Vi befinder os i dag midt i et verdensomspændende finansielt og økonomisk stormvejr, og en lille åben økonomi som den danske går ikke ram forbi.
Danmark kan ikke påvirke den internationale økonomi, og vi er heller ikke herrer over eksportmarkederne, som er vigende. Det vil betyde lavere beskæftigelse i mange erhverv og stigende ledighed. Bankerne holder igen med at give lån og kreditter til både private og virksomheder, og forbrugerne tænker sig om en ekstra gang, før de griber til pengepungen. Efterspørgslen efter varer og tjenesteydelser styrtdykker derfor, og virksomhederne holder igen med investeringerne. Det betyder, at virksomhederne må indskrænke produktionen og fyre medarbejdere.
Ledigheden stiger derfor også kraftigt for tiden, og det betyder, at flere har færre penge imellem hænderne, hvilket i sig selv igen hæmmer forbruget. Vi er derfor inde i en ond cirkel, som vi skal bestræbe os på at få brudt ved at fokusere på de områder, som vi kan påvirke.
Danmark er i forhold til mange andre lande godt rustet til at ride stormen af. Vi har en sund økonomi, og vi har i denne regerings tid reduceret den offentlige gæld med 250 mia. kr., og alene renteudgiften er dermed 20 mia. kr. mindre årligt, end den ellers ville være. Det gør, at vi i dag har en handlefrihed, der betyder, at vi kan sætte ind med de rette initiativer på det rigtige tidspunkt.
Regeringen sidder ikke på hænderne. Vi handler. Vi har allerede taget en række initiativer, der tilsammen styrker købekraften, stimulerer økonomien og øger efterspørgslen på arbejdskraft.
Tænk, hvis regeringen siden 2001 havde lyttet til venstrefløjen, der vil bruge 2 kr., hver gang vi tjener 1 kr., ja, så havde vi i dag ikke haft penge til at mindske konsekvenserne af finanskrisen.
Før jul sikrede vi indlånernes penge i bankerne, og vi har vedtaget bankpakke II, der sikrer, at sunde virksomheder kan få finansieret deres kreditter. Vi har nu haft skattestop i 2.640 dage, og oven i købet er der gennemført finansierede skattelettelser. Regeringens samlede skattepolitik betyder i år, at en faglært arbejderfamilie sparer i alt godt 31.000 kr. i skat, og at danskerne samlet sparer 47,5 mia. kr. i skat. Det giver familierne mere luft i økonomien.
Vi har forhandlet en finanslov for 2009 på plads, som er en af de mest ekspansive i Europa, og senest har vi indgået en transportaftale til 94 mia. kr. frem mod 2020, og aftalen indebærer samtidig, at der fremrykkes investeringer på i alt 5 mia. kr. til 2009 og 2010 til gavn for økonomien og beskæftigelsen i den nuværende situation. Hertil kommer, at vi til det fremtidige sygehusbyggeri har givet 15 mia. kr.
Skattekommissionen er nu også kommet med sine anbefalinger, og på den baggrund vil regeringen indlede forhandlinger om en skattereform.
Regeringen er altså i fuld gang, og vi vil ikke tøve med at gøre det nødvendige for at få Danmark helskindet gennem krisen. Men timing og dosering skal være rigtig, ellers gør vi mere skade end gavn. Det er ikke nok at give økonomien en saltvandsindsprøjtning, der skal også sættes direkte ind over for mennesker, der rammes af den stigende ledighed.
Vi overvåger nøje udviklingen på arbejdsmarkedet. Statsministeren, finansministeren, økonomi- og erhvervsministeren og jeg selv besøgte derfor Vestas forleden dag, og på fredag besøger vi Coloplast, hvor vi mødes med beskæftigelsesråd, repræsentanter for virksomhederne, arbejdsmarkedets parter. Her taler vi med dem, der ved, hvor skoen trykker.
Nogle brancher er hårdere ramt end andre. Det gælder bl.a. bygge- og anlægsbranchen, træ-, møbel- og metalindustrierne, og vi holder os hele tiden ajour med, hvor ledigheden slår hårdest ned, og sørger for at komme den i forkøbet. Ved hjælp af varslingspuljen er jobcentrene parate til at støtte de opsagte med jobsøgningskurser, jobformidling og uddannelse, allerede før den enkelte er blevet ledig. Beskæftigelsespolitikken kan ikke i sig selv skabe flere job. Jobcentrene kan til gengæld hjælpe dem, som er blevet ledige, med at komme i arbejde igen ved hjælp af en aktiv indsats, og på den måde begrænser vi langtidsledighed og marginalisering.
Hovedløs aktivering hører heldigvis fortiden til. Regeringen har med en række reformer skabt en aktiv linje i beskæftigelsespolitikken, hvor det hele peger i retning af job. Jobcentrene håndterer nemlig bedst den stigende ledighed ved at fokusere på at få de ledige hurtigst muligt tilbage i beskæftigelse, og vi kender efterhånden den korteste vej tilbage til arbejdsmarkedet, nemlig at den ledige på et tidligt tidspunkt skal gøre en individuel og en aktiv indsats, som er rettet mod de områder, hvor der er de bedste beskæftigelsesmuligheder.
Selv om beskæftigelsespolitikken allerede er inde på det rigtige spor, kan vi godt sætte endnu mere fokus og endnu mere retning på beskæftigelsesindsatsen. Den stigende ledighed betyder nemlig ikke, at alting går i stå. Der er fortsat områder med gode beskæftigelsesmuligheder, f.eks. inden for social- og sundhedsvæsenet og på lærerområdet, og der vil fortsat være job at søge. Siden 1995 har der konstant været 700.000-800.000 årlige jobåbninger i Danmark, og det ændrer sig ikke meget på grund af et skift i konjunkturerne. Derfor er det under en lavkonjunktur helt afgørende, at de ledige er aktivt jobsøgende og søger derhen, hvor jobbene er. En undersøgelse fra Københavns Universitet viser, at man øger chancerne for at finde et job, hvis man søger bredt. Derfor skal ledige søge bredt, både fagligt og geografisk, ikke mindst, når der er færre jobopslag.
Her kan jobcentrene blive endnu bedre til at hjælpe de ledige med jobsøgningssamtaler og aktive tilbud, som er målrettet områder med gode beskæftigelsesmuligheder. Derfor har jeg samlet kredsen bag velfærdsforliget, og med afsæt i en række konkrete forslag, som arbejdsmarkedets parter har udarbejdet, skal vi drøfte, hvordan jobcentrene målretter deres indsats yderligere. Arbejdsmarkedsstyrelsen er desuden ved at afslutte en evaluering, som skal vise, hvor målrettet indsatsen er i dag, og på hvilke områder vi kan gøre det bedre.
I de seneste års højkonjunktur har vi været vidner til en fantastisk udvikling. Mennesker, som i årevis har været parkeret på offentlig forsørgelse, tog skridtet ind på arbejdsmarkedet. De mennesker må vi ikke svigte nu, når de gode tider er slut. Jobcentrene hjælper derfor med at fastholde sygemeldte i deres job og nyledige med jobsøgning, så perioden, hvor de er væk fra arbejdsmarkedet, bliver så kort som muligt.
Lige i øjeblikket skal vi være særlig opmærksomme på ledigheden blandt de unge. Udviklingen har ikke været positiv i det sidste års tid, og nu, hvor konjunkturerne vender, stiger ledigheden blandt unge mere end for resten af befolkningen. Derfor er det helt afgørende, at flere unge kommer i job eller uddannelse, og specielt de helt unge under 25 år skal hjælpes i gang med en uddannelse, for vi ved, at det øger chancerne i livet for at komme i arbejde og få en fastere tilknytning til arbejdsmarkedet.
Som jeg indledte med at sige, står hele verden midt i et stormvejr, og ingen kan sige, hvornår det lægger sig. Men dansk økonomi og det danske beskæftigelsessystem er godt rustet til at modstå den økonomiske og finansielle krise. Vi har en grundlæggende sund økonomi, og vi har en aktiv beskæftigelsespolitik, der betyder, at man er klar til at hjælpe de mennesker, der bliver ramt af ledighed. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi bare kan læne os tilbage og ride stormen af, men det betyder, at vi har en handlefrihed til at sætte de nødvendige initiativer i søen for at få Danmark helskindet igennem krisen. Men timingen og doseringen af det, vi foretager os, skal være rigtig, og derfor følger vi hele tiden udviklingen meget nøje.