Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration

Dato

27. februar 2009

Integrationskontoret

Ref.

 

Att.: Jette Lou

 

Holbergsgade 5

 

1057 København K

 

 

 

 

 


 

Vedr. j.nr.: 2008/510-12.

Høringssvar til udkast til ændring af danskuddannelsesloven

 

Dansk Flygtningehjælp har modtaget udkast til ændringer af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.

 

Dansk Flygtningehjælp kan tilslutte sig de foreslåede ændringer, men har dog en række kommentarer i forbindelse med implementering af ændringerne, jfr. herunder.

 

Vedr. ny § 2a

Dansk Flygtningehjælp konstaterer med glæde, at grænsegængere nu også omfattes af danskuddannelsesloven.

I vores arbejde rundt om i kommunerne har vi dog mødt en række spørgsmål i relation til implementering af forslaget.

·         For at kunne tidsbestemme udløbet af den treÃ¥rige danskuddannelsesret er det vigtigt at det hurtigst muligt bliver præciseret, hvornÃ¥r en grænsependlers danskuddannelsesret begynder.

·         Det skal endvidere gøres klart, hvordan kommunerne skal hÃ¥ndtere deres informationsforpligtelse over for borgere, som kommunerne formentligt ikke har adresse pÃ¥.

·         Der er endelig spørgsmÃ¥l, om kommunerne kan/mÃ¥ opkræve gebyrer af borgere, der ikke er folkeregistrerede i kommunen.

Vedr. ny § 16 a

Lovforslagets bestemmelser om at der skal etableres et gratis online-tilbud til alle ser Dansk Flygtningehjælp som et positivt skridt, da det vil give flere mulighed for at lære dansk, også allerede før de ankommer til Danmark. Dansk Flygtningehjælp og vore Lærdansk Sprogcentre tilbyder som en del af vore kontrakter med kommunerne  allerede et netbaseret produkt: Netdansk.

Vi går ud fra at det af Integrationsministeriet foreslåede tilbud ikke vil virke konkurrenceforvridende i forhold til vort tilbud.

 


Vedr. ændring af § 17

Forslaget om at indføre en udvidet adgang til at kunne dispensere og fravige lovens bestemmelser i forbindelse med forsøgs- og udviklingsarbejde kan Dansk Flygtningehjælp fuldt ud støtte. Det er vigtigt i dette arbejde hele tiden at kunne afprøve nye veje og konstruktioner, og vi ser forslaget som et signal om at Ministeriet vil anvende bestemmelsen som et underlag for en mere udvidet forsøgs- og udviklingspraksis.

Vi forventer dog ikke at de udvidede dispensationsmuligheder anvendes til at godkende strukturelle forsøg, der rækker ind i konkurrencemæssige forhold mellem udbydere af danskuddannelserne, og som dermed i alvorlig grad underminerer indgåede kontrakter. Det er Dansk Flygtningehjælps erfaring, at det er væsentligt for konkurrencemekanismen, at der er en vis grad af forudsigelighed i spændet mellem berettiget forventning og faktiske forhold. En udvidet dispensationsmulighed bør ikke i større omfang mindske forudsigeligheden.

 

Med venlig hilsen

 

 

Andreas Kamm

 

 

Integrationschef

 

Dansk Flygtningehjælp