Retsudvalget 2008-09
B 105
Offentligt
691976_0001.png
691976_0002.png
691976_0003.png
691976_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. maj 2009Politikontoret2009-157-0062AMC40806
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (B 105), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2009. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 (B 105) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for kontrollen, herunder den par-lamentariske kontrol, med efterretningstjenesterne i Norge,herunder hvilke erfaringer og nyere evalueringer der er fore-taget af den norske ordning.”

Svar:

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentetfølgende oplysninger fra de norske myndigheder:Det såkaldte EOS-udvalg er et permanent parlamentarisk kontroludvalgfor de såkaldte ”hemmelige tjenester”. EOS-udvalget blev oprettet vedlov nr. 7 af 3. februar 1995 om kontroll med etterretnings-, overvåkings-og sikkerhetstjeneste (EOS-kontrolloven) med henblik på at styrke denparlamentariske kontrol med tjenesterne. Stortinget har i tilknytning her-til fastsat en instruks af 30. maj 1995 om kontrol med tjenesterne (kon-trolinstruksen).EOS-udvalget består af 7 medlemmer, som alle er valgt af Stortinget ef-ter indstilling fra Stortingets Præsidentskab for en periode af 5 år.Udvalget fører løbende kontrol med politiets og forsvarets efterretnings-tjenester (de såkaldte ”EOS-tjenester”).Efter EOS-kontrollovens § 2 er formålet med kontrollen ”å klarlegge omog forebygge at det øves urett mot noen, herunder påse at det ikke nyttesmer inngripende midler enn det som er nødvendig etter forholdene” (nr.1), at ”påse at virksomheten ikke utilbørlig skader samfunnslivet” (nr. 2),og at påse, ”at virksomheten holdes innen rammen av lov, administrativeeller militære direktiver og ulovfestet rett” (nr. 3).Kontrolopgaven omfatter ikke EOS-tjenesternes virksomhed i forhold tilpersoner, der ikke er bosat i riget, og organisationer, som ikke har hjem-sted i riget. Kontrolopgaven omfatter ligeledes ikke tjenesternes virk-somhed over for udlændinge, hvis ophold er knyttet til tjeneste for enfremmed stat. Når særlige grunde tilsiger det, kan udvalget dog også ud-øve kontrol i disse tilfælde.Efter kontrolinstruksen bør udvalgets kontrol indrettes på en sådan måde,at den er til mindst mulig ulempe for tjenesternes løbende virksomhed.2
Den løbende kontrol udføres ved regelmæssige inspektioner af EOS-tjenesterne. Udvalget foretager inspektioner hos Politiets Sikkerhetstje-nestes (PST) hovedkontor 6 gange om året samt henholdsvis 4 og 2 gan-ge om året hos Forsvarets Sikkerhetstjeneste og Forsvarets Etterret-ningstjeneste. Hvis det er nødvendigt, kan der foretages yderligere in-spektioner. Der foretages endvidere inspektioner i lokale afdelinger.Normalt varsles inspektionerne, men der kan også foretages uanmeldteinspektioner.EOS-udvalget kan afgive udtalelser om sager eller forhold, som udvalgethar undersøgt som led i varetagelsen af kontrolvirksomheden. Hvis enklage efter udvalgets opfattelse giver grundlag for kritik eller tilkendegi-velser i øvrigt, skal en begrundet udtalelse herom rettes til chefen for denpågældende tjeneste. Udvalget har ingen instruktionsbeføjelse over forEOS-tjenesterne.EOS-udvalget afgiver herudover en årlig beretning til Stortinget om sinvirksomhed. Endvidere kan udvalget afgive en særskilt beretning, hvisder er afdækket forhold, som Stortinget efter udvalgets opfattelse straksbør gøres bekendt med.EOS-udvalget har indsigt i og adgang til forvaltningens arkiver og regi-stre samt lokaler, installationer og anlæg af enhver art.Endvidere har enhver pligt til efter indkaldelse at give møde for udvalget.Alle personer, som er eller har været ansat i forvaltningen, har desudenpligt til at afgive forklaring over for udvalget om det, som de har erfaret itjenesten.I EOS-kontrolloven er det fastsat, at bestemmelserne om indsigt mv. ogom pligten til at møde og afgive forklaring – bortset fra sikkerhedsgod-kendelsessager – ikke gælder for statsrådene, departementerne og deresembeds- og tjenestemænd. Baggrunden herfor er bl.a., at statsrådene pågrund af deres konstitutionelle ansvar over for Stortinget ikke bør væreomfattet af kontroludvalgets virksomhed.Udvalget og dets sekretariat har tavshedspligt, og medlemmerne skal væ-re sikkerhedsgodkendt til de højeste beskyttelsesgrader nationalt og eftertraktater, som Norge har tilsluttet sig.3
I 2001 blev der gennemført en evaluering af ordningen med EOS-udvalget. Denne evaluering har ikke resulteret i indholdsmæssige æn-dringer i kontrolordningen.Yderligere information om EOS-udvalget kan findes på www.eos-utvalget.no.Der er fremsat forslag om en mindre revision af kontrolloven og kontrol-instruksen.De foreslåede ændringer til kontrolloven er:en bestemmelse om, at udvalget inden for rammerne af lov og in-struks udfører sit hverv selvstændigt og uafhængigt af Stortinget,en bestemmelse, som tillægger Stortingets præsidium kompetencetil at træffe afgørelse om sikkerhedsgodkendelse af udvalgetsmedlemmer, ogen bestemmelse, som fastslår, at udvalget skal bidrage til, at tje-nesterne respekterer menneskerettighederne.
De foreslåede ændringer til kontrolinstruksen er:opdatering af begreber og henvisninger som følge af navneæn-dringer, lovændringer og organisatoriske ændringer,overførsel til udvalget af bl.a. lønindplaceringskompetencen foransatte i sekretariatet, ogændring af krav om beslutningskompetence og udvalgets adgangtil at overlade inspektions- og undersøgelseskompetence i enkelt-sager til sekretariatet.
4