Folketingets Uddannelsesudvalg
                                                                                                                               06-04-2009
I forbindelse med behandlingen af (L 143) Â Forslag til Lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 19. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF).
Â
Spørgsmål 7:
â€Ministeren bedes uddybende kommentere høringssvarene for sÃ¥ vidt angÃ¥r bestyrelsens sammensætning â€
Svar:
Dansk Friskoleforening, Danmarks Lærerforening og Gymnasieskolernes Rektorforening har i deres høringssvar udtrykt bekymring for, at bestyrelsen vil være uden praksisnært kendskab til de enkelte uddannelsesområder.
Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til lovforslaget, at bestyrelsesmedlemmerne â€udpeges i kraft af deres personlige egenskab og skal besidde høj faglig viden i forhold til centerets opgaverâ€. Dermed fokuserer bemærkningerne pÃ¥ bestyrelsesmedlemmernes kompetencer i forhold til centerets opgaver, der i høj grad er at hjælpe lærerne i grundskolen og ungdomsuddannelserne med at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Københavns Universitet har i sit høringssvar sat spørgsmålstegn ved, om det forhold, at videnskabsministeren kun udpeger ét medlem til bestyrelsen, kan virke begrænsende. Jeg kan oplyse, at videnskabsministeren og jeg dels har fundet det vigtigt med en lille, handledygtig bestyrelse, dels vurderet, at centeret med sit fokus på at styrke indsatsen over for grundskolen og ungdomsuddannelserne også i sin bestyrelse bør have betydelig viden om og indsigt i disse uddannelsesområder.
Endelig henledes opmærksomheden på forslaget om et repræsentantskab for centeret, hvor bredere bruger- og aftagerinteresser vil være repræsenteret.