NOTAT

 

Til ministeren

18. februar 2009

 

Kommenteret høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov om Kunstrådet og lov om Statens Kunstfond

 

Kulturministeriet sendte den 19. december et udkast til lov om ændring af lov om Kunstrådet og lov om Statens Kunstfond (regler om repræsentantskaber m.v.) i høring. Høringsfristen var den 16. januar 2009.

 

Frem til den 16. januar 2009 havde 29 organisationer m.v. afgivet høringssvar, jf. bilag 1. 21 af disse høringssvar indeholder konkrete bemærkninger.

 

I det følgende redegøres der for synspunkterne i de modtagne høringssvar.

 

***

1. Overordnede betragtninger

Kunstrådet, Kunstrådets repræsentantskab, Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse, Kunstnersammenslutningernes Samråd og Danske Jazz, Beat & Folkemusik Autorer er tilfredse med, at den politiske aftale fastslår, at den tostrengede kunststøttestruktur er velfungerende og skal bevares med Statens Kunstråd, der fordeler projektstøtte og støtte til institutioner, og Statens Kunstfond, der fordeler legater til individuelle kunstnere.

 

Unge Kunstnere og Kunstformidlere, Billedkunstnernes Forbund, De skønlitterære Forfattere, Dansk Skuespillerforbund, Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Danske Jazz, Beat & Folkemusik Autorer og Dansk Kunstnerråd udtrykker bekymring for armslængdeprincippet og giver udtryk for et ønske om at styrke fagudvalgenes autonomi i forhold til Kunstrådet (dette støttes af Dansk Musikpædagogisk Forening). Samtidig gives udtryk for, at Kunstrådets begrænsede økonomiske grundlag medfører, at kunsten svigtes til fordel for en øget administrativ centralisering. Organisationerne er skuffede over, at lovændringen ikke er mere ambitiøs på kunstens vegne, og mener ikke, at den er tilpasset kunstens behov. Desuden giver flere af de ovennævnte høringsparter udtryk for, at situationen før kunststøttereformen fra 2003 var bedre. Flere høringsparter udtrykker også bekymring over, at Kunststyrelsens medarbejdere både betjener ministeriet/ministeren og Kunstrådet/udvalgene, hvad der refereres til som et væsentligt demokratisk problem.

 

Unge Kunstnere og Kunstformidlere udtaler kritik af evalueringsrapporten udarbejdet af konsulenthuset Pluss Leadership, som lå forud for de politiske forhandlinger om Kunstrådsloven, og udtrykker, at en undersøgelse forud for en revision af en kunstlov ikke alene bør forestås af et managementfirma, hvis man vil sikre sig, at loven matcher kunstfaglige interesser. Danske Jazz, Beat & Folkemusik Autorer udtaler ligeledes, at evalueringen var mangelfuld, og Dansk Kunstnerråd udtrykker, at man i evalueringsfasen ikke har lyttet til den skepsis over for de praktiske forhold, som kunstnerorganisationerne har givet udtryk for.

 

Danske Dramatikeres Forbund udtaler, at de forslåede ændringer ikke ændrer ved to væsentlige problemer, nemlig de alt for få frie midler til alle Kunstrådets puljer samt den kendsgerning, at vidt forskellige kunstretninger i Kunstrådet er presset ind i samme organisation og underlagt samme administration, hvilket man finder uhensigtsmæssigt.

 

                   Kommentar:

Bekymringen for armslængdeprincippet tilkendegivet af 7 organisationer deles ikke af ministeriet, da reformen af 2003 ikke har betydet en ændret ansvarsfordeling mellem fagkyndige udvalg og politikerne. Det er fortsat politikerne, der træffer beslutning om de overordnede rammer og fagkyndige organer, der træffer beslutning om tildeling af støtte til kunstnere eller institutioner, som er indholdet i princippet. Ministeriet konstaterer, at der fortsat blandt en del af kunstnerorganisationerne er et ønske om at vende tilbage til kunststøttestrukturen fra før 2003. Ministeriet noterer dog samtidig, at der over en bred kam er tilfredshed med og glæde over, at den eksisterende tostrengede støttestruktur bakkes op politisk.

 

2. Kunstrådets navn ændres til ”Statens Kunstråd”

Baggrunden for navneændringen er, at flere kommuner har etableret kunstråd, hvilket giver anledning til forvekslinger, når der, særligt i pressen, blot henvises til ”Kunstrådet”.

 

Kunstrådet udtrykker stor tilfredshed med navneforandringen. Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse tilkendegiver tilfredshed med den fortsatte politiske støtte til det tostrengede kunststøttesystem og kommenterer således, at der med det nye navn, som kunne give anledning til sammenblanding og forveksling hos kunstnere, nu kan ske en yderligere forankring af den tostrengede struktur. Danske Dramatikeres forbund er den eneste organisation, der finder, at navneændringen ikke bør foretages. Det begrundes med, at det med det nye navn vil være lettere at slå Statens Kunstfond sammen med Statens Kunstråd.

 

Kommentar:

Der er i den politiske aftale om Kunstrådet intet, der kan danne grundlag for at tro, at der skulle være planer om at sammenlægge Statens Kunstfond og Kunstrådet. Aftalen understreger tværtimod, at det tostrengede kunststøttesystem er velfungerende og derfor skal bevares. Der ses derfor ikke at være grundlag for at ændre det foreslåede.

 

3. Fælles formand på billedkunstområdet

Baggrunden for forslaget er, at en fælles formand for Kunstrådets to udvalg på billedkunstområdet vil sikre koordination dels udvalgene imellem, dels de respektive udvalg og Kunstrådet imellem.

 

Kunstrådet tilslutter sig, at der ved skiftet til næstkommende Kunstråd udpeges én fælles formand for de to udvalg.

 

Akademiraadet, Kunstnersammenslutningernes Samråd, Unge Kunstnere og Kunstformidlere samt Billedkunstnernes Forbund glædes over og anser det for væsentligt, at det internationale billedkunstudvalg bevares som et selvstændigt udvalg.

 

Akademiraadet og Billedkunstnernes Forbund og Louise Faurschou (medlem af Kunstrådets repræsentantskab) mener, at udvalget i loven bør gøres permanent.

 

Akademiraadet, Kunstnersammenslutningernes Samråd, Unge Kunstnere og Kunstformidlere, Billedkunstnernes Forbund og Dansk Kunstnerråd mener, at det er væsentligt, at udvalget har sin egen formand, som også er medlem af Kunstrådet, desuden at én fælles formand lægger op til en svækkelse af udvalgets fremtidige selvstændige status.

 

Unge Kunstnere og Kunstformidlere mener desuden, at samtlige af Kunstrådets udvalg bør have mulighed for at have et internationalt udvalg på området også.

 

Billedkunstnernes Forbund og Dansk Kunstnerråd mener ikke, at en enkelt person kan varetage den opgave, som ligger i at holde sig orienteret på både det nationale og det internationale område, og at én fælles formand vil betyde en forringelse af arbejdet på billedkunstområdet.

 

                   Kommentar:

Kulturministeriet har nøje overvejet de indkomne høringssvar og finder, at  eftersom Kunstrådet selv udtaler sig positivt over for den foreslåede ændring, og ikke på nogen måde tager forbehold i forbindelse med f.eks. arbejdsbyrden som nævnt i et par høringssvar, finder Kulturministeriet det meget tungtvejende og overbevisende. I den politiske aftale om Kunstrådet understreges det, at de to billedkunstudvalg fortsat opretholdes, da denne struktur i det konkrete tilfælde har vist gode resultater. Det indstilles således, at den forslåede ændring bibeholdes.

 

4. Afskaffelse af karensregler

Lovforslaget indeholder en afskaffelse af karensregler for repræsentantskabsmedlemmer for både Kunstrådet og Statens Kunstfond, mulighed for dobbeltmedlemskab i repræsentantskaberne samt ubegrænset mulighed for genbeskikkelse af repræsentantskabsmedlemmer. Baggrunden for forslaget er, at eftersom repræsentantskaberne ikke uddeler midler, anses det ikke for nødvendigt at opretholde karensregler for fortsat at kunne sikre kunststøttesystemets legitimitet. Tværtimod vil erfaring fra repræsentantskabet være med til at styrke et potentielt medlem af f.eks. et udvalg for råd eller fond til at vare tage de opgaver, der hører til hvervet som udvalgsmedlem.

 

Kunstrådet, Kunstrådets repræsentantskab er enige i, at de eksisterende karensregler for medlemmer af repræsentantskabet er for strikte, og udtaler at erfaring fra repræsentantskabsarbejde vil være med til at styrke et potentielt medlem af råd eller udvalg til at varetage de opgaver, der hører med til hvervet som råds- eller udvalgsmedlem. Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse, Akademiraadet, Danske skønlitterære Forfattere, Dansk Skuespillerforbund, Danske Sceneinstruktører, Danske Jazz, Beat & Folkemusik Autorer, Dansk Kunstnerråd, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Biblioteksforening og Dansk Musikpædagoisk Forening udtaler sig positivt om afskaffelsen af karensreglerne.

 

Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse anerkender muligheden for dobbeltmedlemskab og rejser spørgsmålet om hvorvidt samtlige organisationer m.v. således skal have udpegningsret til begge repræsentantskaber.

 

Akademiraadet og Nanna Hertoft (mindretalsudtalelse fra Kunstnersammenslutningernes Samråd) finder dobbeltmedlemskab uhensigtsmæssigt. Akademiraadet frygter, at muligheden for dobbeltmedlemskab lægger op til en fremtidig sammenlægning af de to repræsentantskaber, som rådet mener, bør bevares som to selvstændige organer. Danske skønlitterære Forfattere finder det bekymrende, at også ikke-politisk valgte repræsentanter vil kunne sidde samtidig i både Kunstrådet og Statens Kunstfonds repræsentantskaber.

 

Kunststyrelsen fremhæver, at det kan diskuteres, om ændringer i repræsentantskabets opgaver og ændring af karensreglerne overflødiggør bestemmelsen i lovens § 9, stk. 2, der lyder ”Medlemmerne af repræsentantskabet beskikkes således, at nybeskikkelse hver gang kun sker for halvdelen af repræsentantskabets medlemmer”

 

Dansk Artist Forbund finder det glædeligt, at genbeskikkelse vil kunne finde sted.

Kunstrådet, Danske skønlitterære Forfattere, Nanna Hertoft (mindretalsudtalelse fra Kunstnersammenslutningernes Samråd) og Hanne Svejstrup (medlem af Kunstrådets repræsentantskab og af Fællesrådet for Moderne Dans) sætter spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i, at de organisationsudpegede medlemmer af repræsentantskabet vil kunne genbekikkes uden en øvre grænse for antallet af genbeskikkelser, idet det på sigt vil kunne føre til en vis inerti i repræsentantskabet. Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse hæfter sig ved, at muligheden for ubegrænset genbeskikkelse fremover vil betyde, at det vil være de repræsentantskabsudpegende organisationer m.v., som med deres udpegninger vil kunne/skulle sikre evt. fornyelse i repræsentantskaberne. Danske Jazz, Beat & Folkemusik Autorer henleder opmærksomheden på, at Statens Kunstfonds repræsentantskab indstiller kunstnere til livsvarig ydelse og mener, at det skal overvejes, om muligheden for genbeskikkelse bør afgrænses efter et par perioder.

 

                   Kommentar:

Kulturministeriet har taget flere høringsparters tøven over for muligheden for genbeskikkelse uden en øvre grænse for antallet til efterretning. En sådan ændring ville ganske rigtigt betyde, at det ville være op til de repræsentantskabsudpegende organisationer m.v. at sikre fornyelse i repræsentantskaberne. Derudover er muligheden for ’grænseløs genbeskikkelse’ ikke eksplicit at finde i den politiske aftale. I lyset af dette indstilles det, at tage højde for de betænkeligheder, der er tilkendegivet af nogle høringsparter, således at lovforslagets ordlyd rettes til i overensstemmelse med et ønske om en øvre grænse. Kulturministeriet foreslår, at genbeskikkelse kan finde sted en gang, således at et medlem vil kunne sidde i to perioder. Ud over denne ændring indstilles det, at forslaget bibeholdes.

                                                  

5. Kunstrådets repræsentantskabs rolle som udpegende organ

Forslagets intention er at tydeliggøre Kunstrådets repræsentantskabs rolle som udpegende organ, således som Pluss-rapporten anbefalede. Det betyder, at repræsentantskabets funktion med at følge Kunstrådets virksomhed nedtones, og dermed tydeliggøres repræsentantskabets primære opgave som udpegende organ. Repræsentantskabet skal således ikke længere følge Kunstrådets virksomhed, ej heller forelægge beretning og regnskab for ministeren. Det vil Kunstrådet selv skulle gøre. Ændringen foretages for at fremhæve, at det er Kunstrådet, der har ansvaret for sine egne regnskaber.

 

Kunstrådet bemærker, at hvad angår ændring af repræsentantskabets rolle i forhold til rådets virksomhed, beretning og regnskab, svarer ændringen stort set til den nuværende praksis. Kunstrådets repræsentantskab bemærker, at det kan virke underligt at fjerne bestemmelsen om, at repræsentantskabet skal følge rådets virksomhed, men at det klarere vil beskrive de faktiske forhold. Lene Byrialsen og Troels II Munk, medlemmer af Kunstrådets repræsentantskab, udtaler en betænkelighed ved helt at lade kravet om at følge Kunstrådets virksomhed udgå.

 

Akademiraadet, Unge Kunstnere og Kunstformidlere, Billedkunstnernes Forbund, Danske skønlitterære Forfattere, Danske Dramatikeres Forbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Artist Forbund, BørneTeaterSammenslutningen, Danske Sceneinstruktører, Dansk Kunstnerråd og Danmarks Biblioteksforening forholder sig kritisk til, at repræsentantskabet ikke længere skal følge Kunstrådets arbejde og blot modtage rådets  beretning og regnskab til bemærkninger. Det er opfattelsen, at repræsentantskabet således mister indflydelse og beføjelse. Det opleves som en voksende autonomi til Kunstrådet og en svækkelse af repræsentantskabet. Dansk Artist Forbund, Dansk Kunstnerråd mener, at det skal sikres i lovteksten, at regnskab og beretning forelægges kulturministeren med repræsentantskabets bemærkninger. Børne- og Kulturchefforeningen opfordrer til, at det nøje overvejes, hvordan repræsentantskabet fortsat kan være idegivende uden at skulle være bestemmende. Dansk Musikpædagogisk Forening giver udtryk for, at tydeliggørelsen af funktionsområdet vil give mulighed for en større klarhed i arbejdet.

 

                   Kommentar:

Eftersom 11 organisationer m.v. har tilkendegivet undren og beklagelse over forslaget om, at repræsentantskabet ikke længere skal følge Kunstrådets virksomhed, har Kulturministeriet genovervejet forslaget. I overvejelsen vejer det tungt, at både Kunstrådet og Kunstrådets repræsentantskab udtaler, at den foreslåede ændring stort set svarer til den nuværende praksis. Imidlertid har mange høringsparter hæftet sig ved, at det kan forekomme besynderligt, at repræsentantskabet ikke skal følge Kunstrådets virksomhed. Det foreslås derfor, at denne formulering fastholdes, men at det fremover vil være Kunstrådet selv, der forelægger regnskab og beretning for kulturministeren, dog med repræsentantskabets bemærkninger.       

 

6. Ã…rligt seminar

Kunstrådets repræsentantskab og Statens Kunstfonds repræsentantskab får i fællesskab ansvar for et årligt seminar.

 

Finansministeriet bemærker, at forslagets samlede indhold, herunder det årlige seminar, skal afholdes inden for eksisterende rammer. Justitsministeriet beder i sin lovtekniske gennemgang af lovforslaget om en præcisering af ordet ”større” i teksten. Kunstrådet, Kunstrådets repræsentantskab, Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse, Unge Kunstnere og Kunstformidlere, Danmarks Dramatiker forbund, Danske Sceneinstruktører, Dansk Kunstnerråd, Børne- og Kulturchefforeningen og Danmarks Biblioteksforening ser meget positivt på det årlige seminar.

 

Kunstrådet forventer, at finansieringen af seminaret nærmere aftales mellem de to repræsentantskabers formænd og Kulturministeriet. Kunstrådets repræsentantskab, Statens Kunstfonds repræsentantskab og Danmarks Biblioteksforening forventer, at nødvendige midler til at løse den pålagte opgave følger med, eller at der skaffes midler til afholdelse af et sådant seminar. Unge Kunstnere og Kunstformidlere vil gerne have præciseret, hvad det betyder, at seminaret vil være ”for kunstmiljøet bredt”.

 

                   Kommentar:

I lyset af den brede opbakning omkring det årlige seminar fastholdes ændringen. Kulturministeriet finder det hensigtsmæssigt, at ordet ”større” udgår af teksten i lovforslaget, da det i en juridisk sammengæng altid vil basere sig på skøn, og da der står ”større seminar” i den politiske aftale, samt at bemærkningerne til loven forklarer, at der fra politisk side har været ønske om at skabe bedre rammer for den politisk-kunstfaglige debat. Finansieringsspørgsmålet er ikke relateret til lovændringen.

 

7. Toårig observationsperiode

Ifølge den politiske aftale om Kunstrådet af 28. november skal man over en periode på to år registrere fremmødeprocenten i Kunstrådets repræsentantskab, og man skal i perioden kunne vise, at fremmødeprocenten er tilfredsstillende. Det skal ydermere vurderes, om medlemmer af repræsentantskabet, der er udpeget af partierne, nødvendigvis skal være folkevalgte politikere. Denne beslutning er gengivet i bemærkningerne til lovforslaget og er altså ikke en del af de lovfastsatte bestemmelser. En del høringssvar kommenterer imidlertid på bestemmelserne.

  

Kunstrådets Repræsentantskab konstaterer, at der fra politisk side ønskes, at mødeprocenten forbedres, og det vil repræsentantskabet tilstræbe med en række tiltag, herunder at arrangere flere aktuelle kunstpolitiske debatter. Unge Kunstnere og Kunstformidlere samt Børne- og Kulturchefforeningen synes, det er fint, at mødeprocenten tilstræbes forbedret.

 

Kunstrådets repræsentantskab udtrykker en klar mening om, at de politisk udpegede medlemmer af repræsentantskabet bør være folkevalgte politikere.

 

                   Kommentar:

Kulturministeriet gør opmærksom på, at den politiske aftale om Kunstrådet eksplicit har denne toårige observationsperiode med, og i lyset af dette indstilles det, at den bibeholdes i lovforslagets bemærkninger.

 

8. Andre emner

 

Nye udvalg i kunstrådsstrukturen

Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse, Akademiraadet, Akademisk Arkitektforening og Danske Designere udtaler, at det er utilfredsstillende, at områderne arkitektur og design og kunsthåndværk ikke er repræsenteret i Kunstrådet. Foreningerne finder, at der er tale om manglende demokratisk indflydelse på anvendelsen af de midler, som samfundet stiller til rådighed for formidling af de nævnte områder. Ydermere findes det utilfredsstillende, at der stadig er tale om et uens antal livsvarige ydelser mellem enkelte kunstarter og uens repræsentation af kunstarterne i Statens Kunstfonds repræsentantskab.

 

Billedkunstnernes Forbund og Dansk Artist Forbund foreslår, at der tilknyttes et yderligere fagudvalg: et tværfagligt udvalg, der skal have ekspertise til at håndtere den tværfaglige pulje. Der findes en mangfoldighed af subkulturer omkring performancekunst, nye elektroniske medier m.m., som man ikke tidligere har kendt til, og der er grobund for interessante tværfaglige projekter.

 

Hanne Svejstrup, (medlem af Kunstrådets repræsentantskab og Fællesrådet for Moderne Dans), udtaler, at Fællesrådet fortsat vil arbejde på, at der skal oprettes et selvstændigt Udvalg for Dans under Kunstrådet.

 

Udpegningsret til Kunstrådets og Statens Kunstfonds repræsentantskaber

Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse udtaler, at i sammenhæng med lovforslagets åbning af muligheden for samtidigt medlemskab af begge repræsentantskaber, bør Kunstnersammenslutningernes Samråd også have mulighed for medlemsudpegning til Kunstrådets repræsentantskab.

 

Kunstnersammenslutningen Samråd skriver i sit høringssvar, at sammenslutningen ikke har været repræsenteret i repræsentantskabet for Kunstrådet, og anmoder således om at få udpegningsret til en plads i Kunstrådets repræsentantskab. Unge Kunstnere og Kunstformidlere udtrykker ligeledes ønske om at blive udpegningsberettigede til Statens Kunstfonds repræsentantskab. Børne- og Kulturchefforeningen tilkendegiver ligeledes interesse i at være repræsenteret i repræsentantskabet, såfremt der på et senere tidspunkt skal overvejes en ændret sammensætning af repræsentantskabet.

 

Tekniske ændringsforslag

Kunststyrelsen og Statens Kunstfonds repræsentantskab og bestyrelse samt enkeltmedlemmer af Kunstrådets repræsentantskab påpeger en række tekniske ændringsforslag af formuleringsmæssig karakter. Det foreslås også at erstatte ordene ”foretage indstillinger” i § 8 i nugældende lov med ordet ”udpege” i lovforslaget for på den måde at skabe overensstemmelse med ordlyden i andre dele af loven, jf. § 6, stk. 3 og 4, og med nugældende praksis. Den tekniske ændring vil ydermere understrege den politiske aftales præcisering af Kunstrådets repræsentantskabs udpegende rolle. Desuden foreslås det, at navnene på udvalgene i lov om Kunstrådet og lov om Statens Kunstfond rettes, således at udvalget for film- og teaterkunst rettes til udvalget for film- og scenekunst og fagudvalget for teater under Kunstrådet rettes til udvalget for scenekunst, således at der kommer overensstemmelse mellem, hvad udvalgene faktisk kaldes. Endvidere ændres ordet ”teater” til ordet ”scenekunst” alle steder i de to love.

 

Ny dato for revision

Foreningen af Danske Sceneinstruktører giver udtryk for ønske om, at der i lovforslaget indsættes en dato for en ny revision.

 

                   Kommentar:

Der er hovedsageligt tale om forslag og kommentarer, som ikke har med den lovgivningsmæssige gennemførelse af den politiske aftale om Kunstrådet at gøre. Tekniske ændringsforslag indarbejdes for hovedpartens vedkommende i lovforslaget. Kulturministeriet finder det hensigtsmæssigt at følge forslaget vedrørende ændring af ”foretage indstilling” til ”udpege”, dels for at skabe overensstemmelse med ordlyden i andre dele af loven, dels for at skabe overensstemmelse med nugældende praksis. Kulturministeriet finder det endvidere hensigtsmæssigt at følge forslaget vedrørende ændring af ”teater” til ”scenekunst”.


 

Bilag 1

 

Indkomne høringssvar vedrørende ændring af lov om Kunstrådet og ændring af lov om Statens Kunstfond (regler om repræsentantskaber m.v.).

 

Skrevet med fed: indeholder konkrete bemærkninger

Skrevet almindeligt: indeholder ingen bemærkninger

 

  1. Finansministeriet                                                                           15. 01. 2009
  2. Konkurrencestyrelsen                                                                         09. 01. 2009
  3. Velfærdsministeriet                                                                             14. 01. 2009
  4. Kommunernes Landsforening                                                              16. 01. 2009
  5. Statens Kunstfond                                                                          14. 01. 2009
  6. Akademiraadet                                                                                16. 01. 2009
  7. Kunstnersammenslutningernes Samråd                                      14. 01. 2009
  8. Foreningen af Unge Kunstnere og Kunstformidlere                    16. 01. 2009
  9. Billedkunstnernes Forbund                                                           16. 01. 2009
  10. Danske Skønlitterære Forfattere                                                  14. 01. 2009
  11. Den Danske Forlæggerforening                                                           16. 01. 2009
  12. Danske Dramatikeres Forbund                                                     08. 01. 2009
  13. Danmarks Teaterforeninger                                                                19. 01. 2009
  14. Foreningen af Små Teatre                                                                   14. 01. 2009
  15. Dansk Skuespillerforbund                                                             16. 01. 2009                                  
  16. Dansk Artistforbund                                                                      13. 01. 2009
  17. Børneteatersammenslutningen                                                     16. 01. 2009
  18. Danske Teatres Fællesorganisation                                                     16. 01. 2009
  19. Foreningen af Danske Sceneinstruktører                                     16. 01. 2009
  20. Danske Jazz, Beat og Folkemusik Autorer                                   16. 01. 2009
  21. Foreningen Danske Designere og

             Akademisk Arkitektforening 16. 01. 2009

  1. Dansk Kunstnerråd                                                                        16. 01. 2009
  2. Børne- og Kulturchefforeningen                                                    15. 01. 2009
  3. Kunstrådet                                                                                       14. 01. 2009
  4. Kunstrådets Repræsentantskab                                                    16. 01. 2009
  5. Kunststyrelsen                                                                                15. 01. 2009
  6. Kulturministeriets Rektorkollegium                                                    22. 12. 2008
  7. Danmarks Biblioteksforening                                                        16. 01. 2009
  8. Dansk Musikpædagogisk Forening                                                15. 01. 2009