Skatteudvalget 2008-09
L 125 Bilag 67
Offentligt
J.nr. 2009-611-0043Dato: 14. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelseaf dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvisFrankrig og Spanien.Hermed sendes svar på henvendelse af 13. april 2009 fra Knud Rasmussen(L 125- bilag 59).
Kristian Jensen/ Ivar Nordland
Knud Rasmussen har i en henvendelse fremført en række spørgsmål og synspunkter.Han nævner, at for pensionister, som ikke er omfattet af overgangsordningen, skal danskskat af 2009-pensionen betales i 2009. Samtidig skal personerne betale fransk skat af denindtægt, de havde i 2008. Det medfører i praksis et problem med dobbelt betaling af skat.Jeg vil hertil svare, at efter de oplysninger, som Skatteministeriet har, har Frankrig en ord-ning med forskudt betaling af skat. F.eks. betales fransk skat af 2008-indtægt i 2009/10.Det medfører også, at når personer flytter til Frankrig, har de en periode på op til 1½ år,hvor de ikke betaler fransk skat af indtægt, som de modtager i denne periode. I denne peri-ode har de kunnet tilrettelægge økonomien, så de har midler til den senere skattebetaling.Han spørger, hvad der sker, hvis Frankrig ikke gennemfører den foreslåede credit-ordning.Jeg vil hertil svare, at de foreslåede ændringer ved § 1, nr. 2, i L 125 er begrundet med gen-nemførelsen af det franske forslag om fransk dobbeltbeskatningslempelse. Jeg har ingengrund til at antage, at Frankrig ikke gennemfører dette forslag.Knud Rasmussen mener, at det er et spørgsmål om økonomisk liv eller død, om pensioni-ster får påbegyndt udbetalingen af deres pension inden 31. januar 2008.Jeg vil hertil svare, at ved fremsættelsen af lovforslag L 13 den 28. november 2007 tog jeghensyn til de personer, som var berettiget til at modtage pension, men endnu ikke var be-gyndt at modtage pension. De fik en periode indtil 31. januar 2008 til at påbegynde modta-gelsen af deres pension, så de kunne blive omfattet af overgangsreglerne. Men der er kor-rekt, at enhver skæringsdato i en overgangregel har væsentlig økonomisk betydning. Detgælder også for den overgangsregel, som Knud Rasmussen foreslår.Knud Rasmussen spørger, hvorledes den danske skat skal beregnes.Jeg vil hertil svare, at den danske skat i princippet beregnes, som om den pågældende fort-sat boede her i landet. Da den pågældende ikke bor i en dansk kommune, skal de betale enskat svarende til kommunal indkomstskat, der beregnes efter den gennemsnitlige kommu-nale udskrivningsprocent nedrundet til nærmeste hele procent. Der skal således foretages enforskudsopgørelse af den pågældendes forventede indkomst fra Danmark, og ved udbeta-lingen af dansk pension skal der foretages træk af kildeskat.Knud Rasmussen spørger om sygesikring/sygeforsikring. Han nævner, at skatten, der går tildisse ydelser, er beregnet forskelligt i Danmark og Frankrig. Han spørger, om Danmarkskal afholde en del af den sociale skat, der betales i Frankrig.Jeg vil hertil svare, at der er ikke nogen sammenhæng mellem betaling af dansk skat ogmodtagelse af danske sociale ydelser. Når personer i Frankrig skal betale dansk skat af ud-betalinger fra deres danske private pensionsordninger, er baggrunden, at de tidligere har få-et nedsat dansk beskatning for indbetalinger til den pågældende ordning.Jeg vil desuden oplyse, at Danmark efter EU-retten betaler et refusionsbeløb til den franskestat til dækning af denne stats udgifter for danske sociale pensionister i Frankrig.Knud Rasmussen foreslår, at overgangsreglerne i lov nr. 85 af 20. februar 2008 ændres, såde gælder for personer, som den 28. november 2007 var hjemmehørende i Frankrig, hen-holdsvis Spanien. Knud Rasmussens forslag medfører altså, at det ikke skal have betyd-ning, om de pågældende er begyndt at modtage dansk pension eller ej.Jeg vil hertil svare, at formålet med overgangsreglen er at undgå markante ændringer i deøkonomiske forhold for personer, der f.eks. på grund af alder har svært ved at tilpasse deresøkonomi til den ændrede beskatning, f.eks. ved at flytte. Jeg mener, at de gældende over-gangsregler er rimelige til at opfylde dette formål.Side 2