Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
YdelsesudvalgetArbejdsdirektoratetAtt.: Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
15.12.2008
Høringssvar over Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Ændring af 300 timers
reglen for ægtepar, hvor den ene eller begge ægtefæller modtager kontanthjælp)
LO/FTF har modtaget Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik i høring via Ydelsesudvalget oghar følgende bemærkninger:Med regeringens lovforslag om at stramme 300 timers reglen til en 450 timers regel, udviser regeringen etklart og kynisk ønske om, at nedbryde de solidariske velfærdsstatsprincipper om, at sikre et acceptabelt leve-grundlag for de svageste i samfundet.Kontanthjælp er hidtil blevet betragtet som det laveste forsørgelsesgrundlag i det danske velfærdssamfundssociale sikkerhedsnet for personer, der ikke kan forsørge sig selv via en arbejdsindkomst. Dette socialøkono-miske sikkerhedsnet rives nu væk under de allersvageste borgere i Danmark.Derfor vil LO og FTF ikke støtte dette lovforslag.I en tid, hvor konjunkturerne på arbejdsmarkedet er for nedadgående med en forventet højere arbejdsløshed,vil det blive meget svært – for ikke at sige umuligt - for endnu flere kontanthjælpsmodtagere end tidligere, atopnå 450 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for 2 år.Hertil kommer, at langt flere vil blive berørt af reglen, idet regeringen foreslår, at kravet nu også stilles tilægtepar, hvor blot den ene ægtefælle modtager kontanthjælp. Hermed lægges et helt nyt kriterium ind for atvære berettiget til kontanthjælp. Det betyder, at et ægtepar, hvor den ene ægtefælle er i ordinært arbej-de, modtager arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, revalideringsydelse, ledighedsydelse/særlig ydelseeller er i fleksjob, er omfattet af arbejdskravet, hvilket indebærer, at den ægtefælle, der modtager kontant-hjælp, skal opfylde kravet om 450 timers arbejde indenfor de seneste 24 måneder. Ellers vil kontanthjælpenblive standset.
Intentionen er, at den ægtefælle, som modtager kontanthjælp skal anses for at være reelt hjemmegående.
I dagens Danmark er det særdeles vanskeligt at forsørge en ægtefælle og børn medmindre den ene har engod arbejdsindtægt. En ægtefælle på en af ovennævnte overførselsindkomster har overordentligt svært ved
2
at forsørge familien med eksempelvis arbejdsløshedsdagpengenes maksimum. En ægtefælle på revaliderings-ydelse vil ikke kunne afbryde revalideringsplanen og klare sig på det ordinære arbejdsmarked, før revalide-ringsplanen er afsluttet og har kompenseret for den nedsatte arbejdsevne.
Der er derfor tale om en stramning af lovgivningen ved at udvide målgruppen. En ændring, som vil placere eni forvejen vanskeligt stillet gruppe i en meget vanskelig situation, som ægteparret kan have svært ved at kom-me ud af.Regeringen straffer en gruppe borgere, som ikke er i stand til at opnå det fastsatte timetal på arbejdsmarke-det, fordi en meget stor del af målgruppen har mange og komplicerede problemer, der forhindrer dem i at fået job.Som det fremgår af lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser skønner regeringen, at forslagetvil medføre en årlig offentlig besparelse på 6,2 mio.kr. Det er penge, der bliver taget fra de fattigste borgere iDanmark.Herudover fremgår det af lovforslaget, at en SFI undersøgelse af 300 timers reglen viser, at blandt de inter-viewede, der havde mistet retten til kontanthjælp, var 70 pct. kvinder. Og blandt de personer, der har mistetkontanthjælpen er der desuden en overvægt af kvinder med etnisk baggrund.Lovforslaget har således klare ligestillingsmæssige konsekvenser, hvor især kvinder med etnisk baggrund, påtrods af deres ønske om at få et job, udstødes fra arbejdsmarkedet og de aktive tilbud, der ligger i systemet,når man får kontanthjælp.LO og FTF ser mange negative konsekvenser af lovforslaget. Det vil reelt udstøde en stor del af målgruppenfra arbejdsmarkedet. De personer, der på grund af de nye og stramme regler, vil miste deres kontanthjælp,kommer til at opleve stor fattigdom i forhold til at få opfyldt de mest fundamentale behov som bolig, mad, tøjog muligheden for at deltage i helt almindelige fritidsaktiviteter og socialt samvær.Fattigdomsgørelse af disse familier virker stigmatiserende og kan få alvorlige konsekvenser for børnenes op-vækstvilkår og på længere sigt vil vi kunne se øget kriminalitet som en direkte konsekvens af manglende øko-nomiske midler til forsørgelse.Endelig er det LO og FTF’s vurdering, at den udstødning fra arbejdsmarkedet der følger af lovforslaget vil øgetilgangen til førtidspension. LO og FTF finder det paradoksalt, at regeringen både vil forringe førtidspensions-ordningen og vil indføre nye love der medfører at tilgangen til førtidspension vil stige. Frem for at forringe
3
førtidspensionsordningen, burde regeringen begrænse fødekæderne til førtidspensionen, herunder stigningen idet langvarige sygefravær, samt sætte mere gang i revalideringsindsatsen.Generelt mener LO og FTF, at regeringen har alt for lidt fokus på den forebyggende indsats på arbejdsmarke-det.LO og FTF tager afstand fra lovforslaget om at skærpe kriterierne for at være berettiget til kontanthjælp, dadet vil forøge fattigdommen og uligheden i det danske velfærdssamfund på et useriøst og uacceptabelt grund-lag. LO og FTF opfordrer regeringen til at fjerne lovforslaget fra den politiske dagsorden.
Med venlig hilsenLizette RisgaardNæstformand, LOBente Sorgenfreyformand, FTF