Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
L 133 Bilag 1
Offentligt
Notat
Uddybende forklaring vedrørende særligt attraktive frekvenser og størrelseaf provenu ved auktioner over sådanne frekvenserBaggrundI forbindelse med førstebehandlingen af forslag til lov om radiofrekvenser (L133) spurgte Ole Hækkerup (S) om, hvad der forstås ved ”særligt attraktive fre-kvenser” og ”et anseeligt provenu i forbindelse med auktioner over særligt attrak-tive frekvenser”.I afsnit 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget redegøres blandt andetfor de økonomiske konsekvenser for det offentlige. I den forbindelse oplyses det,at nogle af de hidtil gennemførte auktioner har indbragt ganske store provenuer,men at der ikke kan garanteres et fast årligt provenu fra auktioner, fordi de kunholdes lejlighedsvist. I forhold til tidligere antages der fremover at blive holdtflere auktioner, der gennemsnitligt forventes at ville indbringe mindre provenuer.Der forventes dog fortsat at være nogle frekvenser, som aktørerne på markedetfinder særligt attraktive, og som derfor i en auktion vil kunne indbringe et ansee-ligt provenu.Særligt attraktive frekvenserUdviklingen på frekvensområdet går stærkt, og det er derfor ikke muligt på nu-værende tidspunkt at forudse, hvilke konkrete frekvenser markedsaktørerne vilfinde attraktive i de kommende år. Det vil især afhænge af, om kommercielt inte-ressante tjenester eller mere effektive teknologier kan bruge de konkrete frekven-ser. Et eksempel på dette er 3G-auktionerne, som gav vinderne af auktionerneadgang til at udbyde en ny generation af mobiltelefoni. Markedets høje forvent-ninger til 3G-mobiltelefoni blev afspejlet i de betragtelige bud i auktionerne. Iøjeblikket betragtes frekvenser, som er velegnet til mobilkommunikation og tillevering af bredbåndstjenester, som særligt attraktive frekvenser.Det bemærkes i den forbindelse, at auktioner holdes i de situationer, hvor der erkonstateret frekvensknaphed, det vil sige, hvor efterspørgslen er større end ud-buddet af ledige frekvenser. I sådanne tilfælde vil det normalt være klart, hvilketyper af tjenester og teknologier, markedsaktørerne vil kunne anvende frekven-serne til, og dermed også om aktørerne vil finde frekvenserne særligt attraktive.Anseeligt provenuHvis frekvenserne anses for særligt attraktive, er det sandsynligt, at de vil ind-bringe et anseeligt provenu ved en auktion. Størrelsen af sådan et provenu vil af-hænge af markedsaktørernes forretningsplaner, herunder deres forventninger tiludbud af tjenester og muligheden for at forrente de nødvendige investeringersamt de vilkår, der fastsættes for den konkrete tilladelse. Ved et anseeligt prove-nu forstås et provenu på mindst et tocifret millionbeløb.Som nævnt i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er det ikke muligt atforudse, hvor ofte der vil blive holdt auktioner. Det er heller ikke muligt at forud-se, hvilket provenu fremtidige auktioner vil indbringe. Størrelsen af provenuet vil– ud over hvor attraktive frekvenserne anses at være – afhænge af de vilkår, derknyttes til tilladelserne. Det vil sige, at tilladelser med krav til for eksempel ud-bud af specifikke tjenester, udbygning af net eller geografisk eller befolknings-
12. marts 2009
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk26769388
Doknr.
863670
Side
1/1
mæssig dækning vil indbringe et mindre provenu end tilladelser, som overladerstørre fleksibilitet til tilladelsesindehaveren.KonklusionSærligt attraktive frekvenser forventes især at være frekvenser, som kan brugestil kommercielt interessante tjenester eller mere effektive teknologier. Udviklin-gen på frekvensområdet går stærkt, og det er derfor ikke muligt at forudse, hvilkekonkrete frekvenser der fremover vil blive anset som særligt attraktive.Ved et anseeligt provenu forstås et provenu på mindst et tocifret millionbeløb.Størrelsen af provenuet vil afhænge af markedsaktørernes forretningsplaner, her-under deres forventninger til udbud af tjenester og muligheden for at forrente denødvendige investeringer samt de vilkår, der fastsættes for den konkrete tilladel-se.IT- og Telestyrelsen
Side
2/2