Skatteudvalget 2008-09
L 125 Bilag 16
Offentligt
652884_0001.png
L 125 - Bilag 16
J.nr. 2009-611-0043
Dato: 09/03-2009
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse
af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis
Frankrig og Spanien.
Hermed sendes svar på henvendelse af 23. februar 2009 fra advokatfirma-
et Tommy V. Christiansen (L 125
bilag 10).
Kristian Jensen
/ Ivar Nordland
L 125 - 2008-09 - Bilag 16: Skatteministerens kommentar til henvendelse af 23/2-09 fra Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen
Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen har i en skrivelse af 23. februar 2009 rettet hen-
vendelse til Skatteudvalget. Henvendelsen angår ikke lovforslag L 125, men overgangsreg-
lerne i lov nr. 85 af 20. februar 2008.
I skrivelsen kritiseres generelt, at overgangsreglerne ikke omfatter personer, som i årevis
har været hjemmehørende og arbejdet i Frankrig, og som ikke har haft fradrag ved dansk
beskatning for indbetalinger til en dansk pensionsordning som led i ansættelsesforholdet.
En dansk beskatning af den fremtidige pension vil derfor ligge uden for lovens formål.
I skrivelsen nævnes nogle konkrete tilfælde. Disse eksempler viser ikke noget nyt i forhold
til, hvad der kom frem under Folketingets behandling af lovforslaget om bemyndigelse til
opsigelse.
Advokatfirmaet foreslår endeligt Skatteudvalget at pålægge regeringen at indgå en dobbelt-
beskatningsoverenskomst med Frankrig snarest muligt, jf. Maastricht-traktatens artikel 293.
Jeg vil hertil først svare, at en person, som bor og arbejder i Frankrig, næppe har haft skat-
tefordel af indbetalinger til en dansk pensionsordning. Jeg vil gøre opmærksom på, at en
person ikke skal betale dansk skat af den del af udbetalinger fra en pensionsordning, der
svarer til indbetalinger, som den pågældende person (eller dennes arbejdsgiver) har foreta-
get til ordningen, og som ikke har medført fradragsret (eller bortseelsesret) ved dansk eller
udenlandsk beskatning, jf. pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4.
Jeg vil generelt bemærke, at når en person har fået nedsat den danske beskatning gennem
indbetalinger til en pensionsordning, har det hele tiden været en forudsætning, at der også
skulle ske dansk beskatning af udbetalingerne fra ordningen. Tidligere forhindrede den
dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst ganske vist, at Danmark kunne gennemføre
denne beskatning af pensionsudbetalinger, hvis modtageren var flyttet til Frankrig.
Men der har aldrig været nogen garanti for, at der ikke ville ske ændringer af den dansk-
franske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Personer med en pensionsordning har altså ikke
kunnet planlægge flytning til Frankrig på det grundlag, at de kunne undgå den danske skat
af deres danske pension, som skulle være modstykket til tidligere danske skattefradrag.
Tværtimod har det været kendt gennem mange år, at Danmark søgte at få ændret de dob-
beltbeskatningsoverenskomster, som forhindrede dansk beskatning af danske pensioner.
Lov nr. 85 af 20. februar 2008 har overgangsregler for at undgå, at opsigelsen af den dansk-
franske overenskomst skulle medføre markante ændringer i økonomiske forhold for perso-
ner, der f.eks. på grund af alder har svært ved at tilpasse deres økonomi til den ændrede be-
skatning, f.eks. ved flytning. Den blev derfor fastsat, at de personer, der var flyttet til
Frankrig senest den 28. november 2007 og var begyndt at modtage pension senest den 31.
januar 2008, bevarer deres hidtidige skattefritagelse.
Det svarer til, hvad der tidligere er bestemt i forbindelse med ændringer af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster med andre lande, hvor ændringen har medført, at Danmark med virk-
ning for fremtiden kunne beskatte personer i det andet land af deres danske pension.
Jeg ser ingen grund til at ændre på disse skæringsregler.
Vedr. forslaget om at Skatteudvalget skal pålægge regeringen at indgå en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig, vil jeg bemærke, at EU-traktatens artikel
293 pålægger medlemsstaterne, at de
i det omfang det er nødvendigt
skal indlede for-
handlinger om afskaffelse af dobbeltbeskatning til fordel for deres statsborgere. Som der
blev redegjort for i bemærkningerne til lovforslag L 13 er det min opfattelse, at EU-rettens
Side 2
L 125 - 2008-09 - Bilag 16: Skatteministerens kommentar til henvendelse af 23/2-09 fra Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen
grundlæggende frihedsrettigheder i vidt omfang afbøder virkningerne af ikke at have dob-
beltbeskatningsoverenskomster med EU-lande. Der er altså ikke nogen EU-retlig forpligtel-
se til at have en sådan overenskomst.
Regeringen vil gerne indgå en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig, men ikke så
længe Frankrig fastholder, at Danmark ikke kan beskatte dansk pension på dansk skatteni-
veau.
Side 3