Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 19. marts 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L 109), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo (S).
Spørgsmål nr. 4:
â€Hvordan forventer ministeren, at de der rammes af 450‑timers‑reglen vil komme tættere pÃ¥ at fÃ¥ en plads pÃ¥ arbejdsmarkedet?â€
Endeligt svar:
Der er ingen grund til at forvente, at gruppen af personer, der omfattes af 450-timers-reglen, i forhold til arbejdsmarkedsdeltagelse vil adskille sig fra gruppen af personer, der omfattes af 300-timers-reglen.
Rapporten om 300-timers-reglen fra SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) viser, at mange i tiden frem til interviewtidspunktet (oktober 2007) var kommet i beskæftigelse - såvel personer, der havde fået frakendt kontanthjælpen som personer, der ikke havde fået frakendt kontanthjælpen. Hovedparten af de beskæftigede havde fået et fuldtidsarbejde.
Undersøgelsen viste blandt andet, at Â
· 33 procent af de frakendte og 25 procent af de ikke-frakendte var beskæftiget på interviewtidspunktet.
· Den gennemsnitlige månedsindkomst blandt beskæftigede var 13.700 kr. for frakendte og 15.100 kr. for ikke-frakendte, mens den gennemsnitlige arbejdstid var henholdsvis 30 og 32 timer.
· 34 procent af de frakendte var blevet hjemmegående. Blandt ikke-frakendte var det kun 6 procent, der var blevet hjemmegående, da hovedparten, nemlig 57 pct., fortsat var på kontanthjælp.
· Kun meget få vurderede, at familien fremover ville komme til at leve af den enes kontanthjælp, mens godt 30 procent derimod regnede med, at begge ægtefæller fremover ville have en erhvervsindkomst
Med 300-timers-reglen - og nu 450-timers-reglen - er det således yderligere understreget, at kontanthjælp bør være en korttidsydelse, og at endemålet er, at familien (atter) kan forsørge sig selv.