Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
638095_0001.png
638095_0002.png
Dansk SocialrådgiverforeningToldbodgade 19a1253 København Kwww.socialrdg.dk
09.12.2008LO

Høringssvar til integrationsforligets forslag til ændring af aktivloven

og lov om aktiv socialpolitik

Dansk Socialrådgiverforening (DS) skal takke for tilsendelsen af udkast til Forslag til Lov om ændring aflov om aktiv socialpolitik (Ændring af 300 timers reglen for ægtepar, hvor den ene eller begge ægtefællermodtager kontanthjælp).DS har følgende bemærkninger til forslaget:Dansk Socialrådgiverforening har siden 300-timers reglens indførelse været meget kritiske overfor reglenog dens virkning. Alle undersøgelser af virkningen af 300-timers reglen viser da også, atbeskæftigelseseffekten er minimal. Det er DS’ opfattelse, at de kontanthjælpsmodtagere som er kommeti arbejde i forbindelse med reglen, er ledige som ville have kunnet opnå beskæftigelse gennem andretiltag som f.eks. en målrettet socialfaglig indsats, og uden de samme konsekvenser for dem der ikke kanleve op til lovkravet.At reglen har ført til at en gruppe personer ikke længere er på overførselsindkomst men forsørges af enægtefælle (på kontanthjælp), ser DS ikke som en succes. Navnlig fordi disse ledige ikke længere harnogen pligter eller rettigheder i forhold til en beskæftigelses- og integrationsfremmende indsats, nårretten til kontanthjælp er mistet.DS finder således, at 300-timers reglens primære effekt har været at marginalisere en fortsat udsatgruppe i samfundet som primært består af ledige med ikke vestlig baggrund. Reglen fungerer på denmåde som en hindring for integrationen af etniske minoriteter. Derudover er DS bekymret for, at reglenhar utilsigtede konsekvenser for børn af familier ramt af reglen. DS frygter, at reglen har en lang rækkeutilsigtede konsekvenser i form af udsættelser fra boliger, dårlig integration, opbygning af gæld,fastholdelse i negativ social arv mv.
1
DS finder det dybt problematisk at reglen foreslås udvidet uden at der er foretaget en eneste analyse af,hvilken effekt det vil have. På den baggrund foreslår DS, at sådanne analyser igangsættes snarest – oginden der arbejdes videre på en vedtagelse af forslaget.Set på baggrund af ovenstående er Dansk Socialrådgiverforening yderst kritisk overfor den forslåedeforhøjelse fra 300 til 450 timer.Regeringen tilkendegiver som begrundelse for en forhøjelse af det krævede antal timers ordinært ustøttetarbejde, at kombinationen af Ny Chance og de gunstige forhold på arbejdsmarkedet har betydet, atmange ledige der ellers stod langt fra arbejdsmarkedet, er kommet i beskæftigelse i løbet af de senereår. Dansk Socialrådgiverforening deler regeringens glæde over de mange, der er kommet i arbejde, menhar meget svært ved at se logikken i at dette skulle føre til at kravet om 300 timer laves om til et kravom 450 timer. Den gruppe der fortsat står uden for arbejdsmarkedet er ikke nødvendigvis kommettættere på arbejdsmarkedet som resultat af de andres succes. Skærpelsen virker ekstra absurd ibetragtning af at Danmark pt. befinder sig i en recession og at Finansministeriets egne økonomervurderer, at 86.000 personer vil miste deres job i løbet af de kommende 2 år.Med forslaget udvides målgruppen således, at virkningen af ankestyrelsens principafgørelse A-1-08ophæves således at også ægtepar, hvor en eller begge ægtefæller er berettiget til kontanthjælp, og hvorder foretages en fælles ægtefælleberegning efter lovens § 26 stk. 1 omfattes.Det er Dansk Socialrådgiverforenings opfattelse at det forhøjede krav, sammen med den udvidedemålgruppe, primært vil betyde en stigning i antallet af personer, der falder for reglen – og dermed ogsåen stigning af de i forvejen voksende antal af udsættelser fra boliger og i familier med børn, der lever irelativ fattigdom. DS skal på den baggrund anbefale at forslaget bortfalder.
Med venlig hilsen
Bettina PostFormandDansk Socialrådgiverforening
2