Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
638102_0001.png
638102_0002.png
ArbejdsdirektoratetStormgade 10Postboks 11031009 København K
Sekretariatet forBeskæftigelsesrådetsYdelsesudvalgStormgade 10Postboks 11031009 København KTlf. 38 10 60 11Fax 38 19 38 90[email protected]
HøringssvarBeskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg har på møde den 3. december 2008drøftet udkast til lovforslag forud for afgivelse af skriftligt høringssvar:

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik

(Ændring af 300 timers reglen for ægtepar, hvor den ene eller

begge ægtefæller modtager kontanthjælp). Høringsfristen er

fastsat til den 15. december 2008.

15. december 2008
Vores sag08-015-0001 MRODeres sag
KontorDS

Direktoratet

henviste til det udsendte materiale. Oplyste, at lovforslaget eren udmøntning af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om håndtering afEU retten efter Metock-dommen. Timekravet om arbejde for ægtepar, derhar modtaget kontanthjælp i 2 år, hæves fra 300 til 450 timer, for at beggeægtefæller kan blive ved med at modtage hjælp. Reglen vil fremover ogsågælde for ægtepar, hvor den ene ægtefælle er i arbejde og ikke modtagerhjælp. Herudover er der foretaget en række tekniske ændringer.Ikrafttrædelsesbestemmelsen betyder, at forhøjelsen får virkning 2 år efterlovens foreslåede ikrafttræden, det vil sige pr. 1. juli 2011. Dermed får deberørte en mulighed for at indrette sig og opfylde arbejdskravet.

Lønmodtagersiden

finder, at forslaget har social slagside. Der sættes fokuspå en svag befolkningsgruppe, som det må være kommunens ansvar athjælpe. Henviste til, at der i bemærkningerne henvises til ”Ny Chance TilAlle”, som lønmodtagersiden ikke fandt havde nået sit mål. Der erundersøgelser om 300 timers reglen, der viser, at kun 2 % har fåetbeskæftigelse, og timekravet har virket stærkt stigmatiserende på en stor delaf den berørte befolkningsgruppe, hvilket vil blive medtaget i høringssvaret.Lønmodtagersiden kan ikke anbefale skærpelsen af arbejdskravet.

Arbejdsgiversiden

oplyste, at man støttede lovforslaget og vil afgive et korthøringssvar. Oplyste, at der er andre analyser, der giver et betydeligt merepositivt udtryk. Henviste konkret til SFI rapporten ”300-timers-reglen”, som
viser, at 33 % af gifte kontanthjælpsmodtagere, der mistede kontanthjælpensom følge af 300 timers reglen, er kommet i arbejde et halvt år efter.

Lønmodtagersiden

bemærkede, at man må håbe, at billedet når at vende,inden loven træder i kraft.Lønmodtagersiden gav udtryk for bekymring for, at man refererer til nogleanalyser om, i hvor høj grad denne gruppe er blevet selvforsørgende. Pegedepå, at lovforslaget vil reducere mulighederne, da nogle personer vil blivetrukket endnu længere væk fra arbejdsmarkedet og få tilkendt førtidspension.Finder det paradoksalt, at både regeringen og DA siger, at der på den eneside er for mange, der er på førtidspension, og så samtidig laver etlovforslag, der trækker flere væk fra arbejdsmarkedet over modførtidspension. Har endvidere svært ved at se lovforslagets sammenhængmed Metock-dommen.

Direktoratet

bemærkede, at det er en del af en politisk aftale. Den muligetilgang til førtidspension, vil man se på senere, når Arbejdsmarkeds-kommissionens rapport foreligger til foråret, hvor hele spørgsmålet omtilgangsvejene tages op. Lovforslaget har ikke direkte sammenhæng medMetock-dommen, men er en del af den aftale, der er indgået mellemregeringen og Dansk Folkeparti om håndteringen af EU retten efter dennedom.

Formanden

spurgte, om personer, der bliver ledige efter den 1. juli 2009,skal optjene 300 eller 450 timer.

Direktoratet

oplyste, at kravet om 450 timer (inden for de seneste 2 år),først gælder fra den 1. juli 2011, da man normalt ikke må stille krav, derrækker bagud før lovens ikrafttræden.Direktoratet har noteret sig bemærkningerne. Fristen for skriftligt hørings-svar er den 15. december 2008.
2/2