Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.
Hermed sendes svar på henvendelse af 28. februar 2009 fra Claus Kaare Pedersen, Frankrig.
Kristian Jensen
                                                                / Ivar Nordland
Claus Kaare Pedersen har den 28. februar 2009 rettet henvendelse til Skatteudvalget.
Henvendelsen angår ikke lovforslag 125, men overgangsreglen i lov nr. 85 af 20. februar 2008.
Claus Kaare Pedersen redegør for, hvorledes han havde planlagt flytning til Frankrig med køb af fransk ejendom i januar 2007, udtræden af firma pr. 1. april 2007 og indgåelse af aftale pr. 1. juni 2007 om udleje af bolig i Danmark fra 1. august 2007. Han begyndte at modtage udbetalinger fra sin ratepension i oktober 2007. Selve flytningen til Frankrig skete pr. 14. maj 2008. Han er derfor ikke omfattet af overgangsreglerne, idet han ikke var hjemmehørende i Frankrig den 28. november 2007.
Han mener, at anvendelsen af fremsættelsesdatoen for lovforslaget om opsigelse 28. november 2007 som skæringsdato for overgangsreglen vedr. pension svarer til praksis for lovforslag om f.eks. forhøjelse af afgifter på tobak, spiritus og automobiler, som også har virkning fra fremsættelsen for at hindre fremrykkelse af dispositioner.
Han nævner, at der er afgørende forskelle mellem virkningsdato for forhøjelse af afgifter og skæringsdato for overgangsregler vedr. pensioner. Han argumenterer for, at han burde være omfattet af overgangsreglerne vedr. pension, idet han den 28. november 2007 havde truffet bindende dispositioner om flytning. Han foreslår derfor, at skæringsdatoen ændres til 1. januar 2009, hvor den gamle dobbeltbeskatningsoverenskomst ophørte at have virkning.
Jeg vil hertil svare, at når personer her i landet har fået nedsat deres danske beskatning gennem indbetalinger til en pensionsordning, har det hele tiden været en forudsætning, at der også skulle ske dansk beskatning af udbetalingerne fra ordningen. Tidligere forhindrede den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst ganske vist, at Danmark kunne gennemføre denne beskatning af pensionsudbetalinger, hvis modtageren var flyttet til Frankrig.
Men der har aldrig været nogen garanti for, at der ikke ville ske ændringer af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Personer med en pensionsordning har altså ikke kunnet planlægge flytning til Frankrig på det grundlag, at de kunne undgå den danske skat af deres danske pension, som skulle være modstykket til tidligere danske skattefradrag.
Tværtimod har det været kendt gennem mange år, at Danmark søgte at få ændret de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som forhindrede dansk beskatning af danske pensioner.
Lov nr. 85 af 20. februar 2008 har overgangsregler for at undgå, at opsigelsen af den dansk-franske overenskomst skulle medføre markante ændringer i økonomiske forhold for personer, der f.eks. på grund af alder har svært ved at tilpasse deres økonomi til den ændrede beskatning, f.eks. ved at flytte. Det blev derfor fastsat, at de personer, der var flyttet til Frankrig senest den 28. november 2007 og var begyndt at modtage pension senest den 31. januar 2008, bevarer deres hidtidige skattefritagelse.
Det har ingen sammenhæng med praksis vedr. forhøjelse af afgifter.
Skæringsdatoen for overgangsreglen vedr. pension svarer derimod til, hvad der tidligere er bestemt i forbindelse med ændringer af dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande, hvor Danmark med virkning for fremtiden kunne beskatte personer i det andet land af deres danske pension.Â
Jeg ser ingen grund til at ændre på skæringsdatoen i overgangsreglerne i lov nr. 85 af 20. februar 2008.
Â