De fleste ordførere har jo gennemgået den her ændring af tilsynet. Med hensyn til den første del af forslaget er det, der er væsentligt fra konservativ side, at det er en ordning, som friskolerne selv bakker op om, og at det også er en ordning, som vi mener sikrer tilstrækkelige muligheder for tilsyn. Med de to vægtede hensyn kan vi støtte den del af forslaget.
Med hensyn til den anden del af forslaget vil jeg sige, at jeg faktisk synes, at det er et rigtig vigtigt forslag. Jeg kan sådan set være enig i, at det måske ikke nødvendigvis har så meget at gøre med den første del, men jeg synes, at det var vigtigt at få det med her, fordi vi på den måde kan få det gennemført forholdsvis hurtigt; det er jo en meget lille detalje.
Med hensyn til grunden til at jeg synes, at det er vigtigt, vil jeg sige, at jeg sådan set er enig med den foregående ordfører, der siger, at det er meget, meget tidligt at komme i børnehave, når man er 2 ½ år gammel, det skal vi ikke lægge op til herindefra. Det har heller ikke været vores intention med at presse på for, at ministeren fik denne del med i forslaget. For jeg vil faktisk godt tage ansvar for at have været med til at presse på for, at det her kom med, og for, at det kom rimelig hurtigt med.
For det problem, der er, og det problem, der løses med det her lillebitte forslag, er, at forældre i nogle kommuner jo står i den situation, at barnet bliver smidt ud af vuggestuen, om jeg så må sige, og så siger kommunen: Nu er det her barn kommet videre, kommet i børnehave. Og så står de forældre, der gerne vil benytte sig af de børnehavetilbud, der er i forbindelse med de frie skoler, altså faktisk med det problem, at de ikke kan få tilskud til, at barnet kan komme i den børnehave, før barnet er 3 år gammelt. Det vil sige, at de er tvunget til enten at lade deres barn gå derhjemme i nogle måneder eller til at tage imod et kommunalt børnehavetilbud, hvorefter de så skal flytte barnet, når det fylder 3 år. Det vil sige, at det altså betyder, at man enten skal være nogle måneder derhjemme, eller at man skal flytte sit barn en ekstra gang, eller at man skal betale den fulde pris og altså ikke får tilskuddet til den private børnehaveordning.
Derfor er det her faktisk en hjælp til de forældre, sådan at deres børn kan komme direkte fra vuggestuetilbuddet over i det private børnehavetilbud med tilskud. Og det er på ingen måde, i hvert fald ikke fra konservativ side, et signal om, at det er det rigtige tidspunkt. Det er udelukkende et spørgsmål om, at der altså er en praksis i nogle kommuner, hvor man fratager forældrene muligheden for at have barnet i vuggestuen tidligere og siger, at nu flytter man barnet over i børnehaven, og at man altså efterlader nogle forældre i et vakuum - det kunne vi kalde det - hvor de ikke har muligheden for at få tilskud til den ordning, de rent faktisk gerne vil have barnet flyttet over i efter vuggestuen.
Det synes vi ikke er rimeligt. Vi synes ikke, at det er rimeligt, at de forældre står i den situation, at de enten skal flytte barnet en ekstra gang, eller at de skal betale den fulde pris for det private pasningstilbud. Derfor har vi gerne villet lukke det hul. Det, det her reelt drejer sig om, er at lukke det hul og dermed give mulighed for, at kommunen kan give tilskud til det private pasningstilbud, også i situationer, hvor barnet ikke er fyldt 3 år endnu.
Derfor vil jeg håbe, at de ordførere, der følte, at det drejede sig om det andet, nemlig om et signal om, at det var i orden at komme i børnehave som 2 ½-årig, vil tænke over, om de ikke gerne vil hjælpe de her forældre ved at få lukket det her hul, så de kan få det tilskud, også i de situationer, hvor kommunen altså har truffet den beslutning, at man ikke kan få lov at blive i et vuggestuetilbud, til man er 3 år gammel. For det vil vi i hvert fald fra konservativ side utrolig gerne være med til at gøre. Om man så gør det ved hjælp af et eller to forslag skal jeg ikke gå meget op i, men jeg håber i hvert fald, at der vil være et bredt flertal, der vil bakke op om det.
Jeg mener faktisk, at det er ret vigtigt for de her forældre og ikke mindst for de her børn. For vilkårene på arbejdsmarkedet er sådan, at de færreste forældre har mulighed for at tage 3 eller 6 måneders orlov, og det betyder, at vilkårene for de her børn så vil være, at de enten ikke kommer i det pasningstilbud, forældrene finder mest egnet til dem, eller at de simpelt hen må flyttes en ekstra gang med måske 4 måneders mellemrum. Og det synes jeg ikke vi kan byde de her børn.