Uddannelsesudvalget 2008-09
L 143
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
02-04-2009I forbindelse med behandlingen af (L 143) Forslag til Lov om oprettelseaf et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed harFolketingets Uddannelsesudvalg i brev af 16. marts 2009 stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 2 :”Hvad vil snitfladen mellem Naturcentret og det nye sciencecenter påSorø Akademi være?”Svar:Det fremgår af ”Redegørelse om talentudvikling ” (Alm. Del - bilag104), som jeg den 16. december 2008 sendte til udvalget, at hensigtenmed donationen fra A. P. Møller og hustru Chastine Mc-Kinney MøllersFond til almene Formaal på 130 mio. kr. har været at give dygtige unge iDanmark et kvalificeret tilbud, hvor de kan udvikle deres talent optimalt,og at det på min opfordring blev besluttet at opføre et sciencecenter forat fremme den nationale talentpleje inden for naturvidenskab ved Sorø.Centeret er i fuld gang med at blive opført i forbindelse med Sorø Aka-demis Skole og forventes at stå færdigt til brug i løbet af 2009. Se merepåwww.soroe-akademi.dk/.Det fremgår også af redegørelsen, at bestræbelserne styrkes af planerneom et nyt nationalt center for undervisningen i natur, teknik og sundhed,hvor erfaringerne fra de mange initiativer på naturfagsområdet samles,vurderes og videregives til skoler og uddannelsesinstitutioner over helelandet.Sciencecenteret ved Sorø er således primært rettet mod talentfulde ungeinden for naturvidenskab, mens det er hensigten, at centeret for under-visningen i natur, teknik og sundhed primært vil være rettet mod at hjæl-pe lærerne til generelt at forbedre undervisningen i uddannelsessystemetog derigennem øge kvalitet og interesse blandt eleverne.
2Relationen mellem sciencecenteret og det foreslåede center for undervis-ningen i natur, teknik og sundhed bliver derfor, at de to centre med hverderes forskellige opgaver må arbejde sammen om at udvikle, udveksle ogsprede eksempler på god praksis. Det kan fx ske i form af konkrete kon-trakter eller samarbejdsaftaler om opfyldelse af delelementer af natur-fagscenterets opgaver, som de fremgår af formålet.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder