Socialudvalget 2008-09
L 113 Bilag 1
Offentligt
Høringssvar over Udkast til forslag til Lov om ændring aflov om social service (Markedsføring af leverandører afsamt servicebevis til personlig og praktisk hjælp)Kommunernes fritagelse for at udarbejde information om godkendte leverandører,kan gøre det mere kompliceret for borgerne at sammenligne de enkelte leverandø-rers ydelser. Alle borgere, der selv kan administrere det, skal have ret til at få til-budt et servicebevis.___Lovforslaget udmønter to forslag fra regeringens kvalitetsreform. Regeringen begrunder lov-forslaget med, at det vil frigøre ressourcer i kommunerne til andre opgaver, ved at ophæveden kommunale myndigheds forpligtelse til at udarbejde generelt informationsmateriale omleverandører af personlig og praktisk hjælp. Endvidere får kommunerne mulighed for at tilby-de et servicebevis til borgere, der er visiteret til personlig pleje og eller praktisk hjælp efterservicelovens § 83. Det anføres i høringsskrivelsen, at lovforslagene sigter mod at forbedrevilkårene for modtagere af personlig og praktisk hjælp, gennem øgede valgmuligheder for denenkelte.Det er FTF’s vurdering, at når kommunalbestyrelsen fritages for at udarbejde generelt infor-mationsmateriale vedrørende alle godkendte leverandører og herefter blot skal oplyse, hvilkeleverandører der er godkendt, kan det som konsekvens medføre en ringere kvalitet i den in-formation, der er grundlag for borgerens frie valg af leverandør.Efter forslaget er det op til den enkelte godkendte leverandør at bestemme, hvorvidt man viludarbejde markedsføringsmateriale og hvilke oplysninger der evt. skal gives til borgerne.FTF er af den opfattelse, at de godkendte leverandører skal have pligt til at udarbejde mar-kedsføringsmateriale, så borgerne kan sammenligne de enkelte leverandørers ydelser, indende vælger leverandør. Ellers ser vi en betydelig risiko for en mere kompliceret og vanskeligvalgsituation, end det har været tidligere.Et servicebevis, der har karakter af en købsret til visiteret hjælp omsat til et givent beløb, skalikke være frivillig for kommunerne. Alle borgere skal have ret til et servicebevis, hvis kommu-nen skønner, at de kan håndtere ordningen.Servicebeviset er imidlertid et ret kompliceret regelsæt, særligt i forhold til borgernes arbejds-giveransvar, hvorfor det skal sikres, at borgeren er fuldt informeret om de retlige konsekven-ser af arbejdsgiveransvaret og at kommunen kontinuerligt følger op på, hvorvidt borgerensegen administration af hjælpen fungerer tilfredsstillende, set i forhold til borgerens behov forhjælp.
Med venlig hilsenBente SorgenfreyFormandHøringssvar
- 30.04.2010 - Side 1