Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes svar på henvendelse fra Klaus Bro, Frankrig.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Klaus Bro, Frankrig, har på ny rettet henvendelse til Skatteudvalget som reaktion på mine bemærkninger til hans første henvendelse.

Klaus Bro beder om nærmere oplysninger om forhandlingerne mellem danske og franske myndigheder. Han mener, at jeg ikke har korrekte oplysninger om den franske skattemæssige behandling af ratepensioner. Han finder, at der er uheldigt forløb om Frankrigs eventuelle indførsel af en kreditregel. Han kritiserer mine bemærkninger om tilbagevirkende kraft, hvor han bl.a. er uenig i mine bemærkninger, hvorefter ”Det forhold, at de ændrede regler også omfatte udbetalinger fra allerede oprettede pensionsordninger medfører ikke, at der er tale om tilbagevirkende kraft.”

Klaus Bro ønsker, at overgangsreglerne i lov nr. 85 af 20. februar 2008 ændres, så der sker en udsættelse af skæringsdatoen for flytning til Frankrig.

 

Jeg vil hertil svare, at der var forhandlinger mellem de danske og franske myndigheder i januar 2008. Det danske ønske om hurtigt at indlede forhandlinger fremgik også af mine udtalelser ved 1. behandlingen 30. november 2007 af lovforslag L 13 om bemyndigelse til opsigelse. Jeg vil derimod ikke oplyse nærmere om forløbet af forhandlingerne, eller om hvilke forsøg på forhandlingsløsning der blev foreslået.

Jeg vil fastholde, at danske pensionister i Frankrig som hovedregel er fritaget for fransk beskatning af deres danske ratepension. Spørgsmålet er af teoretisk karakter for personer, som ikke er omfattet af overgangsreglerne, idet den kommende franske regel om dobbeltbeskatningslempelse vil medføre samme franske skattemæssige behandling af ratepension i arbejdsforhold som ratepension uden for arbejdsforhold.  

Jeg kan af naturlige grunde ikke love, at Frankrig vil gennemføre den bebudede indførelse af reglen om dobbeltbeskatningslempelse, så personer og selskaber i Frankrig kan få nedsat den franske skat af indkomst fra Danmark med et beløb svarende til betalt dansk skat af denne indkomst. Men jeg er bekendt med, at de franske myndigheder har udarbejdet et forslag herom, og jeg går ud fra, at de franske myndigheder vil gennemføre forslaget.

Jeg vil fastholde, at der ikke er tale om tilbagevirkende kraft, når beskatningen ændres med fremtidig virkning for indkomst fra og med 1. januar 2009 som følge af en opsigelse den 10. juni 2008 af en dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Uanset dette principielle udgangspunkt mente jeg alligevel, at der var behov for overgangsregler for personer, som allerede var hjemmehørende i Frankrig og var begyndt at modtage pension, der var skattefritaget for dansk beskatning efter den opsagte overenskomst.

Efter min opfattelse er det i overensstemmelse med betragtninger i citaterne fra Peter Germers Statsforfatningsret, som nævnt af Klaus Bro: ”For så vidt angår løbende forhold, må det afgørende være, om borgerne har haft berettigede forventninger med hensyn til, at lovgivningsmagten ikke – eller ikke så hurtigt – ville ændre retstilstanden i bebyrdende retning”. ”Hvis borgerne har haft sådanne berettigede forventninger, bør lovgivningsmagten ved hjælp af overgangsregler afbøde virkninger af de nye bebyrdende love”. 

Jeg vil i denne forbindelse nævne, at Danmark i mange år har haft en politik ved forhandlinger om nye dobbeltbeskatningsoverenskomster om, at Danmark skal have ret til at beskatte udbetalinger fra danske pensionsordninger. Jeg vil også nævne, at muligheden for opsigelse af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst blev nævnt i en pressemeddelelse fra slutningen af juni 2007 og i lovforslag L 13 fremsat 28. november 2007.

Jeg vil derfor ikke foreslÃ¥, at de gældende overgangsregler udvides.         Â