Nogle gange kan man godt undre sig lidt over, hvad det er for nogle detaljer, vi som lovgivere skal bruge tid på at diskutere og lave lovgivning om. At lave en lille lovændring om, hvorvidt en person, som kommunen skal udnævne til at være den, som borgerne ved de kan ringe til i kommunen på et bestemt område, skal hedde kontaktperson eller hedde noget andet, synes jeg er lidt voldsomt. Tænk, hvis vi skulle gøre det på alle områder, hvor borgere skal i kontakt med det offentlige, at vi altså skulle lave lovgivning om, at kommuner, regioner eller statslige myndigheder skulle have en bestemt person, der skulle have så mange timers telefontid, og vedkommendes titel skulle være sådan og sådan. Det synes jeg måske er lidt meget detaillovgivning.
Det, som der jo er mange, der har efterlyst og har behov for, er at have en tovholder. Selvfølgelig er der også nogle, der gerne ville kunne komme bedre i kontakt med deres kommune, det kan nogle gange være svært. Men det, rigtig mange modtagere af praktisk og personlig hjælp har efterlyst, er en tovholder til alle de mange forskellige offentlige myndigheder, de skal i kontakt med. Det kan være forskellige kontorer i kommunen. Mange har både kontakt med den del af kommunen, der leverer hjemmehjælp, med den del, der står for pension, med den del, der står for, at man får forskellige hjælpemidler osv., og man har kontakt med sundhedsvæsenet og andre ting. Her er der behov for at have en tovholder, en, man kan snakke med om de mange forskellige ting, en, som kan hjælpe en. Det er måske den vej, vi hellere skulle gå, hvilket også nogle af høringssvarene efterlyser, frem for at lave en lillebitte lovændring, der kun handler om det her med, at man skal vide, hvilken myndighedsperson i kommunen man kan ringe til, hvis man har noget at spørge om lige præcis på hjemmehjælpsområdet.
Noget andet er så, at jeg synes, at det, der trænger sig langt mere på, er at få diskuteret, når vi snakker modtagere af personlig og praktisk hjælp i hjemmet, hvad det er for et grundlæggende menneskesyn, vi har på det. Hvad er det, der gør, at hvis man bliver afhængig af offentlig hjælp, så har man ikke længere den samme ret til at bestemme i sit eget liv? Hvad er det, der gør, at man så ikke længere skal have ret til selv at bestemme, hvornår man vil spise, hvornår man vil sove, hvad man vil have på af tøj, og man ikke længere har ret til selv at bestemme, hvor tit man vil i bad osv.? Jeg synes, at det er det, der er behov for at diskutere, nemlig hvordan vi kan indrette et moderne velfærdssamfund, så man har de samme rettigheder til at bestemme i sit eget liv, som man havde, inden man blev afhængig af personlig og praktisk hjælp. Det er den diskussion, vi har rejst nogle gange fra Enhedslistens side, med vores forslag til ti rettigheder til ældre, som netop går ud på, at vi skal tilrettelægge området, så man har ret til at bestemme i sit eget liv. Det er det, jeg synes man burde bruge tid på både fra statens side og fra lovgivers side. Det er der, der virkelig kunne komme en kvalitetsforbedring, især for de borgere, der er afhængige af hjælp, men også for de ansatte, der arbejder på området.
Men altså, fra Enhedslistens side har vi ikke noget imod, at man går ind og siger, at det skal hedde en kontaktperson, og at der skal være en telefontid, selv om at vi altså godt nok synes, at vi er nede i detaljerne her.