|
R E T S P O L I T I S KÂ Â F O R E N I N G
HØRINGSSVAR
fra Retspolitisk Forening
vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udelukkelse, afvisning m.v. af udlændinge opført på EU’s og FN’s sanktionslister m.v.)
Integrationsministeriets journal nr. 2007/4000-97
Til det fremsendte høringsudkast til ændringer af udlændingeloven konstaterer Retspolitisk Forening (RPF) indledningsvis, at udkastet i høj grad knytter an til "Terrorpakke 2" fra 2005-06, specielt til et par forslag fra embedsmands-arbejdsgruppen, der i efterÃ¥ret 2001 spillede ud med et halvt hundrede konkrete forslag til stramninger i lovgivning og administration i terrorbekæmpelsens navn. Forslagene her er sÃ¥ledes forslag, der ikke blev fremmet i forÃ¥ret 2006 ved gennemførelsen af lovgivning om "Terrorpakke 2", bl.a. fordi de da forekom - ogsÃ¥ for mange â€strammerâ€-partier og -kredse i øvrigt - betænkelige ud fra demokratiske og ytringsfrihedsmæssige hensyn. Nu er situationen imidlertid ændret i den forstand, at en række af disse forslag af Integrationsministeriet agtes fremsat som lovændringer her i efterÃ¥ret 2008, hvilket RPF beklager og finder betænkeligt.
RPF er klar over, at Schengen-informationssystemerne (nu SIS II) med tiden udvikler sig i dybde og bredde, og at det kræver ny dansk lovgivning om implementering mv., men vi må opfordre til, at regering og folketing til stadighed er opmærksom på ikke at gå videre med dataindsamling og -udveksling, end formålene tilsiger, jfr. også subsidiaritetsprincippet mv.
Herudover vil RPF alene pege på et par forhold i det foreliggende høringsudkast, som efter vor opfattelse bør give anledning til særlig bevågenhed, idet vi i øvrigt ikke forholder os konkret til udkastets øvrige bestemmelser:
Ad § 1, nr. 5, 7, 8 og 11:
Bestemmelserne angår yderlige begrænsninger i udlændinges muligheder for enten at indrejse eller (fortsat) opholde sig i Danmark på baggrund af FN´s eller EU´s lister ("terrorlister").
Problemet her er især disse listers manglende pålidelighed og den de facto ikke-eksisterende mulighed for at blive slettet fra listerne, hvis nogen uberettiget er blevet opført på dem. Her er altså tale om krænkelse af grundliggende retssikkerhedsmæssige garantier.
RPF skal i den forbindelse erindre om de domme, som EF-domstolen i Luxembourg har afsagt om væsentlige forvaltningsretlige mangler ved listernes tilblivelse, som imidlertid på ingen måde har anfægtet EU’s ministerråds indstilling til listerne og deres indhold.
Â
Ad § 1, nr. 9:
Bestemmelsen i selve lovudkastets §-tekst ser uskyldig ud, idet der kun indsættes "§ 136" i lovens § 22, nr. 6. Bestemmelsen rejser imidlertid alvorlige betænkeligheder, idet den giver yderligere muligheder for udvisning, uden at den almindelige "trappestige-model" respekteres i disse sager efter dom efter straffelovens § 136.
I den forbindelse må RPF kraftigt understrege, at art. 8 (privatlivs-beskyttelse) i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention naturligvis skal respekteres både i lovgivning og administration (og ved domstolene), hvilket bør finde klarere udtryk i selve §-bestemmelsen og/eller i bemærkningerne.
Hertil kommer, at bestemmelsen er meget vidtgående, idet den (som også straffelovens § 136) omfatter billigelse mv. af terrorrelaterede forbrydelser efter dom, der evt. alene angik fremførte ytringer, som indebar accept eller forståelse for en terrorrelateret forbrydelse. Her er spørgsmålet om ytringsfrihed centralt og også spørgsmålet om, hvilke yderligere konsekvenser en dom bør have - her altså evt. øgede muligheder for udvisning.
                                                                                                             Â
Forslaget her harmonerer i hvert fald ikke med de ellers meget kategoriske officielle tilkendegivelser om betydningen af at respektere retten til frit at ytre sig.
København, den 11. september 2008
                     Bjørn Elmquist                                                                Peter Arnborg
                     formand                                                                          medlem af bestyrelsen