Retsudvalget 2008-09
L 105
Offentligt
669586_0001.png
669586_0002.png
669586_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. april 2009Lovafdelingen2008-776/16-0007BBO41114
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lovom ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption udensamtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.)(L 105), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den26. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 29 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adopti-

on uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn

fra fødslen m.v.) (L 105):

”Kan ministeren komme med eksempler på familier, som vilkunne få frataget deres barn fra fødslen?”

Svar:

Det fremgår af pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at for-ældrenes situation i forbindelse med adoption uden samtykke altid vilskulle vurderes individuelt. Justitsministeriet kan dog give følgende ek-sempler på, hvornår et barn vil kunne bortadopteres uden samtykke efterden forslåede bestemmelse i adoptionslovens § 9, stk. 3, om adoptionuden samtykke af børn under 1 år.Som et eksempel på, hvornår det bør vurderes, om et barn kan adopteresuden samtykke allerede fra fødslen, kan nævnes en situation, hvor bar-nets forældre er samlevende og gennem mange år har været misbrugere.Forældrene har i forvejen to børn under 5 år, der har været anbragt udenfor hjemmet siden fødslen. Ingen af forældrene har formået at have kon-takt og samvær med det kommende barns ældre søskende.Kommunen har efter grundige undersøgelser vurderet, at begge forældrevarigt er uden forældreevne, og at det kommende barn vil blive tvangs-fjernet allerede fra fødslen. Kommunen har endvidere gjort en stor ind-sats for, at forbindelsen mellem forældrene og de ældre søskende kunneholdes ved lige under anbringelsen uden for hjemmet, men forældrenehar ikke vist interesse for børnene. Derudover er forældrene blevet til-budt relevant behandling for deres misbrug, men har afslået dette. Derforeligger specialerklæringer, der bekræfter, at forældrene varigt er udenforældreevne, ligesom forældrene ikke skønnes at kunne spille en positivrolle for barnet i forbindelse med samvær.Som et andet eksempel kan nævnes en situation, hvor barnets mor er ud-viklingshæmmet i en sådan grad, at hun ikke har forståelse for, at hun harfødt et barn, og hvor faderskabssagen er henlagt som uoplyst. Moren borpå et bosted for psykisk syge, og graviditeten er først konstateret megetsent i forløbet. Der foreligger specialerklæringer, der bekræfter, at moren
2
varigt er uden forældreevne og heller ikke skønnes i stand til at spille enpositiv rolle for barnet i forbindelse med samvær.Efter de forslåede regler i adoptionslovens § 9, stk. 3, vil barnet i de an-førte eksempler kunne bortadopteres, hvis en grundig undersøgelse afbarnets forhold også viser, at adoption må antages at være den bedsteløsning for barnet.Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til pkt. 2.5 i de almindelige be-mærkninger til lovforslaget.
3