
672692_0002.png
672692_0003.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
20. april 2009
L 149: Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Kære KulturudvalgSåfremt lovforslaget vedtages i uændret form, lukker Kanal København ved overgangen tildigitalt tv den 1. november 2009.Vi skal foreslå, at § 45, stk. 5 fortsætter med uændret ordlyd:”Kulturministeren kan fastsætte regler om udbudsforretninger i henhold til stk. 2 og tilladelser ihenhold til stk. 1, herunder om udøvelse af programvirksomheden, varigheden af tilladelser samtanvendelsen af lokal-tv-sendemulighederne i hovedstadsområdet. Kulturministeren kanendvidere fastsætte, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse med udstedelse af tilladelser tilprogramvirksomhed og efter regler fastsat af kulturministeren kan fastsætte vilkår forprogramvirksomheden m.v.”Ovenstående indhold af paragraf 45, stk. 5 medfører, at Kanal København kan fortsætte isin nuværende form.Kanal København – Sendesamvirket Kanal 23, Købehavn – finder det naturligt at forsætte sinudsendelsesvirksomhed på en kanal i Hovedstadsområdet, derikkeindgår i MUX 1 til 6 iperioden 1. november 2009 til 2012.Der er flere ledige kanaler der reguleres af ”Bekendtgørelse om forsøgsvirksomhed i henhold tilradio- og fjernsynsvirksomhed nr. 461” Vi skal gøre opmærksom på at Kanal København indgåri MUX CPH Gruppense bilag ”Præsentationsfolder MUX CPH”.Digitaliseringen af tv-signalerne medfører at den danske tv-distribution 10 dobles i 8 MUX.Hovedstadsområdet har altid haft en ekstra analog tv-frekvens, da ca. 40 % af Danmarksbefolkning bor i hovedstadsområdet. Digitaliseringen medfører, at en række analoge frekvenser iHovedstadsområdet ud over Kanal 23 f.eks. i Roskilde, Hillerød og Helsingør nedlægges. Dettevil medføre manglende kapacitet på MUX 1 - Kanal 4 i hovedstadsregionen.Kanal København - der siden 2007 er blevet sendt digitalt på MUX CPH - er en god oggennemprøvet model, hvor lokale private foreninger og virksomheder forenes i et mangfoldigtfællesskab.
2Overordnede bemærkninger til lovforslaget:Hovedstadens lokal-tv mister - efter 25 år - sin tv-frekvens.Kanal København servicerer 40 % af befolkningen med lokal-tv, men vil få et langt mindretilskud fremover. De ikke-kommercielle tv-stationer vil miste op til 10 millioner i tilskud –som overføres til resten af Danmark.Kanal København mister den bedste sendetid, idet den tildeles lands- og regional-tv samttegnsprogs-tv.DIGI-TV’s tekniske konstruktion til afvikling af lokal-tv er unødig bureaukratisk ogomkostningstung.Mindre erhvervsvirksomheder vil miste muligheden for at anvende tv som reklamemedie dadenne mulighed afskaffes.
Herudover har vi nedenstående bemærkninger til lovforslaget med udgangspunkt ibemærkningerne:1.1.Mediepolitisk aftale for 2007-2010Det er ikke hensigtsmæssigt, at f.eks. den regionale TV2 ØST station skal sendes på MUX 1 –Kanal 4, Hovedstaden. Vi har svært ved at se det kulturpolitiske argument for, at borgerne påNørrebro, Østerbro, Vesterbro, Frederiksberg, Københavns Vestegn og Nordsjælland skalforsynes med lokale nyheder fra Nakskov, Korsør og Kalundborg– se bilag ”MUX1 Kanal 4Sendetidsfordeling”.Betyder forslaget i øvrigt, at f.eks. lokal-tv dækningen af kommunalvalget skubbes til side, hvisTV2 regionerne udvider sendetiden under kommunalvalgkampen til efteråret 2009?2.1.2.1. »Must carry«-forpligtelserne på tv-områdetDet er vores opfattelse, at alle tv-stationer på MUX 1 – Kanal 4 skal være omfattet af ”must-carry”. Lovteksten er uklar på dette område.2.3.2.Kulturministeriets overvejelser og forslag(DIGI-TV)Vi skal gøres opmærksom på, at Sendesamvirket indgik i et arbejdsudvalg nedsat afMediesekretariatet. Vi har i den sammenhæng 13 uafklarede spørgsmål –se bilag ”DirectDemocracy @nd Public Access”.2.3.2.3. Landsdækkende og lokal-baseret ikke-kommerciel programvirksomhedAntallet af ikke-kommercielle tv-timer er ikke rigtigt, da der ikke er taget højde for denaboregionale TV2-timer. Herudover indgår 00.00 til 06.00 som ikke-kommerciel tid iberegningen, som en helt normal sendetid. Det er helt uacceptabelt, at nattiden indgår med ligevægt som øvrig tid.2.3.2.4. Prioriteringsprincipper ved fordeling af sendetidDet bør fremgå af lovgivningen/mediaftaler, hvilke typer tv-stationer der skal sende hvornår, ilighed med tegnsprog og TV2-regionerne.Placeringen af tegnsprogs-tv i lokal-tv-primetime kl. 17.00 til kl.20.00 bør genovervejes. For detførsteproduceres der ikke 21 timers ugentlige døve-tv programmer, og for detandetermålgruppen kun på ca. 5000 personer. Det virker i øvrigt underligt, at DR og TV2 ikke kan findeplads til denne type landsdækkende programvirksomhed i deres egen sendeflade.
32.3.2.7. Udnyttelse af ledig sendetidDIGI-TV har valgt en teknisk konstruktion af sendenettet, der gør det urimeligt dyrt at anvendefor lokal-tv. Tv-signalet sendes via den regionale TV2 station til TV2 Odense, Danmark for atblive sendt retur til den regionale sender. Denne monopolisering af adgang til senderne i MUX 1må ikke blive lokal-tv’s økonomiske problem.Vi skal i øvrigt gøre Kulturudvalget opmærksom på, at MUX 1 – Kanal 4 ”går i sort”, når derikke sendes lokal-tv, da DR og TV2 ”stjæler” båndbredden. Seeren vil derfor undre sig og måskefjerne kanalen fra sit tv-apparat.2.3.2.9. Ændring af tilskudsordningenDet foreslåede bureaukratiske tilskudssystem er uhensigtsmæssigt, da det fremmer produktionenaf discount programmer. F.eks. vil den ikke-kommercielle lokal-tv-station miste tilskud, hvis dengenudsender en dyr egenproduktion. Dette vil svare til, at DR mistede licens, når de genudsender”Livvagterne”.Vi skal foreslå,at tilskudsordningen ændres til at et fast antal ikke-kommercielle lokal-tv-stationer ydes et tilskud for 4 år af gangen med servicekontrakt og årlig rapportering i lighedmed DR og TV2 regionerne. En administrativ enkel løsning, der fremmer opbygningen afkreative ikke-kommercielle lokal-tv miljøer i en seervenlig sendeflade –se bilag ”Digital lokal-tv økonomi”.De ikke-kommercielle tv-stationer i Hovedstadsområdet modtog i 2008 ca. 14 mio. kroner itilskud fra Kulturministeriet. Vi skal foreslå, at der afsættes minimum 15 mio. kroner årligt tilikke-kommercielt lokal-tv i Hovedstadsområdet fra 2010 i en særskilt pulje, der satsreguleres isamme takt som licensindtægterne. Ikke-kommercielt lokal-tv modtog i 2008 ca. 30 mio. kroneri tilskud på landsplan.Afslutningsvis skal vi tillade os at gøre opmærksom på, at lokal-tv får en kaotisk opstartforanlediget af, at lovforslaget først træder i kraft pr. 1. juni 2009.
Venlig hilsen
Benny HaugshøjTV Frederiksberg
Jimmy RehakKanal 1
Bilag:1: Præsentationsfolder MUX CPH2: MUX1 Kanal 4 Sendetidsfordeling3: Direct Democracy @nd Public Access4: Digital lokal-tv økonomi