Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.
Hermed sendes svar på materialet, som foreningen REDAN Frankrig udleverede under foretrædet den 25. marts 2009.
Kristian Jensen
                                                                / Ivar Nordland
REDAN udleverede et notat med dens synspunkter under foretrædet for Skatteudvalget.
REDAN indleder notatet med at nævne, at der ikke blev taget noget hensyn til dens synspunkter i anledningen af behandlingen af forslaget til lov nr. 85 af 20. februar 2008.
Jeg vil gøre opmærksom på, at i dette lovforslag (L 13) tog jeg hensyn til synspunkter, som var fremsat vedr. det tidligere tilsvarende lovforslag L 26. REDAN foreslog i henvendelsen af 22. oktober 2007 (L 26 – bilag 7), at overgangsreglerne skulle medtage en pensionists ægtefælle, som endnu ikke modtog pension. Jeg imødekom dette ønske i lovforslag L 13.
REDAN opfordrer til, at overgangsreglen i lov nr. 85 også skal omfatte danskere, som bor og arbejder i Frankrig, og som er for unge til at være omfattet af reglen. Foreningen ønsker derfor at få ophævet betingelsen om påbegyndt modtagelse af pension pr. 31. januar 2008.
Jeg vil hertil svare, at disse personer efter min opfattelse har tid og mulighed for – som alle andre personer – at afpasse deres økonomi under hensyn til de ændrede økonomiske forhold ved deres pensionering, herunder ændrede skattemæssige forhold.
REDAN opfordrer til, at overgangsreglens skæringsdag for flytning til Frankrig udsættes til 31. december 2008. Foreningen henviser til et citat fra Peter Germers Statsforvaltningsret om tilfælde, hvor borgerne havde berettigede forventninger til, at lovgivningsmagten ikke – eller ikke så hurtigt – ville ændre retstilstanden i bebyrdende retning, og hvor lovgivningsmagten ved hjælp af overgangsregler bør afbøde virkninger af de nye bebyrdende love.
Jeg vil bemærke, at jeg første gang nævnte muligheden for opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten i en pressemeddelelse fra juni 2007. Selve opsigelsen fik virkning for udbetalinger af pension fra 1. januar 2009; dog ikke hvis modtageren var flyttet til Frankrig senest 28. november 2007 og modtog pension senest den 31. januar 2008. Jeg mener, at retstilstanden ikke blev ændret hurtigt, og at der er gennemført rimelige overgangsregler.
REDAN nævner, at pensionister i Frankrig, som endnu ikke er berettiget til dansk social pension, betaler 8 pct. franske socialbidrag. Disse bidrag ønskes modregnet i dansk skat.
Jeg vil hertil svare, at landenes ordninger med skatter, afgifter og sociale bidrag er skruet forskelligt sammen. Det kan give ulemper på nogle områder og fordele på andre områder.
REDAN spørger, om der er sikkerhed for gennemførelsen af det franske forslag, som er baggrund for den foreslåede ændring af overgangsreglen for dansk tjenestemandspension.
Jeg har tillid til, at de franske myndigheder har fremsat forslaget for at få det gennemført.
REDAN har stillet spørgsmål om virkningen af den ovenfor nævnte overgangsregel for en pensionists ægtefælle i tilfælde, hvor pensionisten afgår ved døden.
Jeg har oplyst til Klaus Vilner (L 125 – bilag 45), at ægtefællen stadig er omfattet af reglen.
REDAN opfordrer til indgåelse af en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Jeg ønsker ogsÃ¥ en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst, men med det rette indhold.Â