Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 125 - Forslag til Lov omændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes svar på henvendelse af 24. februar 2009 fra foreningen REDAN, Frankrig (L 125 – bilag 12).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


REDAN, Frankrig, har rettet henvendelse af 24. februar 2009 til Skatteudvalget.

 

REDAN foreslår at ændre overgangsreglerne i lov nr. 85 af 20. februar 2008, så man ophæver betingelsen om påbegyndt modtagelse af pension pr. 31. januar 2008. REDAN henviser til, at de fleste personer, som ikke omfattes af overgangsreglerne på grund af denne betingelse, arbejder i Frankrig – ofte for danske virksomheder – eller er selvstændige.

REDAN foreslår at ændre overgangsreglernes betingelse om at være hjemmehørende i Frankrig senest 28. november 2007, så denne skæringsdato udsættes til 31. december 2008.

REDAN foreslår nedsættelse af dansk beskatning i tilfælde, hvor en person, som ikke er omfattet af overgangsreglerne og som endnu ikke er berettiget til dansk social pension, modtager anden dansk pension. Foreningen foreslår, at disse personer skal have nedslag i den danske skat af den anden pension for fransk socialt bidrag på 8 pct.

Jeg vil hertil svare, at når personer, hjemmehørende i Frankrig, skal betale dansk skat af udbetalinger fra danske private pensionsordninger, er baggrunden, at de tidligere har fået skattefradrag for egne indbetalinger til ordningerne eller ikke er blevet beskattet af arbejdsgiverens indbetalinger. For sociale pensioner er baggrunden, at disse pensioner er finansieret af den danske stat. Hvis de personer i Frankrig, som REDAN nævner, har indbetalt til danske private pensionsordninger, mens de boede og arbejdede i Frankrig, har de næppe fået skattefradrag (eller bortseelsesret for arbejdsgiverens bidrag), og i så fald vil der ikke ske dansk beskatning af den del af udbetalingerne, som svarer til denne del af indbetalingerne.

Jeg kan derfor ikke gå ind for REDAN’s forslag.       

 

REDAN mener endeligt, at personer i Frankrig med dansk tjenestemandspension bliver diskrimineret i forhold til personer i Frankrig med fransk tjenestemandspension.

En person i Frankrig med en forholdsvis lille dansk tjenestemandspension (under grænsen for mellem- og topskat) skal betale dansk skat på 38 pct. Hvis den pågældende person også har en stor fransk pension, kan den franske marginalskat beregnes til 52,1 pct. Hvis man lægger til grund, at marginalskatten på 52,1 pct. er udløst af den danske pension, kan man sige, at den pågældende skal betale forskellen som fransk skat.

Denne situation gælder ikke for en person i Danmark med en fransk tjenestemandspension, idet den franske skat af denne pension vil være endelig.

Jeg vil hertil svare, at denne forskelsbehandling skyldes, at den franske metode til undgåelse af dobbeltbeskatning af tjenestemandspension er mindre gunstig end den danske metode.

Frankrig undgår dobbeltbeskatning ved at nedsætte beregnet fransk skat af dansk tjenestemandspension med et beløb svarende til betalt dansk skat af denne pension. Hvis den franske skat er højere end den danske skat, skal pensionisten betale forskellen som fransk skat.

Efter de regler, som foreslås i lovforslaget, skal Danmark undgå dobbeltbeskatning ved, at den franske tjenestemandspension slet ikke indgår i dansk skattepligtig indkomst.