Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 10. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 (af L 117).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Hansen (S)
Â
â€Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til L 117, der præciserer, at sager om hjælp til enkeltpersoner pÃ¥ det sociale omrÃ¥de altid skal behandles for lukkede døre, og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sÃ¥dant ændringsforslag? â€
Svar:
Med den foreslåede ophævelse af retssikkerhedslovens § 17 bringes retstilstanden på det sociale område i overensstemmelse med det kommunale styrelsessystem i øvrigt, så et af kommunalbestyrelsens stående udvalg i udvalgsstyrede kommuner vil få ansvaret for den umiddelbare forvaltning af sociale sager, og så kommunalbestyrelsen har mulighed for i konkrete tilfælde at træffe afgørelse i sådanne sager i overensstemmelse med reglerne i den kommunale styrelseslov.
Den samlede kommunalbestyrelse får dermed, som det lokale folkevalgte organ og kommunens øverste organ, bedre mulighed for at udøve kommunalbestyrelsens overordnede ansvar for hele kommunens virksomhed., jf. § 2, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises nærmere til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.2 og bemærkningerne til § 1, nr. 12.
Udvalgsmøder afholdes for lukkede døre, mens kommunalbestyrelsesmøder efter § 10, stk. 1, i lov om kommunernes styrelser som udgangspunkt er åbne for offentligheden. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget, skal en sag dog behandles for lukkede døre i kommunalbestyrelsen, hvis der ved sagens behandling vil blive eller forventes at blive fremlagt fortrolige oplysninger.
Medlemmer af kommunalbestyrelsen, der gennem deres virke bliver bekendt med fortrolige oplysninger i forbindelse med behandling af sager om hjælp til enkeltpersoner, er omfattet af de almindelige regler om tavshedspligt, herunder forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.
I det omfang den samlede kommunalbestyrelse skal behandle en sag om hjælp til enkeltpersoner, der, indeholder fortrolige oplysninger, vil der, hvis sådanne oplysninger må forventes at blive fremdraget under sagens behandling, være grundlag for at behandle sagen for lukkede døre, jf. § 10, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.2. og bemærkningerne til § 1, nr. 12.
Som uddybet i høringsnotatet til lovforslaget vil kommunalbestyrelsen som følge af tavshedspligtsreglerne være nødsaget til at behandle en sag for lukkede døre, hvis det under sagens behandling viser sig påkrævet at inddrage fortrolige oplysninger.
PÃ¥ den baggrund er det min vurdering, at forslaget tilgodeser hensynet til fortroligheden.
Jeg finder derfor ikke umiddelbart, at der er behov for at fremsætte ændringsforslag som beskrevet i spørgsmålet.
Et forslag om, at sager omfattet af retssikkerhedsloven om hjælp til enkeltpersoner, der behandles af den samlede kommunalbestyrelse på et møde, altid skal behandles for lukkede døre, kunne teknisk udformes som anført nedenfor.
Ændringsforslag
Til § 1
1) Nr. 12 udgår, og i stedet indsættes:
â€12. Overskriften til § 17 affattes sÃ¥ledes:
â€Behandling af personsager pÃ¥ et møde i kommunalbestyrelsenâ€â€
01. § 17 affattes således:
â€Â§ 17. Behandles en sag om hjælp til enkeltpersoner af kommunalbestyrelsen pÃ¥ et møde, skal sagen behandles for lukkede døre.
â€â€
[Sager om hjælp til enkeltpersoner, der behandles på et kommunalbestyrelsesmøde, skal behandles for lukkede døre]
Karen Jespersen