Vi er i gang med at drøfte regeringens planer for fremtidens sygehusstruktur med udgangspunkt i vurderingen afgivet af regeringens ekspertudvalg.
Inden jeg går videre, vil jeg nævne, at jeg faldt over det synspunkt, som Venstres ordfører, fru Birgitte Josefsen, kom med herfra, da hun sagde, at hun var helt enig i ekspertudvalgets indstilling vedrørende Nordjylland. Det er jo sådan set interessant, når man sammenholder ekspertudvalgets indstilling med det høringssvar, vi har fået tilbage oppe fra Region Nordjylland. I Region Nordjylland er man absolut ikke enig med ekspertudvalget i, at det, der ligger, er godt nok. Men det må jo så være et synspunkt, jeg forstår fru Birgitte Josefsen står alene med og er rigtig glad for, som det blev sagt her.
Det blev også sagt i talen, at det var vigtigt, at blodproppatienter kunne blive behandlet, hvis det skulle virke med trombolysen. Der har afstand også en betydning. Trombolysepatienter skal behandles inden for 3 timer, og hvis ikke det sker, har det mindre eller ingen virkning. Ofte ligger man måske med sådan en blodprop, inden man får fat i ambulancen, og så kan 3 timer snart gå.
Ekspertpanelet har udført sit arbejde ud fra det kommissorium, der var givet af regeringen. En kritik af den her plan er således ikke en kritik af ekspertpanelet, men en kritik af regeringen, der jo har fastlagt kommissoriet, som ekspertpanelet har arbejdet efter, altså forlods bestemt, hvad ekspertpanelet skulle mene.
I første omgang afsættes der jo 25 mia. kr. til nybyggeri af hospitaler. Her skal regionerne betale de 10 mia. kr., og staten de 15 mia. kr. Der er altså ikke tale om, som det er blevet sagt gentagne gange, at det er akuthospitaler, det drejer sig om. Det drejer sig om, at Skejby Sygehus skal udbygges ganske betydeligt, fordi man flytter to hospitaler uden for byen. Det drejer sig om et nyt sygehus på Fyn, som kommer til at sluge ganske gevaldigt af de midler, der er til rådighed. Så det er meget mere end akutmodtagelser, det her drejer sig om.
Det resultat, der ligger her, ligger jo rigtig langt fra de hospitalsplaner, som regionerne har fremlagt. Regionernes planer er faktisk meget i overensstemmelse med de løfter, som regeringen gav forud for valget i 2007, hvor statsministeren sagde:
Vi har 90 mia. kr. til rådighed. Alle skal have eneværelse, og halvdelen af det danske hospitalsbyggeri skal være nyt.
Der var ingen smalle steder forud for valget. Det ser jo noget anderledes ud nu. Jeg læste i Dagens Medicin, et fagblad på sundhedsområdet, at direktøren for Dansk Sundhedsinstitut, Jes Søgaard, udtalte sig, som følger:
Der er et stort gab mellem de 70 mia. kr., regionerne mangler til hospitalsbyggeri, og de 40 mia. kr. inklusive regionernes egenfinansiering, regeringen budgetterer med.
Altså et rigtig stort gab. Og så bliver der videre sagt:
Skal regionerne gennemføre sine planer, så skal regionerne finde mellem 30 og 40 mia. kr. af eget budget.
Det kan ifølge Jes Søgaard ikke ske, uden at det går ud over patienterne. Der bliver altså mursten i stedet for patientbehandling.
Ekspertpanelet har fulgt de krav, regeringen har stillet i kommissoriet. De regioner, der ikke har valgt at følge regeringen, bliver straffet nu. Hvis vi tager Region Sjælland, får de tildelt 1.600 kr. pr. borger eller 1,3 mia. kr. til et nyt hospitalsbyggeri. Der er ikke noget at sige til, at Region Sjælland i det høringssvar, der ligger, er meget, meget utilfreds, hvad de øvrige regioner også er. Sammenligner man med Region Syddanmark og Region Midtjylland, får de 6.000 kr. pr. borger målt op mod 1.600 kr. i Region Sjælland. Man skal huske på, at sådan en straffeaktion mod visse dele af landet altså er noget, som kan række 50 og 100 år frem i tiden. Det er tankevækkende, at man fra disse regioners side skal finde sig i det.
Som der skrives, er der ingen sammenhæng mellem ekspertpanelets ønsker til fremtidig akutstruktur i 2020 og de midler, der er stillet til rådighed. Sengekapaciteten bliver heller ikke opfyldt, som man siger i Region Hovedstaden. De opgaver, man har sat i gang, kan man ikke gøre færdig med det, der ligger her. Det er altså ganske problematisk i Region Hovedstaden, der jo altså omfatter en tredjedel af det danske hospitalsvæsen.
Forslaget til arealstandard holder ikke. Her er stort set entydige indmeldinger. Der er for små rum, der er ikke plads til det, der er brug for ved siden af: toilet, bad og nødvendigt birum. Det ligger altså også langt fra de store løfter, som statsministeren gav i 2007 kort før valget, men da var det også valgkamp.
Som de siger i Region Hovedstaden: Følger man i de kommende forhandlinger, hvad der ligger fra ekspertudvalget, vil en lang række igangsatte projekter skulle stilles i bero. Det vil være sådan, at regionernes anlægsmidler også fremover vil være bundet til vedligeholdelsesopgaver på de mange hospitaler, som jo ikke fornys. Derfor er pengene ikke til stede. Det skriver Region Hovedstaden også meget præcist:
Vi skal have forhøjet bloktilskud - er regeringen klar til det? - for at dække de her udgifter ind. Ellers skal vi have låneadgang.
Skal man så til at betale renter og afdrag, hvis det ikke skal være afdragsfrie lån? Men regeringen har jo sat taksten for renter - 10 pct. - i den aftale, der lige er indgået.
Jeg vil også godt sige, at der jo allerede nu er nedlagt akutmodtagelser, uden at det ambulanceberedskab, regeringen har lovet, er bragt i orden. Der mangler altså meget, inden man har en mindste responstid på 15 minutter, når der ringes 112. Der ligger et bilag i Sundhedsudvalget, nr. 121 fra december 2008, om en bevidstløs tilskadekommen, der først kom under behandling på et traumecenter efter 1 time og 47 minutter. Det er konsekvensen af de hospitalsplaner, der er sat i gang i regionerne. 1 time og 47 minutter! Det har regeringen altså et ansvar for. Regeringen står for den overordnede styring af det her.
Socialdemokraternes melding var, da ekspertpanelets planer kom, at danskerne fortjener det bedre. Det mener vi fortsat. Vi mener, regeringen skal stoppe med at køre det danske hospitalsvæsen i sænk, som man har gjort. Lad mig bare nævne, hvad vi har set her på det seneste. 2,2 mia. kr. har regionerne betalt til privathospitaler. 700 mio. kr. i overpris er det, som hr. Lars Løkke Rasmussen har foræret danske privathospitaler i de 6 år, han var sundhedsminister. Det er intet mindre end en skandale, at man har udviklet en sådan sundhedspolitik under regeringen siden 2002.