Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 19. marts 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L 109), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo (S).

 

 

Spørgsmål nr. 4:

”Hvordan forventer ministeren, at de der rammes af 450‑timers‑reglen vil komme tættere på at få en plads på arbejdsmarkedet?”

 

 

Endeligt svar:

Der er ingen grund til at forvente, at gruppen af personer, der omfattes af 450-timers-reglen, i forhold til arbejdsmarkedsdeltagelse vil adskille sig fra gruppen af personer, der omfattes af 300-timers-reglen.

 

Rapporten om 300-timers-reglen fra SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) viser, at mange i tiden frem til interviewtidspunktet (oktober 2007) var kommet i beskæftigelse - såvel personer, der havde fået frakendt kontanthjælpen som personer, der ikke havde fået frakendt kontanthjælpen. Hovedparten af de beskæftigede havde fået et fuldtidsarbejde.

 

Undersøgelsen viste blandt andet, at  

·         33 procent af de frakendte og 25 procent af de ikke-frakendte var beskæftiget pÃ¥ interviewtidspunktet.

·         Den gennemsnitlige mÃ¥nedsindkomst blandt beskæftigede var 13.700 kr. for frakendte og 15.100 kr. for ikke-frakendte, mens den gennemsnitlige arbejdstid var henholdsvis 30 og 32 timer.

·         34 procent af de frakendte var blevet hjemmegÃ¥ende. Blandt ikke-frakendte var det kun 6 procent, der var blevet hjemmegÃ¥ende, da hovedparten, nemlig 57 pct., fortsat var pÃ¥ kontanthjælp.

·         Kun meget fÃ¥ vurderede, at familien fremover ville komme til at leve af den enes kontanthjælp, mens godt 30 procent derimod regnede med, at begge ægtefæller fremover ville have en erhvervsindkomst

 

 

 

 

 

Med 300-timers-reglen - og nu 450-timers-reglen - er det således yderligere understreget, at kontanthjælp bør være en korttidsydelse, og at endemålet er, at familien (atter) kan forsørge sig selv.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen