Retsudvalget 2008-09
L 124
Offentligt
672561_0001.png
672561_0002.png
672561_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2009Strafferetskontoret2008-730-0767NGR40420
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven (Udvidelse af adgangen til i retskendelserom telefonaflytning m.v. at anføre den person, som aflytningen angår) (L124), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30.marts 2009.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af retsplejeloven (Udvidelse af adgangen til i rets-

kendelser om telefonaflytning m.v. at anføre den person, som aflyt-

ningen angår) (L 124):

”Anser ministeren det for en udhuling eller en styrkelse afborgernes retssikkerhed, at det fremover med dette lovforslagbliver lettere at iværksætte en aflytning uden domstolsprøvel-se?”

Svar:

Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, er for-slaget om at forenkle fremgangsmåden for politiets indhentelse af rets-kendelse om telefonaflytning mv. i en række sager om alvorlig personfar-lig kriminalitet mv. udformet ud fra en samlet afvejning af flere forskel-lige hensyn. Der er herved navnlig lagt vægt på hensynet til at fremmeden nødvendige politiindsats mod bl.a. banderelateret kriminalitet samti-dig med, at reglerne på området ikke går videre, end der er behov for.Der er i den forbindelse også lagt vægt på de vanskeligheder, som denteknologiske udvikling på tele- og internetkommunikationsområdet med-fører for politiet ved efterforskningen af sager om alvorlig kriminalitet.Med lovforslaget er der således alene tale om, at anvendelsesområdet forreglerne om aflytning ”på personen” udvides, og lovforslaget indebærerikke ændringer i retsplejelovens betingelser for, hvornår der kan foreta-ges telefonaflytning mv., jf. retsplejelovens § 781. Telefonaflytningenmv. skal således som hidtil være af afgørende betydning for efterforsk-ningen, og der skal foreligge bestemte grunde til at antage, at der på denpågældende måde gives meddelelser til eller fra en mistænkt. Aflytnin-gen mv. skal endvidere som hidtil som hovedregel angå en lovovertræ-delse, der efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover.Både efter lovforslaget og efter de gældende regler om afsigelse af rets-kendelse om aflytning ”på personen” skal retten indledningsvis tage stil-ling til, om retsplejelovens betingelser for at iværksætte en telefonaflyt-ning mv. er opfyldt, og om rettens kendelse i givet fald også skal givemulighed for aflytning ”på personen”, jf. retsplejelovens §§ 781 og 783.Herudover er der adgang til efterfølgende domstolsprøvelse af de enkeltetelefonaflytninger foretaget på grundlag af kendelsen om aflytning ”påpersonen”. Politiet skal således snarest muligt efter udløbet af den perio-2
de, retskendelsen omfatter, i givet fald underrette retten om de telefon-numre, som indgrebet har været rettet imod, og som ikke er anført i ken-delsen, samt om de bestemte grunde, der er til at antage, at der på de på-gældende telefonnumre gives meddelelser til eller fra den mistænkte, jf.retsplejelovens § 783, stk. 2. Hvis særlige forhold taler for det, skal un-derretning ske senest 24 timer efter indgrebets iværksættelse. Retten un-derretter herefter den beskikkede advokat, som har mulighed for at ind-bringe spørgsmålet om indgrebets lovlighed for retten. Den beskikkedeadvokat skal i den forbindelse ligesom i dag varetage interesserne ikkeblot for den eller de mistænkte, men også for indehaverne af de telefoner,der aflyttes, samt for de personer, der mere eller mindre tilfældigt taler ien telefon, der aflyttes.Hertil kommer, at den foreslåede udvidelse af mulighederne for at afsigeretskendelse om aflytning ”på personen” navnlig vil være relevant i til-fælde, hvor politiet efter de gældende regler vil kunne foretage aflytningmv. uden forudgående retskendelse, fordi indgrebets øjemed ville for-spildes, hvis retskendelse skulle afventes, jf. retsplejelovens § 783, stk. 4.Uanset om en telefonaflytning sker i medfør af en retskendelse ”på per-sonen” eller ”på øjemedet”, vil der være adgang til efterfølgende dom-stolskontrol, og i begge tilfælde vil politiet af egen drift skulle orientereretten efterfølgende om de enkelte telefonaflytninger mv.Der er således ikke tale om, at der med lovforslaget bliver mulighed forat iværksætte telefonaflytning ”uden domstolsprøvelse” eller, at borger-nes retssikkerhed ”udhules”. Efter Justitsministeriets opfattelse er lov-forslaget udtryk for en passende afvejning mellem hensynet til retssik-kerheden for de personer, som aflyttes, over for hensynet til at fremmepolitiets efterforskning i sager om alvorlig personfarlig kriminalitet mv.
3