Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
ArbejdsdirektoratetStormgade 10Postbox 11031009 København K
DatoRef.
11-12-2008Ak/beb
Høring: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik. (Ændring af 300timers reglen for ægtepar, hvor den ene eller begge ægtefæller modtager kontanthjælp),direktoratets j.nr. 08-21-0020Arbejdsdirektoratet har d.26.november 2008 sendt ovennævnte lovudkast i høring. DanskFlygtningehjælp er ikke på høringslisten men ønsker hermed at kommentere udkastet.Tidligere kommentarer til 300 timers reglenDa 300 timers reglen blev introduceret ved lovforslag i 2005 havde Dansk Flygtningehjælp en rækkebetænkeligheder ved reglen, jf. vores høringssvar af 4.november 2005. Dansk Flygtningehjælp havdeikke kommentarer til afskaffelsen af det tidligere ægtefælletillæg, men udtrykte på dette tidspunkt engenerel betænkelighed ved det nye økonomiske incitament som redskab til at fremme beskæftigelsen forpersoner, der har stået uden for arbejdsmarkedet i længere tid eller personer med svage forudsætninger iforhold til at honorere kravene på det ordinære arbejdsmarked.Dansk Flygtningehjælp var i den sammenhæng især bekymret for, at 300 timers reglen kunne fåalvorlige negative konsekvenser for traumatiserede flygtninge og deres familier uden garanti for, at detendelige resultat blev beskæftigelse, selvforsørgelse og god integration. Vores bekymring for atresultatet kunne blive yderligere marginalisering af en i forvejen udsat gruppe skyldtes bl.a.udformningen af dispensationsreglerne, hvor kun personer i matchgruppe 5 var undtaget for kravet om300 timers ordinært arbejde. En del traumatiserede flygtninge placeres i matchgruppe 4, den kategori,der er kendetegnet ved lav grad af match, ved at borgeren har så væsentlige begrænsninger ikompetencer og ressourcer, at den ledige ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på detordinære arbejdsmarked.Forslaget om ændring til 450 timer m.v.Med ovennævnte udkast til lovforslag øges kravet om ordinær beskæftigelse til 450 timer. Det foreslåssamtidig, at målgruppen også skal omfatte ægtepar, hvor kun den ene modtager kontanthjælp og ikkesom hidtil kun ægtepar, hvor begge ægtefæller modtager kontanthjælp. Formålet med ændringerne er atøge det økonomiske incitament for ægtepar på kontanthjælp til at søge ordinær beskæftigelse og bringesig ud af offentlig forsørgelse.Overordnet vurderingDet er Dansk Flygtningehjælps overordnede vurdering, at den forslåede forøgelse til 450 timer og densamtidige udvidelse af målgruppen for reglen indebærer en skærpet risiko for negative følgevirkningerfor både voksne og børn i berørte familier. Efter vores opfattelse er der ikke tilstrækkelig dokumentation
Dansk Flygtningehjælp er en paraplyorganisationder arbejder for at skabe en bedre fremtid forflygtninge i Danmark og i verdens brændpunkter
Dansk FlygtningehjælpBorgergade 10, 3. sal1300 København K
Tlf. +45 3373 5000Fax +45 3332 8448www.flygtning.dk
Dansk Flygtningehjælp
side 2
for, at reglen virker efter hensigten, herunder dokumentation for at reglen fungerer hensigtsmæssigt overfor alle i målgruppen uanset kvalifikationer, helbredstilstand og forudsætninger i øvrigt for en plads pådet ordinære arbejdsmarked. Herudover savner vi en analyse og afvejning af fordele og ulemper ved 450timers reglen som redskab til at fremme beskæftigelsen. Den eventuelle positive beskæftigelseseffekt foren del af målgruppen må vurderes i sammenhæng med de sociale omkostninger for andre dele afmålgruppen, dvs. vejes op imod, at en del familier uanset egen vilje og motivation kommer til at leve ifattigdom og langvarige problemer med at klare nødvendige hverdagsudgifter, herunder husleje.Behov for styrket beskæftigelsesindsatsDansk Flygtningehjælp mener, at det er væsentligt med en styrket indsats i forhold til grupper, der harstået uden for arbejdsmarkedet i længere tid. Vi mener, at der er behov for at udvikle og gennemføre enbeskæftigelsesindsats, der kan hjælpe borgere med særlige vanskeligheder til at blive integreret påarbejdsmarkedet. Dansk Flygtningehjælp deler også den grundlæggende opfattelse, at personer, der harmulighed for at komme i arbejde skal have aktiv støtte og hjælp til at komme i beskæftigelse og ikkebefinde sig på passiv forsørgelse. Der er yderligere forskningsmæssigt belæg for, at en aktiv ogmeningsfyldt hverdag er vigtig også for flygtninge med svære traumer og andre problemer end ledighed(Johansen, Adam.Arbejdets betydning for flygtninge med traumer – og andre forhold i eksiltilværelsen,der spiller ind på det psykiske helbred,Dansk Flygtningehjælp, CUF 2008).Økonomiske incitamenter som redskabVi er imidlertid fortsat tvivlende over for antagelsen om, at de foreslåede økonomiske incitamenter førertil beskæftigelse og giver mening for hele 450 timers reglens personkreds. Der henvises i lovudkastet tilden positive effekt af 300 timers reglen, som påvises i SFI´s undersøgelse af reglen (Henning BjerregårdBach og Brian Larsen, 2008). I den forbindelse vil Dansk Flygtningehjælp gerne gøre opmærksom på, atder i undersøgelsens opsummering anføres, at de konstaterede virkninger ikke skal forveksles medegentlige effekter af 300 timers reglen (se side 82-83). Det angives eksplicit i undersøgelsesrapporten, atder ikke er tale om en egentlig effektanalyse (se side 18), idet undersøgelsen ikke har søgt at estimere,hvordan kontanthjælpsmodtagerne ville have klaret sig på arbejdsmarkedet uden 300 timers reglen. Derer heller ingen kontrolgruppe i undersøgelsen.SFI´s undersøgelse viser i øvrigt bl.a. at•omkring halvdelen af interviewpersonerne er placeret i matchgruppe 4•40 procent af de frakendte er flygtninge og halvdelen pårørende til flygtninge•33 procent af de personer, der har fået frakendt kontanthjælpen var i beskæftigelse påinterviewtidspunktet mod 25 procent af de ikke frakendte•34 procent af de frakendte var blevet hjemmegående•20 procent af de frakendte (mod 10 procent af de ikke frakendte) har undladt at betale huslejeinden for de sidste 3 måneder og 57 procent har lånt penge af familie og venner (45 procent afde ikke-frakendte).Det er Dansk Flygtningehjælps erfaring, at en stor del af de flygtninge, der står uden forarbejdsmarkedet ønsker at få et job men af forskellige årsager har vanskeligt ved at få og fastholde etarbejde. Ud fra vores erfaringer kan man heller ikke slutte, at alle de personer, der ifølge undersøgelsener blevet hjemmegående, har truffet en bevidst beslutning om at stå uden for arbejdsmarkedet, Det erderfor problematisk for den videre integrationsproces, at de personer, der har mistet retten til
Dansk Flygtningehjælp
side 3
kontanthjælp, også kan miste muligheden for aktive beskæftigelsesfremmende tilbud. Bliver en stor delaf målgruppen for 450 timers reglen fastlåst i en position uden for arbejdsmarkedet, vil det samtidigforringe integrationsmulighederne for børnene i de berørte familier, jf. nedenfor.Vurdering af konsekvenserDansk Flygtningehjælp er bekymret for de økonomiske konsekvenser for de kontanthjælpsmodtagere,der ikke kommer i arbejde. Det er vores vurdering at fattigdommen i de familier, der skal klare sig for énkontanthjælp vil betyde yderligere marginalisering og skabe vanskelige integrationsvilkår for hele denberørte familie, herunder for eventuelle børn, jf. resultaterne i SFI´s undersøgelse om gældsætning ogmanglende huslejebetaling. Manglende huslejebetaling kan få den alvorlige konsekvens, at en familieudsættes af lejligheden.Dansk Flygtningehjælp er særligt opmærksom på de konsekvenser, reglen kan få for traumatiseredeflygtninge og deres familier. Det er Dansk Flygtningehjælps erfaring, at traumatiserede flygtningegenerelt har viljen til integration og beskæftigelse. En del har endvidere relevante kvalifikationer, somkan medvirke til, at de på sigt kan genfinde evnen til at fungere på et arbejdsmarked. Menrehabiliteringsforløb er ofte langvarige, og de psykosociale problemer af sådan en karakter, at devanskeliggør danskindlæring og betyder, at de traumatiserede ikke kan varetage selv et begrænsetordinært job. Løsningen er ikke at placere alle traumatiserede flygtninge i en kategori for personer udenarbejdsevne. Løsningen er heller ikke at lade dem og deres familier lide under økonomiske sanktioner,som måske kan være hensigtsmæssige over arbejdsmarkedsparate personer, men ikke giver mening iforhold til personer med andre alvorlige problemer end ledighed. Løsningen er at yde den nødvendigebehandling og give støttende tilbud tilpasset den enkeltes situation og forudsætninger, så der over tid kanskabes mulighed for et aktivt liv som medborgere i Danmark.I forhold til konsekvenserne for de familier, der mister den ene forældres kontanthjælp, vil vi endvideregerne gøre opmærksom på den betydning, det kan få for familier med børn, hvad enten det konkretdrejer sig om traumatiserede flygtningefamilier eller familier med indvandrerbaggrund. Børn medtraumatiserede forældre påvirkes af forældrenes psykiske og sociale problemer. De udgør i forvejen ensårbar gruppe. En yderligere forringelse af deres opvækstvilkår kan få alvorlige konsekvenser. Enlængerevarende dårlig familieøkonomi, hvor der ikke er råd til almindelige fritidsaktiviteter for børneneeller anden deltagelse i socialt liv uden for hjemmet betyder generelt ringere integrationsvilkår for børn.Det kan have stor negativ betydning for børnenes senere deltagelse i uddannelse og arbejde, hvisforældrene står uden for samfundslivet. Bortfald af retten til kontanthjælp kan også betyde bortfald afbeskæftigelsesfremmende tilbud. Hvis en ægtefælle med flygtningebaggrund eller indvandrerbaggrundmister retten til kontanthjælp, kan det endelige resultat derfor blive fastlåst marginalisering til skade forhele familiens integration.Konklusion og opfordringSom det fremgår af ovenstående kommentarer er Dansk Flygtningehjælp tvivlende over for antagelsenom, at den forslåede skærpelse af 300 timers reglen vil have en positiv effekt over for en stor del af denmålgruppe, der rammes af 300/450 timers reglen. Samtidig må konsekvenserne af reglen for de familier,der mister retten til kontanthjælp betragtes som alvorlige og vidtrækkende.Ved at hæve beskæftigelseskravet til 450 timer og udvide målgruppen til også at omfatte ægtepar, hvorkun den ene modtager kontanthjælp forstærkes risikoen for, at en del familier vil havne i en fastlåst
Dansk Flygtningehjælp
side 4
marginaliseret position i det danske samfund - uanset egen motivation og ønske om beskæftigelse.Dansk Flygtningehjælp vil derfor gerne opfordre til, at der foretages en analyse og samlet afvejning affordele og ulemper ved 300/450 timers reglen.Fastholdes 300/450 timers kravet vil Dansk Flygtningehjælp endelig opfordre til, at man genovervejerreglerne for hvilke personer, der kan undtages fra beskæftigelseskravet. Efter vores opfattelse burde ikkekun personer i matchgruppe 5, men også personer i matchgruppe 4 undtages fra kravet. Personer imatchgruppe 4 har som tidligere anført betydelige problemer udover ledighed og yderst begrænsetmulighed for at finde jobfunktioner på det det ordinære arbejdsmarked. Den aktuelle økonomiskekonjunktur med stigende arbejdsløshed blandt ufaglærte må forventes at svække gruppensbeskæftigelsesmuligheder yderligere.En skærpelse af kravet fra 300 timer til 450 timer vil derfor kunne ramme denne i forvejen udsattegruppe uforholdsmæssigt hårdt. Og kravet vil kunne ramme personer der uden egen skyld er ledige,personer, der opfylder den almindelige rådighedsforpligtelse, deltager i relevante tilbud og i øvrigt gørhvad de kan for at skaffe sig et job og blive selvforsørgende.
Med venlig hilsen
Andreas KammGeneralsekretærDansk Flygtningehjælp[email protected]Direkte telefon 33735130