|
|
|
Finansraadet og Realkreditraadet har i forbindelse med høringen af L 103 påpeget, at prisfastsættelsen af statsgarantien i overgangsordningen, som fremlagt i bemærkningerne til L 103, efter deres opfattelse levner for begrænset mulighed for differentiering.
I forbindelse med behandlingen af statsstøttesagen vedrørende kreditpakken har Økonomi- og Erhvervsministeriet desuden været i dialog med Kommissionen angående spørgsmålet om prisfastsættelsen af statsgarantien i overgangsordningen.
Kommentar
I den politiske aftale af d. 18. januar 2008 om en kreditpakke blev det fastsat, at pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal sikres samme mulighed for at udstede mellemlange lÃ¥n frem til 2013 som deres udenlandske konkurrenter. Derfor laves der en 3-Ã¥rig overgangsÂordning for statsgarantien i Aftale om finansiel stabilitet, hvorved der sikres en gradvis udfasning af den nuværende statsgaranti, som udløber 30. september 2010. Prisfastsættelsen vil skulle ske i overensÂstemmelse med ECBs og Kommissionens retningslinjer.
Det fremgår af forslag til ændring af lov om finansiel stabilitet, at økonomi- og erhvervsministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for fastsættelsen og beregningen af den garantiprovision, som skal betales til staten.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at garantiprovisionen til staten for pengeinstitutternes overgangsordning vil bestå af en årlig grundprovision samt et tillæg baseret på pengeinstitutternes kreditrisiko, de såkaldte Credit-Default-Swap (CDS), der er prisen på en forsikring mod pengeinstituttets konkurs, opgjort under normale markedsforhold. Den samlede maksimale garantiprovision vil maksimalt kunne udgøre 0,9 procent. For pengeinstitutter uden en CDS betales i stedet et tillæg til grundprovisionen på 0,4 procentpoint. Det vil sige i alt 0,9 procentpoint. Præmien for statens garantistillelse for junior covered bonds sættes efter en risikovurdering til maksimalt 0,9 procentpoint.
Som tilkendegivet i høringsnotatet er der set nærmere på, om der kan laves en mere gradueret prisfastsættelse for garantier under overgangsordningen.
På denne baggrund er det hensigten, at prisfastsættelsesmodellen justeres, med forbehold for Kommissionens godkendelse i henhold til statsstøttereglerne, således at der tages udgangspunkt i en tredelt prisstruktur i stedet for den foreslåede model, hvor der kun er to priser.
Garantiprovisionen for penge- og realkreditinstitutter med en CDS vil bestå af en årlig garantiprovision på 0,50 pct. med et tillæg baseret på instituttets CDS.
For penge- og realkreditinstitutter med en AA-rating vil garantiprovisionen blive prisfastsat til 0,87 pct.
For penge- og realkreditinstitutter med en A-rating og derunder, og for penge- og realkreditinstitutter uden rating, vil garantiprovisionen blive prisfastsat til 0,95 pct.
Prisfastsættelsen af en garanti for junior covered bonds vil blive fastsat efter en markedsmæssig risikovurdering, dog kan den maksimalt udgøre 0,95 pct.
Dette vil kunne rummes indenfor rammerne af ECBs og Kommissionens retningslinjer.
Denne prisfastsættelsesmodel vil fortsat sikre, at staten gennem garantiprovisionen får en forsvarlig afdækning af statens risiko.