Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
638099_0001.png
638099_0002.png
638099_0003.png
I STI T FO RN TUM EN N ESKERETTI H ED ERGSTRAN D G AD E 56 ¶1401 KØ BEN H AVN KTLF.32 69 88 88FAX 32 69 88 00C EN TER@ H U M AN RI H TS. KGDW W W . EN N ESKERET. KMDW W W . U M AN RI H TS. KHGD
ArbejdsdirektoratetSendes til [email protected] og [email protected]
D ATOJN R..
15/12-08
540.81.19660

Høring - Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik

(Ændring af 300 timers reglen for ægtepar, hvor den ene eller begge ægte-

fæller modtager kontanthjælp)

Ved e-mail, modtaget den 27. november 2008, har Arbejdsdirektoratet sendtudkast til Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Ændring af300 timers reglen for ægtepar, hvor den ene eller begge ægtefæller modtagerkontanthjælp) i høring til Institut for Menneskerettigheder.Instituttet fremkom i høringsnotat af 4. november 2005 med sine bemærkninger tillovforslaget vedrørende indførelse af blandt andet 300 timers reglen (L 89, Folke-tingssamlingen 2005-06). Høringsnotatet, hvortil henvises, er vedhæftet dette brevsom fil. Lovforslaget blev vurderet i relation til henholdsvis kontanthjælpens stør-relse og spørgsmålet om diskrimination. Af notatet fremgik bl.a. følgende:Kontanthjælpens størrelseDanmark ikke har en officiel fattigdomsgrænse. FN Komitéen for Økonomiske,Sociale og Kulturelle Rettigheder (CESCR) har beklaget, at Danmark ikke harfastsat nogen fattigdomsgrænse, jf. Concluding Observations: Denmark. 14/12/-2004, E/C.12/1/Add.102, § 20:” The Committee on Economic, Social and Cultu-ral Rights regrets the absence of disaggregated statistical data on the extent of po-verty in the State party's report, particularly among refugees and the immigrantpopulation, and notes that the State party has yet to adopt an official poverty line,which would enable the State party to define the extent of poverty and to monitorand evaluate progress in alleviating poverty.”.Instituttet konkluderede, at en vedtagelse af lovforslaget måtte forventes at udløsekritik fra CESCR, medmindre denne igen vælger at udsætte afgørelsen i afventenaf nærmere oplysninger om udbetaling af eventuelle supplerende ydelser. Institut-tet anførte videre, at selv om der blev indført et retskrav om øget boligstøtte for deberørte ægtepar kunne det langt fra udelukkes, at den foreslåede ændring af lovom aktiv socialpolitik ville kunne give anledning til kritik fra CESCR.
I STI T FO R M EN N ESKERETTI H ED ER ER O PRETTET VED LO V AF 6. 2002 O M ETABLERI G AF D AN SK C EN TER FO R I TERN ATI N ALE STU D I O GN TUG6.NNOERM EN N ESKERETTI H ED ER.I STI TTET ER ETABLERET SO M N ATI N AL M EN N ESKERETTI H ED SI STI TI N IH EN H O LD TI FN ' PARI PRI C IGN TUOGN TU OLSSN PPER.I STI TTET VI EREFØ RER D E AKTI TETER,D ER SI EN 1987 BLEV VARETAG ET AF D ET D AN SKE C EN TER FO R M EN N ESKERETTI H ED ER.N TUDVIDGI STI TTET VARETAG ER FO RSKN I G ,I FO RM ATI N ,U N D ERVI I G ,D O KU M EN TATI N O G I TERN ATI N ALE PRO G RAM M ER.N TUNNOSN NONO
Spørgsmål om diskriminationFor så vidt angik spørgsmålet om diskrimination fandt instituttet, at det ikke kun-ne afvises, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) ville kunneprøve spørgsmålet om lovforslagets (nu lovens) diskriminerende karakter pågrundlag af den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 14,jf. artikel 1 i tillægsprotokol 1 i en konkret forelagt sag.Endvidere fandt instituttet, at spørgsmålet om diskrimination ville kunne bedøm-mes efter artikel 26 i FN konventionen om civile og politiske rettigheder, som in-deholder et generelt diskriminationsforbud. Med henvisning til praksis fra Menne-skerettighedskomiteen (HRC) vedrørende diskrimination med hensyn til tildelingaf sociale ydelser anså instituttet det for sandsynligt, at det kunne give anledningtil kritik fra HRC, hvis en families sociale ydelser halveres, fordi en ægtefælle ik-ke kan matche arbejdsmarkedets krav.Instituttets bemærkningerDet er instituttets opfattelse, at der ikke foreligger entydig dokumentation for, atlavere sociale ydelser giver incitament til, at borgere på overførselsindkomsterkommer i arbejde eller bliver selvforsørgende. SFI-undersøgelsen ”300-timers-reglen: Betydningen af 300-timers-reglen for gifte kontanthjælpsmodtagere” viser,at en relativt stor andel af langvarige kontanthjælpsmodtagere er kommet i be-skæftigelse i perioden 1.april til 31. marts 2008. Undersøgelsen viser imidlertidogså, at hovedparten af interview-personerne havde udenlandsk baggrund, varlavere uddannet, havde flere helbredsproblemer og i højere grad var placeret imatchgruppe 5. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget kan det ikke afvises,at den øgede beskæftigelse har en sammenhæng med den hidtil gunstige beskæf-tigelsessituation i Danmark.En anden undersøgelse fra SFI-Det nationale Forskningscenter for Velfærd- ogRed Barnet viser, at 59.000 børn lever i relativ fattigdom, og resultaterne pegerimod, at det især er børn af enlige forsørgere og forældre på kontanthjælp, der le-ver i fattigdom. I 2002 var tallet til sammenligning 50.000 børn ifølge de offent-ligtgjorte tal.Instituttet kan fortsat henholde sig til det i notat af 4. november 2005 anførte. In-stituttet finder herudover, at den foreslåede stramning af de gældende regler påområdet, må forventes at betyde marginalisering af en større gruppe kontant-hjælpsmodtagere med risiko for, at disse kommer til at leve et liv i egentlig fattig-dom. På baggrund af SFI-undersøgelsen ”300-timers-reglen: Betydningen af 300-timers-reglen for gifte kontanthjælpsmodtagere” må det kunne lægges til grund, atder vil være en overrepræsentation af kontanthjælpsmodtagere med anden etniskbaggrund. En sådan marginalisering vil udgøre en yderligere barriere for integra-tion, også i relation til de berørte gruppers børn, hvilket må antages at få fremti-dige konsekvenser i relation til disse børns uddannelses- og jobmæssige integra-tion i det danske samfund.
På den baggrund finder instituttet, at det er af ganske afgørende betydning, at dertilvejebringes statistiske oplysninger på området til belysning af i hvilket omfangreduktion af sociale ydelser, herunder kontanthjælpen, betyder at familier i Dan-mark lever i regulær fattigdom, samt hvilke befolkningsgrupper det drejer sig om.Der kan herved henvises til Concluding Observations of the Committee on Eco-nomic, Social and Cultural Rights: Denmark. 14/12/2004, E/C.12/1/Add.102, §33, hvori anføres følgende:“The Committee calls upon the State party to strengthen its efforts to combat po-verty and social exclusion and to develop a mechanism for measuring the povertylevel and monitor it closely. In this respect, the Committee refers the State party toits statement on Poverty and the International Covenant on Economic, Social andCultural Rights, adopted on 4 May 2001 (E/C.12/2001/10). The Committee re-quests that the State party provide in its next periodic report disaggregated andcomparative data on the number of people living in poverty and on progress madein reducing the incidence of poverty.”.Danmarks skal aflevere sin næste rapport til CESCR den 30. juni 2009.Endelig finder instituttet, at det bør overvejes officielt at definere en fattigdoms-grænse, jf. herved også den ovenfor anførte Concluding Observations of the Com-mittee on Economic, Social and Cultural Rights: Denmark. 14/12/2004, E/C.12/-1/Add.102, § 20.Der henvises til jeres j.nr. 08-21-0020.
Med venlig hilsen
Birgitte Kofod OlsenVicedirektør