Uddannelsesudvalget 2008-09
L 143 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 143
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 14. april 2009
Betænkningover
Forslag til lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur,teknik og sundhed[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2009 og var til 1. behandling den 12. marts 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministe-ren sendte den 5. februar 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 185. Den 26. februar2009 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.4 af udvalgets spørgsmål til ministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænknin-gen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker:Lovforslaget er en udmøntning af finanslovaftalen for 2009 mellem bl.a. regeringen og DanskFolkeparti. Dansk Folkeparti mener, at flere unge skal gennemføre en videregående uddannelseinden for natur, teknik og sundhed. Bl.a. på den baggrund blev der nedsat en arbejdsgruppe, som fiktil opgave at udarbejde forslag til en national strategi for styrkelse af undervisningen i natur, teknikog sundhed i hele uddannelsessystemet. Af samfundsmæssige og konkurrencemæssige hensyn erdet afgørende, at flere unge vælger at uddanne og beskæftige sig inden for eksempelvis naturviden-skab, tekniske fag, ingeniørvidenskab og sundhedsområdet. Der er efter Dansk Folkepartis opfattel-se en række gode grunde til at oprette centeret.Centerets opgave er at styrke undervisningen og understøtte en fornyelse af undervisningens formog indhold, bl.a. gennem it-baserede undervisningsmaterialer. Centret skal ligeledes bidrage til atskabe bedre sammenhæng i uddannelsessystemet og bidrage til efteruddannelse samt medvirke til
2
en løbende kvalitetsudvikling i undervisningen og selvfølgelig også bidrage til, at interessen blandtunge danskere fremmes.Det er centerets opgave at indgå i internationale netværk med tilsvarende udenlandske centre medhenblik på videndeling og at indsamle og formidle erfaringer fra praksis og forskning i fagdidaktikmed henblik på formidling af viden til brug for evidensbaseret udvikling af undervisningsforløb i endansk sammenhæng.Med disse bemærkninger kan Dansk Folkeparti støtte lovforslaget.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.behandling.Umiddelbart er det svært at være imod et initiativ, der styrker naturvidenskaberne. Når mindretal-let alligevel undlader at stemme for, er det for at tilkendegive, at det desværre er et knopskydnings-initiativ som så mange andre, regeringen har gennemført i misforstået velvilje over for naturviden-skaberne, herunder en særlig stor naturfagslinje på læreruddannelsen, som ikke er blevet søgt og harsvækket linjefagsdækningen for de øvrige naturfag.Svar på spørgsmål 1-4 (optrykt som bilag til betænkningen) viser, har regeringen sat en række for-skellige initiativer i gang for at styrke naturvidenskaberne. Men initiativerne er enkeltstående aktivi-teter, der ikke er tænkt ind i en sammenhængende strategi, hvorfor de kan lyde nok så sympatiske,men ikke samlet løfter et område, der bør løftes i tæt samarbejde med de uddannelsesinstitutioner,der er involveret.Det var en af de konklusioner, som Evalueringsinstituttet fremhævede i sin evaluering af de 21 vi-dencentre, nemlig at de bl.a. var en succes, fordi de ikke var selvstændige institutioner, men integre-rede som samarbejdspartnere blandt alle relevante miljøer. I det hele taget blev de 21 videncentreevalueret meget positivt, og alligevel har regeringen og Dansk Folkeparti nu skåret bevillingen forvidencentrene væk, hvorfor de fleste af dem bliver nødt til at dreje nøglen om. Til gengæld etablereset enkelt nationalt videncenter for naturfagene.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten ønsker at frem-me videncentre på en række hovedområder, der løfter uddannelsesinstitutionerne bredt, og vil frem-hæve den overordnede konklusion fra EVA’s evaluering fra januar 2009:»Overordnet viser evalueringen, at videncentrene har formået at etablere sig og skabe resultaterinden for den evaluerede bevillingsperiode. Undervisningsministeriets puljemidler til opbygning ogudvikling af videncentre har fremmet etableringen af videncentre og hævet ambitionsniveauet forvidencentrenes arbejde. Spørgeskemaundersøgelsen og casestudierne viser, at der er udbredt til-fredshed med videncentrenes aktiviteter blandt deres interne og eksterne målgrupper. Samlet set harvidencentrene i tilfredsstillende grad levet op til de målsætninger, der var opstillet i Undervisnings-ministeriets retningslinjer for tildeling af de særlige videncentermidler. Videncentrene har genereltformået at kompetenceudvikle medarbejdere gennem udviklingsprojekter og nye input udefra, ind-samle og formidle ny viden, skabe nye uddannelsestilbud og kompetenceudvikle gennem forskelli-ge initiativer. Derudover har videncentrene også generelt formået at etablere mange forskelligartedeeksterne samarbejdsrelationer.«Når Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten undlader atstemme for lovforslaget, er det for at tilkendegive, at mindretallet ønsker en bred videncenter-udvikling solidt forankret i uddannelsesverdenen og ikke en løsrevet enkeltsagspolitik på bekost-ning af de 21 videncentre, som regeringen og Dansk Folkeparti har fjernet det økonomiske underlagfor.
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Sophie Løhde (V) Britta Schall Holberg (V) Malou Aamund (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Troels Christensen (V) Martin Henriksen (DF)nfmd.Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF)fmd.Villum Christensen (LA)Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Niels Christian Nielsen (S)Pernille Vigsø Bagge (SF) Nanna Westerby (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)2Inuit Ataqatigiit (IA)1Siumut (SIU)1Tjóðveldisflokkurin (TF)1Sambandsflokkurin (SP)1Uden for folketingsgrupperne (UFG) 2
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 143Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat og høringsliste, fra undervisningsministerenSupplerende høringssvar, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslagetTidsplan for udvalgets behandling af forslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 143Spm.nr.1TitelSpm. om sikring af den fornødne koordination med de relevante aktø-rer, når Naturcenteret oprettes som en selvejenede institution, til un-dervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om snitfladen mellem Naturcenteret og det nye sciencecenter påSorø Akademi, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om udbud til udvikling af Naturcenteret, til undervisningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren forventer inden for undervis-ning i natur og teknik, der allerede fungerer, til undervisningsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om forskelle mellem det foreslåede center og videncentrene påprofessionshøjskolerne og erhvervsakademierne, til undervisningsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens redegørelse for, hvordan det foreslåede centerkommer til at samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, til under-visningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens uddybende kommentar til høringssvarene, for såvidt angår bestyrelsens sammensætning, til undervisningsministeren,og ministerens svar herpå
234
5
6
7
5
Bilag 2
Fire af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og ELSpørgsmål 1:Hvordan vil ministeren sikre, at der sker den fornødne koordination med de relevante aktører(universiteter, professionshøjskoler, grundskoler og gymnasier), når Naturcenteret oprettes som enselvejende institution helt uafhængig af de uddannelsesmiljøer, der skal samarbejdes med?Svar:Baggrunden for forslaget om at organisere centeret som en selvejende institution er behovet for atsikre, at centerets overordnede ledelse varetages af en handledygtig bestyrelse, der alene varetagercenterets og ikke de enkelte aktørers interesser. Bestyrelsesmedlemmerne skal ifølge bemærknin-gerne til lovforslaget besidde høj faglig viden i forhold til centerets opgaver. Da centerets formålifølge lovforslaget er at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen inatur, teknik og sundhed i det danske uddannelsessystem, er kendskab til uddannelsessystemet end-videre et vigtigt parameter i forbindelse med udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne.Endvidere henledes opmærksomheden på forslaget om et repræsentantskab for centeret, hvor bre-dere bruger- og aftagerinteresser vil være repræsenteret.Spørgsmål 2:Hvad vil snitfladen mellem Naturcenteret og det nye sciencecenter på Sorø Akademi være?Svar:Det fremgår af »Redegørelse om talentudvikling « (alm. del – bilag 104), som jeg den 16. decem-ber 2008 sendte til udvalget, at hensigten med donationen fra A. P. Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal på 130 mio. kr. har været at give dygtige unge i Danmarket kvalificeret tilbud, hvor de kan udvikle deres talent optimalt, og at det på min opfordring blevbesluttet at opføre et sciencecenter for at fremme den nationale talentpleje inden for naturvidenskabved Sorø. Centeret er i fuld gang med at blive opført i forbindelse med Sorø Akademis Skole ogforventes at stå færdigt til brug i løbet af 2009. Se mere på www.soroe-akademi.dk/.Det fremgår også af redegørelsen, at bestræbelserne styrkes af planerne om et nyt nationalt centerfor undervisningen i natur, teknik og sundhed, hvor erfaringerne fra de mange initiativer på natur-fagsområdet samles, vurderes og videregives til skoler og uddannelsesinstitutioner over hele landet.Sciencecenteret ved Sorø er således primært rettet mod talentfulde unge inden for naturvidenskab,mens det er hensigten, at centeret for undervisningen i natur, teknik og sundhed primært vil værerettet mod at hjælpe lærerne til generelt at forbedre undervisningen i uddannelsessystemet og der-igennem øge kvalitet og interesse blandt eleverne.Relationen mellem sciencecenteret og det foreslåede center for undervisningen i natur, teknik ogsundhed bliver derfor, at de to centre med hver deres forskellige opgaver må arbejde sammen om atudvikle, udveksle og sprede eksempler på god praksis. Det kan fx ske i form af konkrete kontraktereller samarbejdsaftaler om opfyldelse af delelementer af naturfagscenterets opgaver, som de frem-går af formålet.
6
Spørgsmål 3:Hvorfor skal der ikke være et udbud om udvikling af Naturcenteret svarende til de nationale vi-dencentre for realkompetencevurdering og vejledning?Svar:Nationalt videncenter for realkompetencevurderinger og Videncenter for Uddannelses- og Er-hvervsvejledning er to af i alt 28 videncentre, der er etableret med starttilskud fra den særlige pulje,som Undervisningsministeriet rådede over i perioden 2004-2007 til opbygning og udvikling af vi-dencentre ved erhvervsakademier, de tidligere CVU’er og formaliserede netværk af enkeltståendeMVU-institutioner. Midlerne er tildelt på grundlag af ansøgning til finansiering af videncenterpro-jekter, der bidrager til udvikling af disse regionale videregående uddannelsesinstitutioners viden-centerfunktion. Målsætningen er således at styrke de regionale uddannelsesinstitutioners bidrag tilhurtig og effektiv omsætning af viden og forskning og herigennem også styrke de faglige miljøer påinstitutionerne og uddannelsernes kvalitet.Sigtet med det foreslåede nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed er et andetog bredere. Centeret har efter forslaget til formål at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvali-teten af undervisningen i natur, teknik og sundhed i hele det danske uddannelsessystem. Centeret vilsåledes have som sin hovedopgave at hjælpe lærerne i grundskolen og ungdomsuddannelserne,blandt andet gennem samarbejder med de videregående uddannelser på både undervisningsministe-rens og videnskabsministerens områder og gennem samarbejder med offentlige og private virksom-heder, museer, uformelle læringsmiljøer og fagdidaktiske miljøer.Samtidig skal centeret medvirke til at sikre en landsdækkende spredning af god praksis og til, atgode erfaringer fra danske og udenlandske projekter og initiativer udnyttes og spredes.Det er min opfattelse, at de meget omfattende opgaver bedst varetages ved oprettelse af det fore-slåede nationale center som en selvejende institution.Spørgsmål 4:Ministeren bedes orientere udvalget om tilsvarende initiativer inden for undervisning i natur ogteknik, der allerede fungerer (f.eks. videncentre).Svar:På grundskoleområdet er der i forlængelse af Science Team Kalundborg-projektet, der blev finan-sieret af Lundbeckfonden, iværksat et landsdækkende tiltag for dannelse af sciencekommuner. Un-dervisningsministeriet rettede i 2006 henvendelse til landets 98 kommuner med en opfordring til atblive sciencekommune. Der er i dag i alt 23 sciencekommuner, som har en strategi for udvikling afnaturfagsområdet, der spiller sammen med kommunens strategi for erhvervsudvikling. Undervis-ningsministeriet støtter med udviklingsmidler, som finansierer Dansk Naturvidenskabsformidlingsudgifter til at gennemføre, monitorere og evaluere projektet.På det gymnasiale område har Undervisningsministeriet gennem direkte støtte med udviklings-midler over to ansøgningsrunder iværksat projekter for dannelse af netværk og konkrete samarbej-der mellem skoler, aftagere og virksomheder med henblik på, at unge kommer til at opleve naturfa-gene i spil i praksis i virksomheder eller på videregående uddannelser mv. Møder med deltagerne inetværkene viser, at projekterne er til stor glæde for deltagerne og for deres elever. Der er imidlertidbehov for en mere langsigtet erfaringsudveksling og forankring af projektet. Dette vil kunne ske idet foreslåede center.
7
På de naturfaglige, tekniske og sundhedsmæssige områder er der flere institutioner, som varetagervidencenterfunktioner. Eksempelvis er en række professionshøjskoler i partnerskab gået sammenom Center for anvendt naturfagsdidaktik (CAND), som koordinerer en række udviklingsaktiviteterpå det naturfagsdidaktiske område og derigennem bl.a. bidrager væsentligt til kompetenceudviklin-gen af underviserne i naturfag på professionshøjskolerne. Professionshøjskolerne vil i kraft af deresvidencenterfunktioner på de naturfaglige, tekniske og sundhedsfaglige områder være relevante regi-onale samarbejdspartnere for det foreslåede nationale center for undervisning i natur, teknik ogsundhed.Det fremgår af rapporten »Etfælles løft«,som er omtalt i bemærkningerne til lovforslaget, og somjeg vedlægger som bilag til dette svar til orientering for udvalget, at der er et stort behov for bro-bygning og samarbejde på tværs mellem alle dele af uddannelsessystemet. Det gælder både mellemprofessionshøjskoler og forskningssektoren, mellem læreruddannelsen og grundskoleområdet ogmellem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Det er derfor naturligt, at bestyrelsen for det fore-slåede nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed iværksætter forhandlinger medrelevante parter som fx professionshøjskolerne om muligheden for at etablere konkrete samarbejdergennem kontrakter om løsningen af visse af centerets opgaver. Det er i lovforslaget forudsat, atmange af centerets opgaver netop løses gennem sådanne kontrakter med eksisterende, relevanteaktører.