Erhvervsudvalget 2008-09, Erhvervsudvalget 2008-09
L 122 Bilag 8, L 123 Bilag 8
Offentligt
672771_0001.png
672771_0002.png
672771_0003.png
672771_0004.png
672771_0005.png
672771_0006.png
Til lovforslag nr.L 122 og L 123
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 16. april 2009
Betænkningover
I. Forslag til lov om tjenesteydelser i det indre markedII. Forslag til lov om ændring af næringsloven, markedsføringsloven,erhvervsfremmeloven og forskellige andre love på Økonomi- ogErhvervsministeriets område(Regelforenkling for tjenesteydere, oplysningspligt for tjenesteydere, regler om akkreditering ogmetrologi samt oprettelse af et produktkontaktpunkt)[begge af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)]
1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslag nr. L 123.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 4. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009.Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og er-hvervsministeren sendte den 4. december 2009 udkastet til L 122 og til L 123 til udvalget, jf. alm.del – bilag 80 og 81. Den 4. februar 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslagene tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (SF) indstiller lovforslag nr. L 122 tilforkastelseved 3. behandling oglovforslag nr. L 123 tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.
2
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at SF’s afvisning af L 122 først og frem-mest er begrundet i, at ministeren med lovforslaget har valgt ikke at udnytte de sparsomme, mendog yderst vigtige muligheder for præciseringer, som direktivet rummer. F.eks. angiver lovforslagetikke positivt, hvilke områder det vil omfatte. Det gælder f.eks. forskellige dele af uddannelsessy-stemet, hvor forslaget ikke slår fast, hvilke dele af uddannelsessystemet der er henholdsvis service-ydelser af almen interesse, serviceydelser af almen økonomisk interesse og (økonomiske) service-ydelser. Lovforslaget henholder sig i stedet alene til EU og den til enhver tid gældende EU-ret, så-dan som denne defineres af EF-Domstolen. Lovforslaget forpligter end ikke danske myndigheder tiloffentligt til enhver tid at fremlægge, hvilke områder der – ud fra den aktuelle retstilstand ved EF-Domstolen og den aktuelt gældende danske almene regulering og økonomiske organisering – eromfattet af loven. Dermed bidrager lovforslaget unødigt til at skabe en uklar og ugennemskueligdansk retstilstand.SF indstiller L 123 til vedtagelse, selv om SF er stærk modstander af at ophæve forbuddet modrabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. SF er fuldstændig enig i den kritik, der er kommet frabl.a. Dansk Erhverv, Håndværksrådet, De Samvirkende Købmænd og Forbrugerrådet.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagene tilforkastelseved 3. behandling. Min-dretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af næringsloven, markedsføringsloven, erhvervsfremmelovenog forskellige andre love på Økonomi- og Erhvervsministeriets område(Regelforenkling for tjenesteydere, oplysningspligt for tjenesteydere, regler om akkreditering ogmetrologi samt oprettelse af et produktkontaktpunkt)Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):Til § 61)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 10, stk. 3,ændres »§ 8, stk. 3, 2. pkt.« til: »§ 8, stk. 2, 2. pkt.«.«[Konsekvensrettelse af henvisningen til § 8, stk. 3, som følge af, at § 8, stk. 3, bliver § 8, stk. 2, jf.lovforslagets § 6, nr. 2.]Til § 7
3
2)I det undernr. 3foreslåede§ 10, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter »leverer tjenesteydelser i Dan-mark« ordene: », såfremt indløsningen af rabatkuponen sker uden for Danmark«.[Præcisering af, at tjenesteydere, som er etableret i et andet EU/EØS-land, og som midlertidigt leve-rer tjenesteydelser i Danmark, fortsat ikke må indløse rabatkuponer i Danmark]3)I det undernr. 4foreslåede§ 11, stk. 4,indsættes efter »leverer tjenesteydelser i Danmark«ordene: », såfremt udtrækningen og præmieindløsningen i forbindelse med konkurrencen finder steduden for Danmark«.[Præcisering af, at tjenesteydere, som er etableret i et andet EU/EØS-land, og som midlertidigt leve-rer tjenesteydelser i Danmark, fortsat ikke må udtrække og indløse præmier i forbindelse med af-holdelse af købsbetingede konkurrencer i Danmark]Til § 84)I det undernr. 4foreslåede§ 3, stk. 4,udgår »gennemførelsen og«.[Sproglig præcisering af hjemmelen for økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte regler, derer nødvendige for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 764 af 9. juli 2008om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter]5)I det undernr. 4foreslåede§ 3, stk. 4,indsættes efter »forordning« ordene: »nr. 764 af 9. juli2008«.[Indsættelse af nummer og vedtagelsesdato for forordningen om procedurer for anvendelsen af vissenationale tekniske forskrifter på produkter]6)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 14indsættes efter »forordning« ordene: »nr. 765 af9. juli 2008«.[Indsættelse af nummer og vedtagelsesdato for forordningen om akkreditering og markedsovervåg-ning]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse af dykkerloven som følge af, at § 8, stk. 3, bliver til § 8, stk.2. I § 10, stk. 3, henvises til § 8, stk. 3, 2. pkt. Dette skal ændres til § 8, stk. 2, 2. pkt.Til nr. 2Der er tale om en præcisering af undtagelsen fra forbuddet mod markedsføring af rabatkuponerfor tjenesteydere, som er etableret i et andet EU/EØS-land, og som midlertidigt leverer tjenesteydel-ser i Danmark.Markedsføringsforbuddet i § 10 opretholdes over for tjenesteydere, der er etableret i Danmark.Dette betyder, at reklameringen og indløsningen af rabatkuponer ikke må finde sted her i landet.I forhold til tjenesteydere, der er etableret i et andet EU/EØS-land, og som leverer tjenesteydelsermidlertidigt i Danmark, betyder dette, at denne gruppe kan markedsføre sig med rabatkuponer iDanmark på betingelse af, at indløsningen af rabatkuponer ikke finder sted her i landet.
4
Til nr. 3Der er tale om en præcisering af undtagelsen fra forbuddet mod markedsføring af købsbetingede,tilfældighedsprægede konkurrencer for tjenesteydere, som er etableret i et andet EU/EØS-land, ogsom midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark.Forbuddet i § 11 opretholdes over for tjenesteyder, der er etableret i Danmark. Dette betyder, atmarkedsføringen af købsbetingede, tilfældighedsprægede konkurrencer fortsat ikke må finde stedher i landet.I forhold til tjenesteydere, der er etableret i et andet EU/EØS-land, og som leverer tjenesteydelsermidlertidigt i Danmark, betyder undtagelsen, at disse tjenesteydere kan markedsføre købsbetingede,tilfældighedsprægede konkurrencer i Danmark på betingelse af, at udtrækningen og indløsningen iforbindelse med konkurrencen ikke finder sted her i landet.Til nr. 4Der er tale om en præcisering af redaktionel karakter. Ændringen er nødvendig, idet forordningerer direkte gældende, hvorfor forordninger ikke må gennemføres formelt i national ret. Nationaleregler, der skal sikre anvendelsen af en forordning, er derimod tilladt.Til nr. 5Der er tale om en præcisering af redaktionel karakter. Ændringen skal sikre, at lovteksten inde-holder reference til forordningens nummer.Til nr. 6Der er tale om en præcisering af redaktionel karakter. Ændringen skal sikre, at lovteksten inde-holder reference til forordningens nummer.
Hans Christian Schmidt (V)fmd.Jacob Jensen (V) Jens Vibjerg (V)Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Per Ørum Jørgensen (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Morten Bødskov (S) Karsten Hønge (SF)Flemming Bonne (SF) Morten Helveg Petersen (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne211112
5
Enhedslisten (EL)
4
(UFG)
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 122 og L 123Bilagsnr.1234567Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag til L 123 fra økonomi- og erhvervsministerenYderligere ændringsforslag til L 123 fra økonomi- og erhvervsmini-sterenYderligere ændringsforslag til L 123 fra økonomi- og erhvervsmini-steren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 122 og L 123TitelSpm. om, hvad regeringen og Folketinget kan gøre, hvis den fortolk-ning af direktivet om serviceydelser, der er udtrykt i L 122, under-kendes af EF-Domstolen, til økonomi- og erhvervsministeren, og mi-nisterens svar herpå