Uddannelsesudvalget 2008-09, Uddannelsesudvalget 2008-09, Uddannelsesudvalget 2008-09
L 144 Bilag 7, L 144 A Bilag 7, L 144 B Bilag 7
Offentligt
675219_0001.png
675219_0002.png
675219_0003.png
675219_0004.png
675219_0005.png
675219_0006.png
Til lovforslag nr.L 144
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 22. april 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.(Tilsynet med undervisningen m.v. og optagelse i dagtilbud af børn på mindst 2 år og 6 månederm.v.)[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget, herunder 1 om deling af lovforslaget. Socialdemo-kratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 1 om deling, der er tiltrådt af det øvrige udvalg. Undervisningsmini-steren har stillet ændringsforlag nr. 2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2009 og var til 1. behandling den 12. marts 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministe-ren sendte den 9. februar 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 187. Den 26. februar2009 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret. 1 af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 tilbetænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagel-semed det til lovforslag A under nr. 2 stillede ændringsforslag.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har noteret, at et mindretal beståendeaf Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten ikke har ønsketat imødekomme en række ønsker fra forældre og de frie skoler. Venstre, Dansk Folkeparti og DetKonservative Folkeparti har på den baggrund indvilliget i at dele lovforslaget i 2 lovforslag.Regeringspartierne og Dansk Folkeparti har noteret, at på baggrund af et ønske fra de frie og pri-vate skoler i Danmark nedsatte Undervisningsministeriet en arbejdsgruppe, som kunne drøfte en ny
2
model for tilsynet med undervisningen på de frie og private skoler. Formålet var at gennemgå deeksisterende regler for at undersøge, om tilsynet med skolernes undervisning kunne foregå på enmere enkel måde, uden at tilsynets kvalitet og effektivitet forringedes.Lovforslaget indebærer bl.a., at forældrekredsens tilsyn med skolens almindelige virksomhed vi-dereføres. Det eksisterende decentrale tilsyn med skolen styrkes via en certificering af den tilsynsfø-rende. En tilsynsførende skal som hidtil have sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, atden pågældende er i stand til at varetage et tilsyn med undervisningen på grundskoleniveau og skalbeherske dansk i skrift og tale. Skolen kan også foretage selvevalueringer efter en evalueringsmo-del, der er godkendt af undervisningsministeren.Faglige test forventes i videst muligt omfang inddraget i statens vurdering af undervisningenskvalitet på den enkelte skole.Grundlæggende mener Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, det er et for-nuftigt lovforslag. Det har været et ønske fra de frie og private skoler. Det er væsentligt for V, DFog KF at understrege, at det nære tilsyn med skolen fortsat skal ligge hos forældrekredsen. Under-visningsministeriet skal naturligvis gribe ind, såfremt det er påkrævet.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har med tilfredshed noteret undervis-ningsministerens svar på spørgsmål 5 til Uddannelsesudvalget.Det foreslås også, at de frie og private skoler skal kunne varetage opgaver som privatinstitutionereller private dagpasninger for børn, der er mindst 2 år og 6 måneder, hvilket er 6 måneder tidligereend i dag. Baggrunden for dette er ikke at tilskynde til, at børn kommer tidligere i børnehave. Detteønsker V, DF og KF at understrege.Problemet, der søges løst med forslaget er, at forældre i nogle kommuner står i den situation, atkommunen tidligt udskriver barnet fra vuggestuen, med det resultat, at de forældre, der gerne vilbenytte sig af de børnehavetilbud, der er i forbindelse med de frie skoler, ikke kan få tilskud til, atbarnet kan komme i den ønskede børnehave, før barnet er 3 år gammelt. Det vil sige, at forældreneer tvunget til enten at lade deres barn gå derhjemme i nogle måneder eller at tage imod et kommu-nalt børnehavetilbud, hvorefter de så skal flytte barnet til det private pasningstilbud, når det fylder 3år. Der er altså tale om en håndsrækning til forældrene.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener, at denne del af forslaget er væ-sentlig for de forældre og ikke mindst for børnene. Vilkårene på arbejdsmarkedet er sådan, at defærreste forældre har mulighed for at tage 3 eller 6 måneders orlov, og det betyder, at vilkårene forbørnene risikerer at blive, at de enten ikke kommer i det pasningstilbud, forældrene finder mest eg-net til dem, eller at de simpelthen må flyttes en ekstra gang med måske 4 måneders mellemrum.Derfor støtter V, DF og KF den del af lovforslaget, der sikrer, at de frie og private skoler kan vare-tage opgaver som privatinstitutioner eller private dagpasninger for børn, der er mindst 2 år og 6 må-neder.Det foreslås ligeledes, at særlige tilskud til ekstraudgifter i forbindelse med undervisning af sværthandicappede elever også skal kunne anvendes til betaling af pædagogisk medhjælp.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemed det under nr. 2 stillede ændringsforslag. Mindretalletindstillerdet under B nævnte lovforslagtilforkastelseved 3. behandling.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten støtter de frieskolers bestræbelser på at forenkle tilsynet med de frie skoler. Mindretallet noterer sig, at staten skalcertificere de frie skolers tilsynsførende. Alternativt kan skolerne foretage en selvevaluering. I så
3
fald skal staten ved undervisningsministeren godkende modellen for selvevaluering. Desuden for-venter staten, at de frie skoler bruger faglige test til statens vurdering af undervisningens kvalitet.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten indstiller detunder B nævnte lovforslag til forkastelse, da mindretallet finder det uacceptabelt, at kommuner ryk-ker vuggestuebørn under tre år i børnehave til en lavere normering. Her har forældre åbenbart ikkeen valgmulighed. Baggrunden er, at kommunerne har vanskeligt ved at leve op til pasningsgarantienunder de givne økonomiske vilkår. Men ved Folketingets godkendelse af private børnehavers opta-gelse af børn under tre år accepterer Folketingets flertal denne nye norm for børnepasning og giverderved kommunerne en ny besparelsesmulighed, som ikke tilgodeser børns behov.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfet mindretal(S, SF, RV og EL), tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Tilsynet med un-dervisningen m.v.)« omfattende § 1, indledningen, nr. 1-8 og 10, og § 2.B.»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Optagelse i dagtil-bud af børn på mindst 2 år og 6 måneder)« omfattende § 1, indledningen, nr. 9, og § 2, stk. 1.«[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagAfundervisningsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 12)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 5, stk. 8,ændres »§ 9, stk. 2« til: »§ 9 a, stk. 1«.«[Konsekvensrettelse]
4
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indebærer en deling af lovforslaget, således at den ene del kommer til at omfat-te forslaget om ny model for tilsynet med undervisningen på de frie grundskoler og den anden delkommer til at omfatte forslaget om optagelse i dagtilbud af børn på mindst 2 år og 6 måneder.Til nr. 2Bestemmelsen justeres som konsekvens af den ved lovforslaget foreslåede nyaffattelse af friskole-lovens kapitel 3.
Sophie Løhde (V) Britta Schall Holberg (V) Malou Aamund (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Troels Christensen (V) Martin Henriksen (DF)nfmd.Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF)fmd.Villum Christensen (LA)Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Niels Christian Nielsen (S)Pernille Vigsø Bagge (SF) Nanna Westerby (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 144Bilagsnr.123456TitelHøringsnotat og høringsliste, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslagetTidsplan for udvalgets behandling af forslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra undervisningsministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144Spm.nr.123TitelSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovfor-slaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan støtte en deling af lovforslaget, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange kommuner der sender børn i børnehave, når deer 2 år og 6 måneder, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorvidt en kommune kan pålægge forældre, at deres barnskal stoppe i en vuggestue, når barnet er 2 år og 6 måneder, til under-visningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at tilsynet med friskoler omfatter,at man skal føre tilsyn med, at skolerne ikke fremmer kulturelle paral-lelsamfund, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om virkningstidspunktet for bestemmelsen om tilsynsførende,til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
4
5
6
6

Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og denne svar herpåSpørgsmål 5 og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 5:Kan ministeren i fortsættelse af 1. behandling bekræfte, at tilsynet med friskoler omfatter, at manskal føre tilsyn med, at skolerne ikke fremmer kulturelle parallelsamfund, der forhindrer indvandre-re og efterkommere i at integrere sig i samfundet?Svar:Jeg kan bekræfte, at tilsynet med friskoler omfatter et tilsyn med, at skolerne ikke fremmer kultu-relle parallelsamfund, der forhindrer indvandrere og efterkommere i at integrere sig i samfundet, iden forstand at skolerne efter deres formål og i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve iet samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab tilog respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem køn-nene, jf. § 1, stk. 2, 4. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v.Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslag nr. L 144 til en ny § 9 a, stk. 1, nr. 3, skal de til-synsførende bl.a. varetage tilsynet med, at skolen opfylder kravet i § 1, stk. 2, 4. pkt., i lov om fri-skoler og private grundskoler m.v. Ligeledes er kravet omfattet af Undervisningsministeriets over-ordnede tilsyn, jf. forslaget til § 9 f, samt af det skærpede tilsyn, jf. forslaget til § 9 g.