Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
638091_0001.png
638091_0002.png
ArbejdsdirektoratetPostboks 11031009 København K
Dansk AfdelingGammel Torv 81457 København KTlf: 3345 6565Fax: 3345 6566www.amnesty.dk[email protected]
Den 15. december 2008

Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv

socialpolitik

(Ændring af 300 timers reglen for ægtepar, hvor den ene eller beggeægtefæller modtager kontanthjælp), j.nr. 08-21-0020Ved e-mail af 26. november 2008 har Arbejdsdirektoratet fremsendt ovennævntelovforslag og anmodet om Amnesty Internationals eventuelle bemærkninger tilforslaget.Lovforslaget er et resultat af regeringens politiske aftale med Dansk Folkeparti somfølge af Metock-dommen. Forslaget indbefatter, at den nuværende 300 timers regelforhøjes til en 450 timers regel, således at ægtefæller på kontanthjælp herefter skalarbejde i 450 timer i løbet af 2 år for ikke at miste den enes kontanthjælp. Desudenpræciseres, at ordningen også gælder for ægtepar, hvor den ene er i beskæftigelse,mens den anden modtager kontanthjælp.

Generelle bemærkninger.

Amnesty International vil gerne henvise til vores høringssvar i forbindelse medindførelsen af 300 timers reglen i 2005. Allerede her satte vi spørgsmålstegn ved omlavere ydelser vil medføre en bedre integration. Efter Amnestys overbevisning har denegative resultater af de lave ydelser også vist sig at opveje en eventuel stigning ibeskæftigelsen. SFI’s undersøgelse om 300 timers reglen fra 2008 viste, at 33 % afde personer, der havde fået frakendt deres kontanthjælp som følge af 300 timersreglen, var i beskæftigelse. Størstedelen havde således mistet deresforsørgelsesgrundlag. Den lave starthjælpsydelse har resulteret i at kun et absolutmindretal er kommet i arbejde, mens det store flertal fortsat er arbejdsløse. AmnestyInternational har i rapporten ”Starthjælp – Når staten diskriminerer” påpeget, atstarthjælpen fører til fattigdom og marginalisering for modtagerne. Eftersom 450timers reglen har samme økonomiske konsekvenser, vil den have de sammenegative følgevirkninger.Amnesty har desuden dokumenteret, at 94 % af starthjælpen udbetales til personermed anden etnisk baggrund og at ydelsen dermed er udtryk for indirektediskrimination. 450 timers reglen er på samme måde skræddersyet til at rammeetniske minoriteter og SFI-undersøgelsen viste, at 95 % af de personer, der havdemistet deres kontanthjælp, var personer, der ikke var født i Danmark.Det er glædeligt, at regeringen fastholder, at personer med meget begrænsetarbejdsevne (matchgruppe 5) fortsat er fritaget fra ordningen. Amnesty Internationalfinder det dog fortsat problematisk, at kravet om nu 450 timers arbejde indenfor 2 årgælder for personer, der befinder sig i ”matchgruppe 4”. SFI’s undersøgelse viste, athalvdelen af de personer, der ikke havde været i stand til at opfylde kravet om 300timers arbejde indenfor 2 år, befandt sig i ”matchgruppe 4”. En stor del af denne
Side 2Den 15. december2008
gruppe består af nydanskere med massive sprog- og helbredsproblemer herundertraumatiserede flygtninge. Det vil være vanskeligt for denne gruppe at tage del i detdanske arbejdsmarked. De har ikke de nødvendige kvalifikationer, der kræves pådet danske arbejdsmarked, og der eksisterer samtidig en vis tilbageholdenhed påarbejdsmarkedet overfor at ansætte personer med anden etnisk baggrund –arbejdsløsheden er således også større for velkvalificerede udlændinge. Set i lysetaf at arbejdsløsheden igen er begyndt at stige i Danmark, er det spørgsmålet omdenne gruppe reelt har mulighed for at finde ustøttet arbejde i det krævede omfang.Amnesty anbefaler, at også personer i ”matchgruppe 4” fritages for at være omfattetaf 450 timers reglen.Amnesty International deler ikke regeringens opfattelse af, at en forringelse iøkonomien for svage flygtninge og andre med anden etnisk baggrund vil værebefordrende for integrationen i det danske samfund. Tværtimod forringer denmedfølgende fattigdom muligheden for at kunne deltage aktivt i det danskesamfundsliv og dermed hæmmes integrationsmulighederne. Børnene i de ramtefamilier får ikke de samme muligheder for at deltage i fritidsaktiviteter etc. som deresjævnaldrende, og det forringer deres integration i det danske samfund.
Med venlig hilsenStinne Lyager BechInternational koordinatorE: [email protected]