Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 139 Bilag 1
Offentligt
ArbejdstilsynetUDKASTtilForslagtilLov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden(Støtte til mindre, private virksomheders udarbejdelse af ansøgning m.v. til Forebyggelsesfonden)§1
I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om Forebyggelsesfonden foretages følgende ændring:1.
Efter § 4 indsættes:”§4 a.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at private virksomheder med under 50ansatte kan få støtte til udgifter til ekstern bistand forbundet med1) virksomhedernes ansøgning om støtte til projekt i forbindelse med et åbent opslag og2) virksomhedernes tilbud i forbindelse med et åbent udbud.”§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2009.
1
Almindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget udmønter en del af aftalen mellem regeringen og Socialdemokraterne, DanskFolkeparti og Det Radikale Venstre om fordelingen og prioriteringen af Forebyggelsesfondensmidler for 2009. Det er i forbindelse hermed besluttet, at der skal iværksættes initiativer medhenblik på at øge antallet af kvalificerede ansøgninger til Forebyggelsesfonden fra privatevirksomheder med under 50 ansatte.Baggrunden for forslaget er, at Forebyggelsesfonden har konstateret, at der kun er få mindre,private virksomheder, der søger om støtte til projekter inden for fondens primære hovedformål – atstøtte virksomheds- og teknologiprojekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgangeog/eller bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtigtilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.For mange mindre, private virksomheder kan udarbejdelsen af en ansøgning til fonden være enomfattende opgave, og de har måske ikke de nødvendige faglige og økonomiske ressourcer til atudarbejde en projektansøgning, der kan leve op til de kvalitetskrav, der er en forudsætning for, atprojektet kan få støtte fra fonden.Forslaget giver derfor beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, atprivate virksomheder med under 50 ansatte kan få støtte til ekstern bistand i forbindelse medvirksomhedernes udarbejdelse af enten ansøgning om støtte til projekt eller tilbud i forbindelse medåbent udbud.Fonden vil inden for en overordnet økonomisk ramme få mulighed for at give støtte til dissevirksomheder til de udgifter, der er forbundet med at få ekstern bistand.Hensigten med støtteordningen er at sikre flere kvalificerede ansøgninger fra de mindre, privatevirksomheder. Herved vil flere ansatte i disse virksomheder fremover kunne drage fordel af demuligheder, der er skabt med oprettelsen af Forebyggelsesfonden.2. Lovforslagets indholdBemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om støtte til mindre, privatevirksomheder2.1. Gældende retForebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. januar 2007. Loven udmøntede den delaf aftalen af 20. juni 2006 om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd oginvesteringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fondener etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat. Fonden har pånuværende tidspunkt en samlet kapital på 2,5 mia. kr. og kan yde støtte til projekter, der har tilformål at forebygge fysisk og psykisk nedslidning på arbejdspladser.Partierne bag velfærdsaftalen fastlægger de overordnede rammer for uddeling af midler fraForebyggelsesfonden sideløbende med de årlige finanslovsforhandlinger. De overordnede rammerkan fastlægges dels ved en fordeling af midler inden for de formål, som fonden kan yde støtte til,dels ved en overordnet prioritering af indsatsområder og eventuelle temaer. Inden for disseoverordnede politiske rammer træffer fonden beslutning om uddeling af midler.Forebyggelsesfonden kan give støtte inden for følgende fem hovedområder:
2
1. Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.2. Projekter, der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager tilhurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.3. Projekter, der udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1 og 2 nævnte formål.4. Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og handicappede.5. Projekter, der skal styrke bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fysiskinaktivitet og fedme.Støtte fra fonden ydes efter Europa-Kommissionens godkendelse af 28. juni 2007 istatsstøttesag nr. N 252/2007.Fonden tildeler støtte enten efter ansøgning eller efter accept af tilbud. Fonden har således bådemulighed for at indkalde ansøgninger i åbne opslag eller at indkalde tilbud i åbne udbud. Opslag ogudbud skal indeholde oplysninger om de konkrete temaer og ansøgnings- og udbudskriterier samtoplysninger om den økonomiske ramme for støtte. Temaer og udbudskriterier skal ligge inden forde formål, som fonden kan yde støtte til, og inden for de overordnede politiske rammer.Indkomne ansøgninger og tilbud, som overholder ansøgnings- og tilbudskravene, vurderes af defaglige, rådgivende udvalg. Fagligt velkvalificerede ansøgninger og tilbud bliver forelagt fondensbestyrelse, som ud fra en overordnet strategisk vurdering af ansøgningernes og tilbuddenes relevanstræffer afgørelse om, hvilke ansøgninger og tilbud der skal støttes.På baggrund af en bemyndigelsesbestemmelse i loven er der i § 3 i bekendtgørelse nr. 410 af 7.maj 2007 om ansøgning om støtte til Forebyggelsesfonden fastsat regler om, at organisationer,konsulenter, arbejdsmiljørådgivere eller andre kan bistå virksomheder med at udforme ansøgningm.v.Efter den gældende lov er der ikke hjemmel til at yde støtte til udgifter til ekstern bistandforbundet med udarbejdelse af ansøgning om støtte til projekter eller tilbud i forbindelse med åbentudbud.2.2. OvervejelserInden for Forebyggelsesfondens primære hovedformål (forebyggelse af nedslidende rutiner ogarbejdsgange og/eller fastholdelse af medarbejdere med dårligt helbred) har fonden hidtil modtagetansøgninger fra mindre, private virksomheder svarende til, at knap en tredjedel af alle ansøgningerfra private virksomheder er fra mindre virksomheder.Over 90 pct. af de private virksomheder i Danmark har under 50 ansatte. Omkring halvdelen afde beskæftigede i den private sektor er ansat i virksomheder med under 50 ansatte. I lyset heraf erdet udtryk for en underrepræsentation, at de mindre virksomheder kun udgør knap en tredjedel afalle ansøgninger fra private virksomheder under fondens primære hovedformål.For mange mindre, private virksomheder kan udarbejdelsen af en ansøgning til fonden være enomfattende opgave, og de har måske ikke de nødvendige faglige og økonomiske ressourcer til atudarbejde en ansøgning om et projekt af en tilstrækkelig kvalitet, så den kan opnå støtte fra fonden.Det forventes derfor, at en tilskudsordning til ekstern bistand sammen med en forstærketinformation og vejledning fra Forebyggelsesfondens side kan øge de mindre private virksomhedersandel af de samlede ansøgninger.2.3. Den foreslåede ordningForslaget skal medvirke til, at mindre, private virksomheder med under 50 ansatte, der i dagikke har de fornødne økonomiske ressourcer til at benytte ekstern bistand og ikke mener selv athave de fornødne faglige kvalifikationer til at kunne gennemføre en ansøgningsproces alligevel
3
søger Forebyggelsesfonden om støtte. Hensigten med forslaget er at tilskynde disse virksomhedertil at søge fonden om støtte og samtidig forbedre kvaliteten af de indsendte ansøgninger.Med forslaget bemyndiges beskæftigelsesministeren derfor til at fastsætte regler om, at mindre,private virksomheder med under 50 ansatte kan modtage støtte til udgifter afholdt til ekstern bistandi forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse af ansøgning om støtte til projekt eller tilbud iforbindelse med åbent udbud.Støtten forudsætter, at de støtteberettigede udgifter er udgifter til ekstern bistand, der ydes afeksterne aktører, og at udgifterne hverken er varige eller regelmæssige, eller indgår i virksomhedensalmindelige driftsudgifter, såsom løbende skatterådgivning, regelmæssig juridisk rådgivning ellerreklamevirksomhed. Endvidere forudsættes, at en virksomhed alene vil kunne modtage op til 50procent af de udgifter, som virksomheden har afholdt til ekstern bistand. Disse forudsætningerfølger af, at størstedelen af støtten forventes givet i overensstemmelse med artikel 26 iKommissionens forordning (EF) nr. 800/2008 af 6. august 2008 om anvendelse af EF-traktatensartikel 87 og 88 på visse former for statsstøtte, der er forenelig med fællesmarkedet, jf.bemærkningerne under pkt. 7.Støtten forudsættes ydet i det omfang EU´s statsstøtteregler giver mulighed herfor.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital på 3 mia. kr. Støtten til de mindre,private virksomheders udgifter til ekstern bistand ved udarbejdelsen af ansøgning eller tilbud skalafholdes af fondens midler. Den foreslåede tilskudsordning vil derfor ikke resultere i yderligereudgifter for staten.Forslaget har ikke i øvrigt administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Da det er frivilligt for virksomhederne at søge støtte fra Forebyggelsesfonden, og davirksomhederne ikke skal sende særskilt ansøgning om støtte til udarbejdelse af ansøgning m.v.,vurderes forslaget ikke at medføre administrative konsekvenser for virksomhederne.5. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-rettenForslaget berører EU’s regler om statsstøtte. I det omfang fondens midler udbetales somøkonomisk støtte til private virksomheder, falder udbetalingerne fra fonden som udgangspunkt indunder EU’s regler for statsstøtte. Det vil således være en forudsætning for at modtage støtte, at dettekan ske i henhold til EU´s statsstøtteregler. Støtten vil som udgangspunkt blive ydet efter gældendegruppefritagelsesforordninger og efter reglerne om de minimis-støtte.Størstedelen af støtten forventes givet i overensstemmelse med artikel 26 i Kommissionensforordning (EF) nr. 800/2008 af 6. august 2008 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 påvisse former for statsstøtte, der er forenelig med fællesmarkedet. Kun en meget lille del af denudbetalte støtte forventes ydet efter Kommissionens forordning (EF) nr. 1998/2006 af 15. december2006 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte.
4
8. Hørte organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos:Forebyggelsesfonden, Det Nationale Forebyggelsesråd, Danske Handicaporganisationer,Ældresagen, Ældremobiliseringen, OSI – Organisationen af Selvejende Institutioner, Foreningen afSocialchefer i Danmark, KA Pleje, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Lederforum,Arbejdsmiljørådet, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen afLandbrugets arbejdsgivere (SALA) og Landbrugsrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Ledernes Hovedorganisation, KL (Kommunernes Landsforening), Danske Regioner, DenKooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark, Kristelig Arbejdsgiverforening,Kristelig Fagbevægelse og Frie Funktionærer9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Positive konsekvenser iform af mulighed for atfå støtte/mindre udgifterforbundet medudarbejdelse ogfremsendelse afafregning for udgifternetil ekstern bistand.Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Udbetaling af støtte vil ske i overensstemmelse medEU´s statsstøtteregler
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1
5
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, atmindre, private virksomheder med under 50 ansatte kan modtage støtte til udgifter til eksternbistand i forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse af enten ansøgning om støtte til projekt iforbindelse med et åbent opslag eller tilbud i forbindelse med et åbent udbud.Ved virksomhed forstås i denne sammenhæng en juridisk enhed som defineret i lov om DetCentrale Virksomhedsregister. Det er herudover en forudsætning, at virksomheden falder ind underdefinitionen af små og mellemstore virksomheder i bilag 1 til Kommissionens forordning (EF) nr.800/2008 af 6. august 2008 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på visse former forstatsstøtte, der er forenelig med fællesmarkedet. I overensstemmelse med bilag 1 til denneforordning defineres antallet af ansatte som fuldtidsansatte i det seneste afsluttede regnskabsår, hvoreventuelt sæson- eller deltidsansatte i beregningen indgår som brøkdele af antal fuldtidsansatte.Antallet af ansatte opgøres, ligeledes i overensstemmelse med bilag 1, på baggrund afoplysningerne herom i virksomhedens regnskaber. Såfremt de fornødne oplysninger ikke erindeholdt i regnskaberne, kan virksomheden på tro og love oplyse antallet af ansatte. I forbindelsemed udmøntningen af bemyndigelsen vil det blive undersøgt, i hvilket omfang det er muligt atbenytte eksisterende oplysninger fra eksempelvis ATP-huset. Ansøgning forudsættes afgivet på troog love.For at flest mulige virksomheder og ansatte kan få gavn af den nye støtteordning, er dethensigten at der administrativt fastsættes et loft for, hvor meget en virksomhed kan få i støtte til énansøgnings-/tilbudsproces, ligesom en virksomhed alene kan bevilliges støtte til gennemførelse afansøgningsprocessen én gang. Beløbsloftet foreslås i første omgang fastsat til at være kr. 50.000. Envirksomhed kan således modtage op til 50.000 kr. pr. projekt m.v. Det forudsættes, at envirksomhed alene vil kunne modtage op til 50 procent af de udgifter, som virksomheden har afholdttil ekstern bistand.I de tilfælde hvor flere virksomheder går sammen om et projekt, er det et krav for at modtagestøtte til udarbejdelsen af ansøgning m.v., at alle virksomhederne hver for sig har under 50 ansatte.Det er hensigten, at virksomheden skal modtage støtte, hvis ansøgningen eller tilbuddet opfylderForebyggelsesfondens kvalitetskriterier for projekter eller udbud og bliver godkendt af fondensfaglige rådgivende udvalg. På denne måde sikres det, at mindre, private virksomheder, derudarbejder en kvalificeret ansøgning ved hjælp af ekstern bistand, modtager støtte hertil, uanset omderes projekt i sidste ende bliver prioriteret og fremmet af bestyrelsen.Virksomheden skal kunne dokumentere de afholdte udgifter til ekstern bistand og i øvrigtopfylde nærmere fastsatte vilkår for at modtage støtte. Virksomheden har krav på at modtage støtte,hvis betingelserne for at få støtte er opfyldt. Udbetaling af støtte kan ske efter indsendelse afdokumentation for de afholdte udgifter.Forslaget berører EU’s regler om statsstøtte. Den påtænkte udbetaling af støtte til eksternbistand kan ske inden for gældende regler om virksomheders modtagelse af statsstøtte, herundergældende gruppefritagelsesforordninger og reglerne om de minimis-støtte.Størstedelen af støtten forventes ydet i overensstemmelse med artikel 26 i Kommissionensforordning (EF) nr. 800/2008 af 6. august 2008 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 påvisse former for statsstøtte, der er forenelig med fællesmarkedet. Den øvrige støtte vil blive ydet ioverensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) nr. 1998/2006 af 15. december 2006 omanvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte.Europa- kommissionen vil blive informeret om støtteordningen, jf. artikel 9 i ovennævntegruppefritagelsesforordning.
6
Forebyggelsesfonden påser, at administrationen af støtteordningen overholder gældende EU-regler om statsstøtte.Til § 2Regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse om støtte til mindre, privatevirksomheder, der får ekstern bistand ved udformning af ansøgning m.v. til Forebyggelsesfonden,kan træde i kraft uden forudgående anmeldelse til Europa-kommissionen, da den administreresinden for gældende regler om statsstøtte til virksomheder. Størstedelen af støtten forventes givet ioverensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) nr. 800/2008 af 6. august 2008 omanvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på visse former for statsstøtte, der er forenelig medfællesmarkedet. Kun en meget lille del af den udbetalte støtte forventes ydet efter Kommissionensforordning (EF) nr. 1998/2006 af 15. december 2006 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og88 på de minimis-støtte.Der henvises til bemærkningerne til § 1.Forslaget har virkning for ansøgninger, som Forebyggelsesfonden modtager efterikrafttrædelsestidspunktet (1. juni 2009). Det forventes, at bekendtgørelsen, der udmønterbemyndigelsesbestemmelsen, vil træde i kraft samtidig med loven.
7