Jeg var på en skole i Greve i mandags, hvor jeg besøgte to naturfagslærere, som jeg mødte første gang, da de deltog i de europæiske naturfagslæreres store konkurrence i Grenoble, og anden gang, da jeg sammen med dem besøgte naturfagscenteret i Oslo. De har nu igen vundet en pris, og de har store ambitioner på deres fags vegne, de prøver nu nye eksamensformer osv. Disse to ildsjæle er bare eksempler på, at vi har fremragende naturfagslærere i Danmark, men det, vi kan se, er, at vi meget snart har for få af dem, fordi der simpelt hen uddannes for få. Vi har fremragende naturfagslærere på professionshøjskolerne og på læreruddannelsen, men der melder sig for få til deres fag, og vi risikerer at miste nogle af lærerne på læreruddannelsen.
Efter min mening er der også for få, der vælger naturfag på højt niveau i gymnasiet, det er en del af problemet, og på universiteterne ser vi, at der er helt særlige problemer på de naturvidenskabelige fakulteter, fordi der melder sig for få.
Kort sagt: Det, vi har, når det gælder naturfag i Danmark, er aldeles fremragende, og det kan vi også se, når unge danskere vinder olympiader, altså fysikolympiader og matematikolympiader osv. Fysikolympiaden skal være i Danmark i 2013. Vi kan se det, når to htx’ere bliver verdensmestre ved Young Scientists i Atlanta i USA, og vi kan se det ved alle mulige andre lejligheder. Så dem, vi har, er fremragende, men der er for få af dem.
Derfor er det så afgørende for regeringen og for forslagsstillerne at få gjort naturvidenskabelig indsigt til noget, som det bliver endnu sjovere at undervise i og endnu sjovere at blive undervist i, så ildsjælene føler, at de bliver værdsat og får bedre redskaber i undervisningen, og flere af deres elever får lyst til at beskæftige sig med naturfag, når de skal vælge uddannelse og erhverv.
Det er efter min mening en vigtig national opgave at få gjort naturvidenskabelig indsigt til en del af den almene dannelse, og det siger jeg ikke, fordi jeg nu har fået naturvidenskab på hjernen - jeg er ikke engang naturvidenskabsmand selv - men jeg siger det, fordi naturvidenskab i tidligere tider f.eks. var en helt central del af folkehøjskolernes program, bedst eksemplificeret ved la Cours forsøgsmølle på Askov Højskole og ved andre højskolers naturfagsundervisning, f.eks. forstander Begtrups søn på Frederiksborg Højskole, Grundtvigs højskole, som underviste i naturfag både på universitetet og på højskolen. Og hvad var det nu for en uddannelse, Askov Højskoles forstander gennem mere end en generation, J. Th. Arnfred, havde? Jo, han var såmænd ingeniør.
Så det var altså sådan tidligere, at naturvidenskab og naturvidenskabelig indsigt var en naturlig del af den faglige indsigt, af den almene dannelse, en naturlig del af den indsigt, som man syntes alle skulle have, hvis de skulle være aktive, myndige borgere i Danmark.
Så kom anden verdenskrig og atombomben og forureningsdebatten, hvor teknik blev til problemernes årsag i stedet for deres løsning, og i den skygge har vi levet i årtier. Nu er det tid at træde ud af den her i miljøtiåret, her i det år, hvor Danmark er centrum for hele verdens optagethed af klimaproblemstillingen, som jo mildest talt er en naturvidenskabelig problemstilling - som i øvrigt netop har holdt flere tusinde forskere beskæftiget her i København det sidste par dage og tidligere tusind forskere i Århus. Så hvis ikke vi skulle bruge dette år til at starte noget nyt på det naturfaglige område og hente lidt norsk inspiration, hvornår skulle vi så gøre det?
Nordmændene har haft stor succes med deres naturfagscenter. Jeg har besøgt det sammen med danske lærere og sammen med dekanen for Københavns Universitets naturvidenskabelige fakultet, Nils O. Andersen, og det bruges også i Danmark. De to lærere på skolen i Greve, som jeg besøgte i mandags, bruger naturfagscentret i Oslo, og de to centre skal naturligvis have et tæt samarbejde, måske en arbejdsdeling. Det er jeg sikker på at de selv og deres bestyrelser nemt kan finde ud af.
Så lad os nu for en gangs skyld smide de små sko og satse lidt stort. Der er mange, der gerne vil arbejde med, og hvis nogle er lidt misundelige og spørger, om vi ikke bare kunne have spredt de penge tyndt ud på alle vores videncentre, så vil jeg svare, at videncentrene fik en midlertidig bevilling, og at det, vi står med her, også er en midlertidig bevilling, og hvis det viser sig, at centeret ikke kan leve op til forventningerne med henblik på finansiering, jamen så vil det spørgsmål selvfølgelig blive en del af evalueringen i 2013. Så jeg synes ikke, at der er grund til at blande de eksisterende videncentres skæbne sammen med dette videncenter. Jeg synes, at vi skal holde det adskilt - og dermed har jeg ikke sagt noget som helst dårligt om de eksisterende videncentre.