Integrationsmininsteriet

Holbergsgade 6

1057 Kbh. K

att Jette Lou

(Vedhæftet mail til [email protected], vedrørende j.nr. 2008/5100-12)

 

 

Udkast til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og integrationsloven [ Erhvervsrettet danskundervisning på internettet, danskuddannelse til EU-grænsependlere m.v.]

 

FLD siger tak for lejligheden til at fremkomme med bemærkninger til de frmsatte forslag.

 

1. EU-grænsependlere

Hvad angår præciseringen af retten til danskuddannelse for EU-grænsependlere, så hilser FLD det med glæde velkomment. Det er glædeligt, at forslaget lægger op til en hurtig og rimelig fjernelse af en af de bureaukratiske knaster, der har været for hurtig og erhvervsrettet danskuddannelse for pendlere på virksomheder og af sprogcentre.

FLD støtter på den baggrund forslaget om danskuddannelse til EU-grænsependlere.

Når retten til danskuddannelse udstrækkes til at omfatte pendlergruppen, er der imidlertid nogle forhold, som kræver opmærksomhed.

Tilbuddet om danskuddannelse til pendlere har kommunerne ansvaret for, ligesom for  al øvrig danskuddannelse. Det er, ifølge forslaget, den kommune hvor udlændingen er skattepligtig, der har ansvaret.

Netop fordi pendlergruppen på den måde er en særlig gruppe, som ikke er borgere i normal kommunal forstand, anbefaler FLD: At det præciseres hvordan pendler-nes uddannelsesret udmåles, hvordan kommunernes informationspligt skal udføres, hvordan et aktivt undervisningstilbud defineres og hvorvidt kommunerne har adkomst til at opkræve gebyr for undervisningen.

Hvis der ikke er klarhed om præmisserne vil det i værste fald kunne tjene til at forsinke pendlerens adgang til relevant danskuddannelse.

 

2. Vederlagsfrit, erhvervsrettet danskundervisningstilbud

Om indholdet af tilbuddet er det i sagens natur ikke muligt at udtale sig førend det foreligger.

Det rejser nogle problemstillinger som heller ikke lader sig udfolde, førend den konkrete udformning og etablering af tilbuddet forefindes.


Principielt støtter FLD enhver udbredelse af fagligt forsvarlige undervisningsmetoder og læringsteknikker, og for så vidt udviklingen er fagligt funderet i Integrationsministeriet og fagligt korresponderer med den danskuddannelse som sprogcentrene udbyder, burde det ikke give anledning til kommentarer.

Når det alligevel gør det, er det, fordi udviklingen af on-line undervisning allerede foregår på nogle af landets sprogcentre. Som det anføres i bemærkningerne til forslaget giver et offentligt tilbud om gratis online-dansk anledning til overvejelser over hvorvidt der er tale om konkurrenceforvridende støtte. Den mulighed forefindes formentlig, for så vidt eksisterende udviklinger af online-dansk og vil eft3r alt at dømme blive forstærket af det forhold, at ikke alene midlerne til udvikling af systemet, men også udgifterne til driften skal afholdes indenfor de eksisterende budgetrammer.

Andre uafklarede punkter i forbindelse med udviklingen af tilbuddet om online-dansk, er hvem, og hvordan, den undervisningsretslige status vil være for de udlændinge, der benytter sig af tilbuddet, om de har samme rettigheder som alle andre, hvem der varetager den informationsforpligtelse, der må formodes at være tilknyttet tilbuddet og hvilken pædagogisk-social vejledning, der vil være knyttet til brugen af systemet.

For ikke at bidrage til at opfinde en ny dyb tallerken, foreslår FLD, at online-dansk udvikles, forankret i Integrationsministeriet og den eksisterende dansk-uddannelse, at de systemiske elementer, der allerede forefindes og er under udvikling, inddrages i processen og at det færdige resultat stilles til rådighed for kommuner og sprogcentre med det internationale rekrutteringssigte, som regeringen har angivet som bevæggrund. Derved sikres den fornødne danskfaglighed både i udviklingen og driften af tilbuddet.

 

3.  Fravigelse af lovens bestemmelser for at fremme forsøgs- og udviklingsarbejde

FLD støtter forslagets intention om at gøre forsøgs- og udviklingsarbejde nemmere at gennemføre, selv om det ikke umiddelbart holder sig inden for lovens bestemmelser.

Vi vælger at se det som led i de igangværende afbureaukratiseringsbestræbelser.

FLD vil dog gerne understrege, at støtten ikke er ensbetydende med carte blanche til fremtidige permanentgørelser af forsøgs- og udviklingsarbejde, som ikke holder sig inden for lovens bestemmelser. Der er for os at se, tale om en ret bastant  udvidelse af ministerens råderet, som kunne vække bekymring når den sammenholdes med de  uafklarede vilkår der gælder for de konkurrence- og kontraktmæssige forhold på danskuddannelsesområdet.  

Derfor foreslår FLD, at det betones, at fravigelse af lovens bestemmelser i forbindelse med forsøgs- og udviklingsarbejde ikke må undergrave eksisterende kontraktforhold, og at fravigelse altid må have karakter af en midlertidig dispensation.

 

Østerbro, den 1. marts 2009

Thorkil Dam