Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes svar på henvendelse fra Klaus Bro, Frankrig (L 125 – bilag 32).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Klaus Bro, Frankrig, har rettet henvendelse til Skatteudvalget vedr. lovforslaget.

 

Klaus Bro nævner først, at det i bemærkningerne til det oprindelige lovforslag L 13 blev nævnt, at en vedtagelse af forslaget ikke vil medføre, at de to overenskomster blev opsagt, og at det kun ville ske, hvis nye forhandlinger ikke gav et gunstigt resultat. Han har spørgsmål om disse forhandlinger, bl.a. på baggrund af oplysninger fra SKAT i januar 2009 om, at ”Egentlige forhandlinger om en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst er ikke påbegyndt”.

Klaus Bro oplyser, at han flyttede til Frankrig i denne periode i tiltro til oplysningerne om, at de danske myndigheder ville forhandle med de franske myndigheder, og at der ville være rimelig sandsynlighed for, at dobbeltbeskatningsoverenskomsten ville blive afløst af en ny.

Han foreslår, at de gældende overgangsregler ændres så skæringsdatoen 28. november 2007 (for flytning) udsættes til 10. juni 2008 eller eventuelt 31. december 2008.

Han har desuden en række betragtninger om opsigelsen af overenskomsten med Frankrig.

Han mener bl.a., at det er direkte fejlagtigt, at når jeg flere gange har udtalt, at danske ratepensioner som hovedregel er fritaget for fransk beskatning. Efter hans mening er kun en meget lille del af ratepensionerne er skattefritaget i Frankrig.

Han mener, at bemyndigelsesloven har eller tenderer tilbagevirkende kraft, idet den, mens pensionsopsparingen endnu er bundet, bryder med pensionsloven og dobbeltbeskatningsoverenskomsten, der utvetydigt siger, hvordan ens opsparing vil kunne udbetales, hvis man på forhånd lader den binde i den bestemt længere periode.

Han mener, at ordførerne ved Folketingets behandling af lovforslag L 13 udtalte, at de ved overgangsregler ville sikre, at ingen, som havde disponeret efter gældende regler, ville blive ramt ved opsigelsen, men at denne sikring er udeblevet.

  

Jeg vil hertil oplyse, at der var forhandlinger mellem de danske og de franske (og spanske) myndigheder, inden dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien blev opsagt. Det er derimod korrekt, at efter opsigelsen af de to overenskomster har der ikke været forhandlinger om nye overenskomster. Der har derimod været kontakter mellem de danske og franske (og spanske) myndigheder om virkningerne af opsigelsen.

Jeg er ikke enig i, at kun en meget lille del af danske ratepensioner er fritaget for dansk beskatning. Som nævnt under Skatteudvalgets behandling af lovforslag L 13, har danske skatterådgivere reklameret for, hvorledes man kan undgå fransk beskatning af dansk ratepension efter fraflytning til Frankrig.

Jeg er ikke enig i, at bemyndigelsesloven kan have problemer med tilbagevirkende kraft. Opsigelsen af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst har virkning for udbetaling af pension fra og med 1. januar 2009. Muligheden for en opsigelse blev første gang nævnt i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet i slutningen af juni 2007, og lovforslag om bemyndigelse til opsigelse blev fremsat 11. oktober og 28. november 2007. Det forhold, at de ændrede regler også omfatter udbetalinger fra allerede oprettede pensionsordninger, medfører ikke, at der er tale om tilbagevirkende kraft.

Jeg mener, at ordførerne under Folketingets første behandling af lovforslag L 13 alene fremsatte bemærkninger om, at overgangsreglerne i dette lovforslag var passende til at sikre hensynet til personer, som allerede havde disponeret, hvorimod ordførerne ikke gav tilsagn om at udvide de foreslÃ¥ede overgangsregler.   Â