Uddannelsesudvalget 2008-09
L 143
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
02-04-2009I forbindelse med behandlingen af (L 143) Forslag til Lov om oprettelseaf et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed harFolketingets Uddannelsesudvalg i brev af 16. marts 2009 stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 4:”Ministeren bedes orientere udvalget om tilsvarende initiativer inden forundervisning i natur og teknik, der allerede fungerer (f.eks. videncentre).”Svar:På grundskoleområdet er der i forlængelse af Science Team Kalundborgprojektet, der blev finansieret af Lundbeckfonden, iværksat et landsdæk-kende tiltag for dannelse af sciencekommuner. Undervisningsministerietrettede i 2006 henvendelse til landets 98 kommuner med en opfordringtil at blive sciencekommune. Der er i dag i alt 23 sciencekommuner, somhar en strategi for udvikling af naturfagsområdet, der spiller sammenmed kommunens strategi for erhvervsudvikling. Undervisningsministeri-et støtter med udviklingsmidler, som finansierer Dansk Naturviden-skabsformidlings udgifter til at gennemføre, monitorere og evaluere pro-jektet.På det gymnasiale område har Undervisningsministeriet gennem direktestøtte med udviklingsmidler over to ansøgningsrunder iværksat projekterfor dannelse af netværk og konkrete samarbejder mellem skoler, aftagereog virksomheder med henblik på, at unge kommer til at opleve naturfa-gene i spil i praksis i virksomheder eller på videregående uddannelser mv.Møder med deltagerne i netværkene viser, at projekterne er til stor glædefor deltagerne og for deres elever. Der er imidlertid behov for en merelangsigtet erfaringsudveksling og forankring af projektet. Dette vil kunneske i det foreslåede center.
2På de naturfaglige, tekniske og sundhedsmæssige områder er der flereinstitutioner, som varetager videncenterfunktioner. Eksempelvis er enrække professionshøjskoler i partnerskab gået sammen om Center foranvendt naturfagsdidaktik (CAND), som koordinerer en række udvik-lingsaktiviteter på det naturfagsdidaktiske område og derigennem bl.a.bidrager væsentligt til kompetenceudviklingen af underviserne i naturfagpå professionshøjskolerne. Professionshøjskolerne vil i kraft af deres vi-dencenterfunktioner på de naturfaglige, tekniske og sundhedsfaglige om-råder være relevante regionale samarbejdspartnere for det foreslåedenationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed.Det fremgår af rapporten ”Etfælles løft”,som er omtalt i bemærkningernetil lovforslaget, og som jeg vedlægger som bilag til dette svar til oriente-ring for udvalget, at der er et stort behov for brobygning og samarbejdepå tværs mellem alle dele af uddannelsessystemet. Det gælder både mel-lem professionshøjskoler og forskningssektoren, mellem læreruddannel-sen og grundskoleområdet og mellem grundskolen og ungdomsuddan-nelserne. Det er derfor naturligt, at bestyrelsen for det foreslåede natio-nale center for undervisning i natur, teknik og sundhed iværksætter for-handlinger med relevante parter som fx professionshøjskolerne om mu-ligheden for at etablere konkrete samarbejder gennem kontrakter omløsningen af visse af centerets opgaver. Det er i lovforslaget forudsat, atmange af centerets opgaver netop løses gennem sådanne kontrakter medeksisterende, relevante aktører.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
2