Retsudvalget 2008-09
B 79
Offentligt
674322_0001.png
674322_0002.png
674322_0003.png
FærdselsstyrelsenAdelgade 131304 København KSendt til: [email protected]
16. april 2009DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2009-112-0174SagsbehandlerTina Susanne NielsenDirekte 3319 3229

Vedrørende Færdselsstyrelsens anmodning om en udtalelse

1.

Ved e-post af 26. februar 2009 har Færdselsstyrelsen anmodet Datatilsynetom en udtalelse i forbindelse med B 79: Forslag til folketingsbeslutning omvideoovervågning i taxaer.Ud over Datatilsynets eventuelle generelle bemærkninger har Færdselsstyrel-sen anmodet Datatilsynet om udtalelse om, hvorvidt reglerne i lov om tv-overvågning efter Datatilsynets opfattelse vil omfatte indholdet af B 79, uan-set der er tale om egentlig videoovervågning, såkaldte stilbilleder eller andreformer for billeder.Endvidere har Færdselsstyrelsen anmodet Datatilsynet om en udtalelse om,hvorvidt kravene til at installere videoovervågning i taxier, som opregnet i B79, herunder at det kun er politiet, der har adgang til optagelserne, er foreneli-ge med principperne i lov om tv-overvågning, idet det synes at være enstramning af de generelle regler.

2.

Datatilsynet skal – efter at sagen har været behandlet i Datarådet – udtalefølgende:

2.1. Spørgsmål vedrørende lov om tv-overvågning

Indledningsvis bemærkes, at Datatilsynet må henvise til Justitsministeriet forså vidt angår spørgsmål om forholdet til lov om tv-overvågning. Datatilsynetkan således udelukkende udtale sig om forholdet til persondataloven1og data-beskyttelsesdirektivet2.

2.2. Forslag til folketingsbeslutning om videoovervågning i taxier

Det fremsatte forslag til folketingsbeslutning har følgende ordlyd:”Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af folketingsåret at frem-sætte lovforslag, der indebærer pligt for taxavognmænd til at installere vi-deo/kameraovervågning i taxaer, med henblik på at forebygge og opklare rø-verier mod og overfald på taxachauffører. Lovforslaget skal indeholde be-stemmelser, der sikrer, at kun politiet har adgang til vi-Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse affysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling afsådanne oplysninger.21
2
deo/kameraoptagelserne, samt indeholde en overgangsordning for de taxa-vognmænd, hvis taxakøretøjer ikke p.t. har udstyr, som lever op til de tekni-ske krav m.v., som fastsættes i lovforslaget.”

2.3. Pligt til at foretage tv-overvågning

Det er Datatilsynets opfattelse, at gennemførelse af en lovgivning med et ge-nerelt påbud om tv-overvågning eller optagelse af still-billeder vil indebæreen fravigelse af persondataloven. Efter persondataloven forudsætter etableringaf tv-overvågning eller optagelse af still-billeder således, at den dataansvarli-ge – i dette tilfælde den enkelte taxivognmand – selv har foretaget en vurde-ring af, i hvilket omfang det er nødvendigt at iværksætte en behandling afpersonoplysninger. I denne vurdering skal bl.a. indgå, om det ønskede formålkan opnås med mindre indgribende midler end tv-overvågning, og om eneventuel tv-overvågning kan gennemføres på en mindre indgribende måde.En generel pligt til tv-overvågning for alle taxivognmænd indebærer derfor ensærregulering. En sådan adgang til at behandle oplysninger i videre omfangend, hvad der følger af persondataloven, bør efter Datatilsynets opfattelse kuntilvejebringes, hvis vægtige samfundsmæssige hensyn taler herfor. Datatilsy-net finder, at den foreslåede ordning forekommer vidtgående i forhold til al-mindelige principper om saglighed og proportionalitet, jf. nedenfor. Det måbero på en politisk vurdering, om de samfundsmæssige hensyn, som beslut-ningsforslaget tilsigter at varetage, har en sådan vægtig karakter.En fravigelse af persondatalovens regler forudsætter, at fravigelsen ikke er istrid med internationale forpligtelser, herunder databeskyttelsesdirektivet.Datatilsynet skal på denne baggrund anbefale, at Færdselsstyrelsen i bemærk-ningerne til et eventuelt lovforslag nærmere beskriver forholdet til databeskyt-telsesdirektivet.Opmærksomheden henledes særligt på databeskyttelsesdirektivets artikel 6,hvoraf det følger, at enhver behandling af personoplysninger skal ske i over-ensstemmelse med grundlæggende principper om proportionalitet og saglig-hed.Efter databeskyttelsesdirektivet artikel 13, stk. 1, kan medlemsstaterne træffelovmæssige foranstaltninger med henblik på at begrænse rækkevidden af deforpligtelser og rettigheder, der bl.a. er behandlet i direktivets artikel 6, hvishensynet til bl.a. statens sikkerhed, den offentlige sikkerhed eller forebyggel-se, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesager nødvendiggørdet.Særligt med hensyn til still-billeder bemærkes, at optagelse af still-billederumiddelbart forekommer Datatilsynet mindre indgribende end egentlig tv-overvågning.
3

2.4. Muligheden for at indføre en ordning, hvor kun politiet har adgang

til optagelserne

En generel pligt til at foretage tv-overvågning, som det foreslås i beslutnings-forslaget, vil efter Datatilsynets opfattelse indebære, at den, der er ansvarligfor taxiens indretning mv., bliver dataansvarlig efter persondataloven for denbehandling af personoplysninger, som vil ske i forbindelse med tv-overvågningen. Det må derfor være taxivognmanden eller taxiselskabet, der erdataansvarlig. Dataansvaret medfører bl.a. en forpligtelse til at kunne giveindsigt i optagelser, hvis passageren anmoder herom, og til at sørge for sik-kerhedsforanstaltninger til beskyttelse af optagelser samt sletning i overens-stemmelse med persondatalovens § 26 a, stk. 3. Persondataloven forudsætterderfor, at den dataansvarlige har adgang til de personoplysninger, der behand-les, hvilket også synes forudsat i databeskyttelsesdirektivet.Optagelser fra tv-overvågning kan videregives fra den dataansvarlige til poli-tiet efter bestemmelsen i persondatalovens § 26 a, stk. 1, men kan i øvrigt ikkevideregives uden samtykke eller hjemmel i lovgivningen.Datatilsynet kan derfor ikke anbefale en ordning med tv-overvågning i taxier,hvor kun politiet har adgang til optagelserne.

2.5. De registreredes rettigheder

Datatilsynet skal henlede opmærksomheden på persondatalovens kapitler 8-10om de registreredes rettigheder, herunder særligt bestemmelserne om oplys-ningspligt – det vil sige retten til at få meddelelse om, at der behandles oplys-ninger om en selv – og indsigtsret. Disse rettigheder gælder fuldt ud ved elek-tronisk databehandling af personoplysninger – det vil sige ved tv-overvågningog digitale still-billeder. Det bemærkes særligt, at reglerne om oplysningspligtgælder parallelt med et eventuelt krav om skiltning efter reglerne i lov om tv-overvågning.

3. Afsluttende bemærkninger

Datatilsynet forventer herefter at få et eventuelt lovforslag i høring. Der hen-vises herved til persondatalovens § 57.Hvis Færdselsstyrelsen har spørgsmål vedrørende denne udtalelse eller per-sondataloven, er styrelsen velkommen til at kontakte Datatilsynet.
Med venlig hilsen
Henrik WaabenFormand for Datarådet
Janni ChristoffersenDirektør