Socialudvalget 2008-09
L 136 Bilag 1
Offentligt
VelfærdsministerietHandicapJ.nr. 2008-3698Cap/mda
11. februar 2009
Høringsnotat for lovforslag om Lov om ændring af lov om social service
(Udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere til borgerstyret personlig assi-stance)Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring den 19. januar 2009 med svarfrist den 28.januar 2009.Lovforslaget været sendt i høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, Center forLigebehandling af Handicappede, DA, Dansk Erhverv, Dansk Handicap For-bund, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporgani-sationer, Danske Regioner, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområ-det, Det Centrale Handicapråd, Fagligt Fælles Forbund (3 F), FOA, KL, Kon-kurrencestyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, LO,Sjældne Diagnoser og Socialchefforeningen.Høringssvar
Følgende har svaret: Ankestyrelsen, Advokatrådet, DA, Danske Handicaporga-nisationer, FOA, KL og Kristelig Fagbevægelse.Herudover er der indkommet bemærkninger fra Bruger/Hjælper-samarbejdet iÅrhus Kommune og en borger, Birgit Rasmussen i anledning af høringen.Advokatrådet og DA har ingen bemærkninger til lovforslaget.Ændringer på baggrund af høringsrunden:
Det foreslås, at det indsættes i bemærkningerne, at der ved udmålingenaf hjælp skal tages højde for udmåling til oplæring af nye hjælpere.
Bemærkninger til lovforslaget
1.Generelle bemærkningerDanske Handicaporganisationer (DH), FOA, KL og Kristelig Fagbevægelse ergenerelt positive overfor forslaget om at fastsætte bindende regler for udmålingaf tilskuddet til ansættelse af hjælpere efter servicelovens §§ 95 og 96. KL ogDH lægger i den forbindelse vægt på, at de kommende regler bliver så enkle ogubureaukratiske som muligt.
Side1af7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]
KL er desuden positive overfor, at der fastsættes et maksimum for udgifterne tilBPA pr. time.KL tager dog et generelt forbehold for en senere politisk behandling samt etforbehold for de økonomiske konsekvenser, herunder også de økonomiskekonsekvenser af den kommende nye bekendtgørelse og vejledning, som vilblive udsendt i en særskilt høring.KommentarLovforslaget imødekommer et stort ønske fra interesseorganisationerne på om-rådet om at få fastsat bindende udmålingsregler for borgere med et omfattendehjælpebehov. Med lovforslaget sikres, at kommunalbestyrelsernes udmåling aftilskud samlet set løftes, så borgere med BPA får en udmåling, der skulle gøredet muligt at rekruttere og fastholde de nødvendige hjælpere.2. UdmålingDH ønsker, at der i lovforslagets bemærkninger henvises til lønniveauet forhandicaphjælpere, frem for en henvisning til sammenlignelige handicapgrup-per. Der henvises blandt andet til, at handicaphjælpererhvervet fremover i høje-re grad vil blive en selvstændig profession.Samtidig ønsker DH dog også, at det fastholdes, at hvor der er behov for atansætte særligt uddannede faggrupper som handicaphjælpere, vil det være løn-niveauet for denne type faggruppe, der skal anvendes som udgangspunkt forudmålingen.DH mener desuden, at det er meget vigtigt, at der både i lovforslagets alminde-lige bemærkninger og i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser præcise-res, at der ved udmålingen af tilskuddet også nævnes anciennitet og andre ele-menter som fx arbejdstagers bidrag til arbejdsmarkedspension (4,2 %), 6. ferie-uge, forhøjelse af særlig feriegodtgørelse m.v.FOA ønsker, at tilskuddet skal være af en sådan størrelse, at det er muligt atansætte medarbejdere med de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætningerpå løn- og ansættelsesvilkår svarende til SOSU-personale i kommunerne, her-under arbejdsmarkedspension, fuld løn under sygdom, barsel og ved barns syg-dom, funktionærlovsvilkår, arbejdstidsbestemte tillæg, 6. ferieuge samt gæl-dende personalepolitiske vilkår.Endelig anbefaler Bruger/hjælper-samarbejdet i Århus Kommune, at udmålin-gen justeres, så den matcher vilkårene for sammenlignelige arbejdsområder pådet øvrige arbejdsmarked, og at rammerne for BPA-ordningerne ensartes, såder ikke bliver forskelle i ansættelsesvilkårene for hjælperne, hvad enten borge-ren har valgt selv at være arbejdsgiver for hjælperne, eller har valgt at overdra-ge tilskuddet til fx en forening eller en privat virksomhed.
Side 2 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]
KommentarMed lovforslaget skabes en bemyndigelse til at fastsætte bindende minimums-regler for kommunalbestyrelsens udmåling af tilskud til ansættelse af hjælperetil BPA. Udmålingen af tilskuddet til løn forudsættes at være det samme, uansetom borgeren selv er arbejdsgiver, eller vælger at overdrage tilskuddet til andre.Lovforslaget indebærer derimod ikke regulering af ansættelsesforholdene forhjælperne. Løn- og ansættelsesforholdene for hjælperne forudsættes også frem-over at være et spørgsmål mellem arbejdsmarkedets parter. Der vil derfor ipraksis kunne være forskel på, hvordan det samlede tilskud til lønforholdetudmøntes, idet det kan være forskelligt fx hvordan grundløn, tillæg og ar-bejdsmarkedspension vægtes af den enkelte borger og hans eller hendes hjæl-pere.Der er ikke i lovforslagets bemærkninger henvist til en enkelt overenskomsteller en enkelt faggruppe på området og herunder ikke til den kommunale over-enskomst for SOSU-personale mellem FOA og KL. Det skyldes, at det er op tilden enkelte borger at vurdere, hvilke kompetencer vedkommende prioriterer ien ansættelsessituation. Samtidig kan borgernes behov være meget forskellige,og der kan derfor for nogle borgere eller i nogle situationer være behov for atansætte hjælpere med særlige kompetencer og/eller en særlig faglig baggrund,hvilket udmålingen skal kunne afspejle. Det er derfor ministeriets opfattelse, atlovgivningen og bekendtgørelsen må være fleksibel på dette punkt.Samtidig er der i dag på det private område en række forskellige overenskom-ster, der dækker handicaphjælpere, personale på hjemmehjælpsområdet (efterreglerne om frit leverandørvalg), andet privatansat pleje- og omsorgspersonale,ledsagere og endeligt overenskomsten for det kommunalt ansatte SOSU-personale.Det er Velfærdsministeriets opfattelse, at de enkelte overenskomster afspejlerde vilkår og forudsætninger, der gælder på præcis det område, som overens-komsten er indgået på. Arbejdsgiverparten på hvert enkelt område har samtidigogså haft ansvaret for at sikre, at der var økonomisk mulighed for at honorereoverenskomsten på deres område.Såfremt der i bemærkningerne til lovforslaget og i den kommende bekendtgø-relse henvises til, at udmålingen skal svare til lønvilkårene i fx den til enhvertid gældende overenskomst på SOSU-området i kommunerne, vil der dermedikke nødvendigvis tages højde for de særlige forhold, der gælder for handicap-hjælpere, fx i forhold til rekruttering og fastholdelse, særlige arbejdsforholdmed døgnvagter, den nødvendige fleksibilitet hos hjælperne i forhold til bytteaf vagter ved ferie, sygdom og lignende mv.Samtidig må en henvisning til en bestemt overenskomst forventes at medføre etkrav om regulering af den samlede kompensation til kommunerne, hver gangder indgås en ny overenskomst på området. Det skyldes, at de kommunale par-ter ikke kan være (ansvarlig) part på arbejdsgiversiden og kan dermed ikke
Side 3 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]
medvirke til at styre de samlede udgifter forbundet med at indgå overenskom-ster på handicaphjælperområdet for borgere med BPA.Hensigten med lovforslaget er derfor, at etablere en bemyndigelse fastsættebindende regler for etablering af et ensartet minimum for kommunalbestyrel-sens udmåling af tilskud til BPA. Med lovforslaget sikres dels, at der, som idag, tages højde for de helt individuelle forhold, der kan medføre at en borgerhar behov for at ansætte hjælpere med særlige kompetencer og/eller en særligfaglig baggrund, og dels at der udmåles tilskud til dækning af de helt centraleudgifter til løn, tillæg, løn under sygdom og herunder barnets 1. og 2. sygedag,arbejdsmarkedspension mv. indenfor rammerne af den afsatte satspuljebevil-ling til formålet.Det skal i den forbindelse bemærkes, at forhøjelse af særlig feriegodtgørelse,arbejdsgivers betaling af ’egetbidraget’ til arbejdsmarkedspension mv. er over-enskomstvilkår, der kun gælder generelt på det offentlige område.3. Udmåling til kurser, oplæring og personalemøderBruger/hjælper-samarbejdet i Århus Kommune anfører, at vejledningen tilBPA bør indeholde retningsliner for særskilt bevilling til kurser, oplæring ogtimer til afholdelse af personalemøder.KommentarDet fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at udmålingen skal tage højde forudgifter til fx kurser i forflyttelsesteknik og kommunikation for hjælperne,ligesom der ved udmålingen skal tages højde for afholdelse af personalemøder,medarbejderudviklingssamtaler mv.Det er ministeriets opfattelse, at der også i dag skal sikres den nødvendige ud-måling af timer til oplæring af nye hjælpere. Det foreslås tydeliggjort i be-mærkningerne til lovforslaget, at dette også vil gælde fremover.4. Forholdet til merudgiftsydelse og bistands- og plejetillæggetKL gør opmærksom på, at det vil være hensigtsmæssigt, at forholdet mellemudmåling til BPA og udmåling til merudgiftsydelse og bistands- og plejetillæg-gene uddybes og præciseres i bekendtgørelsen og/eller den kommende vejled-ning.KommentarDet er hensigten at tydeliggøre forholdet mellem ydelserne i den kommendevejledning. Både bekendtgørelse og vejledning vil blive udsendt i en særskilthøring til parterne på området.5. Forholdet mellem § 95 og § 96Ankestyrelsen har noteret sig, at lovforslaget vil medføre, at borgere, der mod-tager tilskud efter servicelovens § 95 og § 96, stilles ens økonomisk.DH gør opmærksom på, at de finder, det er en utryg retsstilling, at der kan be-vilges BPA efter både servicelovens § 95 og § 96. DH henviser til, at grundla-
Side 4 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]
get for udmåling af hjælpen efter de to bestemmelser er forskelligt, hvor ser-vicelovens § 95 tager udgangspunkt i praktisk og personlig hjælp og pleje efterservicelovens § 83, og § 96 tager udgangspunkt i helhedsorienteret hjælp medudgangspunkt i borgerens selvbestemmelse.KommentarSom det fremgår af lovforslagets bemærkninger, medfører lovforslaget ingenændringer i reglerne for udmålingen af hjælpebehovet hverken efter servicelo-vens § 95 eller § 96.Lovforslaget vedrører derimod en bemyndigelse til at fastsætte regler for udmå-lingen af det økonomiske tilskud til ansættelse af hjælpere, og disse regler bli-ver med forslaget ensartede. Derved sikres, at kommunalbestyrelsen ikke skaludmåle tilskud til ansættelse af hjælpere efter to forskellige regelsæt til hen-holdsvis §§ 95 og 96. Velfærdsministeriet finder, at dette vil medføre en admi-nistrativ lettelse for kommunerne, og at det er hensigtsmæssigt, at borgernestilles ens med hensyn til udmålingen af det kontante tilskud.6. Kommunale udbydere af BPAFOA og Kristelig Fagbevægelse finder det beklageligt, at der ikke er etableretmulighed for at overdrage tilskuddet til kommunen, så kommunen dermedskulle varetage de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver for bor-geren.KommentarLovforslaget vedrører alene udmålingen af tilskuddet til borgere med hjælp iform af BPA - og ikke borgerens muligheder for at overdrage tilskuddet tilandre. Reglerne om overdragelse af tilskuddet blev fastlagt i forbindelse med L154/lov nr. 549 af 17. juni 2008.Hensigten i den forbindelse var at understrege borgerens selvbestemmelse. Iden forbindelse blev der lagt vægt på de norske erfaringer med BPA, der viste,at brugertilfredsheden var størst for de borgere, der ikke havde en kommunaltadministreret BPA-ordning. Endeligt skal det understreges, at det hjælpebehov,der dækkes i en BPA-ordning, ofte er mere omfattende og har en anden karak-ter end den hjælp, der ydes i form af ledsageordning eller fx til ældre i form afhjemmehjælp.7. Aftaler mellem parterneKL finder det problematisk, at kommunerne og foreningen/virksomheden skalindgå aftale om udbetaling af tilskuddet, da de ikke mener, at kommunen erpart.KommentarMed lov nr. 549 af 17. juni 2008 blev det muligt for borgeren at overdrage til-skuddet til ansættelse af hjælpere til en nærstående, en forening eller en privatvirksomhed efter aftale mellem de to parter. Det er derfor korrekt, at kommu-nen ikke er part i aftalen mellem borgeren og den nærstående, foreningen ellerden private virksomhed. Men når en sådan aftale om overdragelse af tilskud er
Side 5 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]
indgået, er det hensigten, at betalingen til dækning af udgifter til ansættelse afhjælperne skal ske mellem kommune og den person, forening eller virksomhed,som borgeren har valgt at overdrage tilskuddet til.Fastsættelse af regler om udbetaling af tilskud i forbindelse med en BPA-ordning har dermed til hensigt at etablere en styringsmekanisme for kommunentil at sikre, at foreningen eller firmaet har leveret den hjælp, der er forudsat iden kommunale udmåling. Desuden skal det med bemyndigelsen sikres, atuforbrugte midler kan tilbagebetales til kommunen, eller kan overføres til detefterfølgende år.8.RespiratorbrugereDH påpeger, at det er problematisk, at samspillet mellem kommuner og regio-ner ikke er reguleret, da det mindsker borgerens frie valg.KommentarMed lovforslaget sker der ingen ændring i forholdet mellem kommuner ogregioner med hensyn til respiratorbistand. Områderne reguleres af henholdsvissundhedsloven og serviceloven. Ventilatørbistand er en myndighedsopgave,der ligger i regionen, mens de almindelige plejeopgaver er placeret i kommu-nen. Dette ændres ikke med lovforslaget.Det er regionernes opgave at sikre sig, at den hjælper, der varetager ventilatør-opgaven, har de fornødne kvalifikationer. Lovforslaget ændrer ikke på, at densamme person kan udføre opgaven, hvis der er indgået aftale mellem region ogkommune.9.ArbejdsmiljøBruger/hjælper-samarbejdet i Århus Kommune anbefaler, at vejledningen omBPA-ordningen indeholder et krav om etablering af en sikkerhedsorganisationtil sikring af arbejdsmiljøet.KommentarReglerne om arbejdsmiljø hører under Beskæftigelsesministeriets område. Lov-forslaget indebærer ingen ændringer, for så vidt angår reglerne om arbejdsmiljømv.10. Ferie/udlandsopholdBruger/hjælper-samarbejdet i Århus Kommune påpeger, at der bør fastsættebindende og ensartede regler for udmåling af tilskud til døgnhjælp til 3 ugersferie pr. år i ind- og udland. Ligesom det bør være muligt at kunne tage sinehjælpere med på længerevarende rejser/studieophold i udlandet.KommentarLovforslaget indeholder ikke særlige regler for udmåling af tilskud i forbindel-se med ferie i hverken ind- eller udland eller for mulighederne for at medtagehjælpere ved længerevarende rejser/studieophold i udlandet. Det vurderes ikkeumiddelbart hensigtsmæssigt i lovgivningen at fastsætte bindende generelleregler for niveauet for udmåling af hjælp til ferie eller at fastsætte et retskrav på
Side 6 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]
3 ugers ferie i ind- eller udland. Det skyldes, at der er meget store individuelleforskelle både på hjælpebehovet hos de borgere, der modtager hjælp i form afBPA, og på den enkelte borgers samlede situation - herunder netværk, familie-forhold mv.Det kan supplerende oplyses, at det allerede efter de gældende regler er muligtat medtage det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere efter både §§ 95 og 96ved længerevarende ophold i andre EU-lande efter EU-reglerne.Samtidig giver udlandsbekendtgørelsen mulighed for at medtage tilskud efterservicelovens § 96 til rejser, studieophold mv., ligesom der efter samme be-kendtgørelse kan ydes tilskud til dækning af de ekstra omkostninger, der erforbundet med kortvarige ferieophold i udlandet.Ved ferie i Danmark kan der desuden søges om merudgiftsydelse til dækning afeventuelle merudgifter forbundet hermed. Et forøget hjælpebehov, fx som følgeaf, at ikke alle hjælpemidler kan medtages på ferien, forudsættes dog som hidtiludmålt efter servicelovens § 96. Hjælpebehovet kan dog også i et vist omfangdækkes i form af fx praktisk og personlig hjælp af den midlertidige opholds-kommune.11. AndetEndelig har en borger, Birgit Rasmussen indsendt en orientering om hendesoplevelser med hjælperordning (nu BPA). Hun skriver, at hun ønsker et råd-givningsorgan for borgere med BPA, så alle borgere får muligheder for kompe-tent rådgivning. Hun beskriver desuden en række ønsker til udmålingsafsnittet iden kommende vejledning om borgerstyret personlig assistance.KommentarDer er afsat midler til et forsøg med etablering af en rådgivningsfunktion i for-bindelse med satspuljen for 2008. Velfærdsministeriet er ved at afdække mu-lighederne. Rådgivningsfunktionen forventes etableret gennem udbud i løbet af2009.Velfærdsministeriet vil udsende den kommende bekendtgørelse og vejledningom BPA i en særskilt høring til parterne på området.
Side 7 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@a846fc4e\@[email protected]