Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.
Hermed sendes svar på henvendelse fra Klaus Bro, Frankrig (L 125 – bilag 48).
Kristian Jensen
                                                                / Ivar Nordland
Klaus Bro, Frankrig, har rettet henvendelse til Skatteudvalget som reaktion på mine bemærkninger på hans første henvendelse.
Klaus Bro oplyser, at hans kilder har oplyst, at efter Folketingets vedtagelse af lov 85 skulle repræsentanter fra Skatteministeriet have været i kontakt med Frankrig og der meddelt, at man ønskede den gældende dobbeltbeskatningsoverenskomst genforhandlet. Dernæst skal Danmark under et indledende møde nogle mÃ¥neder senere have afleveret et tekstforslag til en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst, men uden at der blev indledt egentlige forhandlinger. Og fra fransk side var man i fuldt gang med forberedelserne til en egentlig forhandling, da opsigelsen kom den 10. juni 2008. PÃ¥ daværende tidspunkt var man ved at indstille sig pÃ¥ det første forhandlingsmøde, som skulle finde sted i slutningen af juni mÃ¥ned 2008. Â
Klaus Bro mener, at hvis man lægger disse oplysninger til grund, har jeg ikke efterlevet det tilsagn, som blev givet i bemærkninger til lovforslaget (L 13), om overenskomsten ikke ville blive opsagt umiddelbart efter forslagets vedtagelse, men at Danmark ville forhandle med de to lande om ændring af overenskomsterne.
Klaus Bro nævner, at han er flyttet til Frankrig efter 28. november 2007, idet han på grundlag af lovforslagets bemærkninger måtte kunne påregne, at der kunne være rimelig sandsynlighed for, at den tidligere overenskomst ville blive afløst af en ny.
Jeg vil svare, at som det fremgik af bemærkningerne til lovforslag L 13, var det et væsentligt problem for Danmark, at den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst hindrede Danmark i at beskatte personer i Frankrig af udbetalinger fra private pensionsordninger, selv om Danmark har givet fradrag for indbetalingerne til disse ordninger. Fra dansk side var hovedformålet derfor at få en ændring af beskatningen af pension.
Som nævnt under Folketingets første behandling af lovforslaget om bemyndigelse til opsigelse (L 13) var man fra dansk side interesseret i hurtigt at få afklaret, om der kunne opnås en forhandlingsløsning. De danske og franske myndigheder mødtes derfor i januar 2008, hvor de drøftede mulighederne for at blive enige om en ny overenskomst til afløsning af den gamle overenskomst fra 1957. Der blev ikke opnået enighed. Efter mødet i januar 2008 var der ikke noget nyt møde eller aftaler om nyt møde, men de danske og franske myndigheder havde flere gange kontakt for at afsøge mulighederne for en ny overenskomst.
Klaus Bro efterlyser derefter igen garanti for, at Frankrig gennemfører sit forslag om en intern regel om fransk dobbeltbeskatningslempelse.
Jeg kan bekræfte, at de foreslÃ¥ede ændringer ved nærværende lovforslags § 1, nr. 2, er begrundet med gennemførelsen af det franske forslag om fransk dobbeltbeskatningslempelse. Hvis Frankrig ikke gennemfører forslaget, er baggrunden for disse ændringer faldet bort. I sÃ¥ fald vil jeg foreslÃ¥ at opgive disse ændringer.         Â
    Â