3. september 2008

 

 

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og

Integration

Lovkontoret

Holbergsgade 6

1057 København K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved skrivelse af 28. august 2008 (j.nr. 2007/4000-97) har Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration anmodet om en udtalelse over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Udelukkelse, afvisning m.v. af udlændinge opført på EU’s og FN’s sanktionslister, videregivelse af oplysninger til anklagemyndigheden med henblik på efterforskning af forbrydelser, udvisning på grund af dom for tilskyndelse til eller offentlig billigelse af terrorrelaterede forbrydelser, gennemførelse af SIS II-forordningen m.v.).

 

I den anledning skal jeg på statsforvaltningsdirektørernes vegne bemærke, at det fremgår af den  foreslåede affattelse af udlændingelovens § 10, stk. 5, (lovforslagets § 1, nr. 5), at en udlænding, der er omfattet af restriktive foranstaltninger, ikke kan gives registreringsbevis eller opholdskort i medfør af EU-reglerne.

 

Lovforslagets bemærkninger indeholder imidlertid ikke nogen omtale af, hvordan disse regler vil påvirke behandlingen af EU-opholdssager i statsforvaltningerne.

 

Det er næppe sandsynligt, at mange ansøgere hos statsforvaltningerne vil være omfattet af restriktive foranstaltninger, men det kan vel ikke ganske udelukkes, at f.eks. familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere, vil være det.

 

Der savnes derfor i lovforslagets bemærkninger omtale af, hvilken betydning den påtænkte lovændring vil have for sagsbehandlingen i statsforvaltningerne og herunder særligt for de kontroller, som statsforvaltningerne skal foretage.

 

Det bemærkes herved, at det på side 20 f anførte om den kontrol, der udføres af politiet, Udlændingeservice og danske repræsentationer i udlandet, ikke omfatter statsforvaltningerne.

 

Alle ansøgere hos statsforvaltningerne oprettes og kontrolleres i Udlændingeregisteret (UR), og der er mulighed for via UIP at checke ansøgere i Udlændingeinformationssystemet (UIS), hvorfra der tillige er mulighed for at kontrollere, om den pÃ¥gældende er registreret i Schengeninformationssystemet (SIS). Statsforvaltningerne har ikke adgang til  Kriminalregisteret eller til Udlændingeservice' visumregistreringssystem.

 

Såfremt der etableres den fornødne forbindelse til de systemer, som statsforvaltningerne betjener sig af, således at lovforslagets gennemførelse ikke nødvendiggør flere opslag eller ekspeditioner i statsforvaltningerne, giver det ikke anledning til bemærkninger.

 

Hvis lovforslagets gennemførelse derimod måtte indebære, at der skal foretages yderligere opslag eller ekspeditioner i statsforvaltningerne, vil dette alene i kraft af det store sagsantal have administrative og økonomiske konsekvenser, men jeg ser mig ikke i stand til på det foreliggende grundlag uden en nærmere beskrivelse af, hvori ændringen består, at vurdere disse konsekvenser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Torben Sørensen

direktør