Hvis det altid var på den måde, var det jo ingen sag.
Jeg vil da gerne takke for den velvilje, som jeg synes jeg kan høre hos alle ordførere. Jeg tillader mig også derudfra at konkludere, at der i hvert fald her i Folketingssalen er en bred enighed om, at det er vigtigt, at det danske sprog udbredes, når vi nu har brug for det, og når vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, som kan dansk.
Til dem, der lægger særlig vægt på det danske modersmål, må man jo også sige, at det med den nye form for undervisning bliver udbredt i hele verden, og at man jo rent faktisk møder mennesker rundtomkring, der ikke har tænkt sig at tage til Danmark, men måske bare vil studere Søren Kirkegaard eller H.C. Andersen, og som af den grund begynder at lære dansk. Sådan vil internettet, når det bliver etableret, vil være tilgængeligt for alle. Så det er jo i sig selv en styrkelse af vores sprog.
Derudover er det jo en styrkelse, som flere har peget på, nemlig at flere borgere får lejlighed til at få gratis danskundervisning. Den socialdemokratiske ordfører, hr. Kenneth Christensen, spurgte sådan nærmest på god gammel socialdemokratisk manér, om det bliver gratis for alle. Der kan man jo sige, at det kan det ikke blive. Der er jo nogle, der skal betale. Men der bliver altså en større ret, nu også en ret for grænsependlere, til at få danskundervisning. Det betyder selvfølgelig, at det er gratis bortset fra det gebyr, der er.
Hvis det bliver en belastning for kommunerne, er det jo rigtigt, at kommunerne så vil stille nogle krav. Hvis man vil have nogle mere tekniske svar på det, er man meget velkommen til at stille skriftlige spørgsmål. Jeg vil meget gerne være fri for at skulle gøre rede for de ordninger her. Men det er klart, at vi selvfølgelig er opmærksomme på det. Allerede da vi blev klar over, at vi ville udvide, orienterede vi også kommunerne om, at vi ville gøre det, så de er fuldstændig klar over det.
Så blev der spurgt om det udvalgsarbejde, der foreligger - der var i det hele taget flere spørgsmål - og jeg vil sige, at det lød, som om det ikke vedrører det her forslag, for det jo rigtigt, som jeg tror det var fru Meta Fuglsang der nævnte, at der har været et udvalgsarbejde i gang i ministeriet. Det blev evalueret, og der blev spurgt, om det er noget, vi følger op på. Ja, det kan jeg garantere for at det er. Det sidder vi faktisk med i disse dage, men der er mange forskellige former for problemstillinger, også økonomiske, der skal gennemarbejdes, før jeg kan melde noget politisk ud. Men det er klart, at det store udvalgsarbejde, der er udført, naturligvis vil få nogle konsekvenser.
Som jeg også hørte nogen sige, er der brug for, at vi hele tiden udvikler danskundervisningen, fordi det hele tiden er nye grupper, som har brug for at lære. Vi indhenter også pædagogiske erfaringer om, hvordan vi kan give de såkaldt tosprogede, der er født her i landet, og som desværre alt for ofte er to gange halvsprogede, endnu bedre indlæring, så de, fra de er helt små, lærer dansk. Så danskundervisningen er noget, som jeg personligt og vi i ministeriet er optaget af at udvikle hele tiden, men det har ikke specielt noget med det her lovforslag at gøre. Men bliver der brug for lovændringer ved opfølgningen af vores udvalgsarbejde, vil jeg selvfølgelig vende tilbage til Folketinget med det.
Jeg imødeser de spørgsmål, som fru Lone Dybkjær sagde måske var mere tekniske, og derfor er det også, at jeg henstiller til, at man stiller dem skriftligt, så jeg ikke skal stå her at give tekniske svar på noget, som er så teknisk, så jeg helst ikke vil.
Men jeg siger mange tak for den opbakning, der er til forslaget.