Det er jo en meget mærkelig sag, den her. Vores beslutningsforslag går ud på, at Folketinget skal fastslå, at Danmark ikke er i krig, og at der heller ikke er andre ekstraordinære forhold, som berettiger forsvarsministeren til at bruge de beføjelser, han har ifølge forsvarsloven, og som han kan bruge, hvis vi er i krig eller i ekstraordinære situationer, altså i undtagelsestilstand. Bestemmelsen i forsvarsloven giver bl.a. forsvarsministeren – og altså konkret Forsvarets Efterretningstjeneste – lov til at foretage aflytning af vores telefonsamtaler, læse postforsendelser og aflytte andre former for kommunikation.
Man skulle jo synes, at det var ret nemt at få fastslået, om vi er i krig eller i undtagelsestilstand, eller om Danmark ikke er i krig eller i undtagelsestilstand. Det er der blevet stillet spørgsmål til forsvarsministeren om. Forsvarsministeren kan søreme ikke svare. Man skulle jo synes, at det var ret enkelt for en forsvarsminister at fastslå, og man skulle også synes, at det så var ret enkelt for Folketinget her at finde frem til det. Altså, kig ud ad vinduet, følg med i medierne, gå ud på gaderne: Er Danmark i krig? Det burde være ret enkelt at fastslå, om vi er det.
Men da vi havde førstebehandlingen af det her forslag, var det kun Enhedslisten og SF, der var i stand til at fastslå, at Danmark ikke er i krig eller i undtagelsestilstand. De Radikale var også positive over for selve ideen om, at vi skal have set på forsvarsloven, men var heller ikke umiddelbart indstillet på at stemme for forslaget. Det håber jeg kan ændre sig her under andenbehandlingen, når vi skal stemme om lidt.
Det er da besynderligt, at hverken regeringspartierne, Dansk Folkeparti eller Socialdemokraterne er i stand til at fastslå, om Danmark er i krig eller undtagelsestilstand, eller om vi ikke er det. Det er jo desværre ikke kun et teoretisk spørgsmål. Problemet er jo, at det giver forsvarsministeren ret til at foretage aflytning af os alle sammen uden nogen form for domstolskontrol, uden nogen som helst anden form for kontrol end den, de politikere, der sidder i Folketingets Kontroludvalg - og som ikke må fortælle noget som helst om, hvad der foregår – udøver.
Der var jo stor debat, da man i Sverige ville indføre en bestemmelse i deres forsvarslov om, at forsvarets efterretningstjeneste i Sverige skulle have ret til at foretage aflytninger, skulle have ret til at foretage kontrol med telekommunikation. Det har udløst protester, også fra medier i Danmark osv. Derfor har jeg så også spurgt forsvarsministeren, om han kan garantere, at der ikke i Danmark af Forsvarets Efterretningstjeneste i medfør af forsvarsloven foretages aflytning af journalister, advokater, læger og andre, der i retsplejeloven er særlig beskyttet mod aflytning. Det har forsvarsministeren ikke kunnet garantere ikke finder sted.
Det betyder altså, at vi ikke kan være sikre på, at Forsvarets Efterretningstjeneste ikke foretager aflytning af de her grupper, som vi normalt giver en særlig stærk beskyttelse, fordi vi mener, at det er afgørende i et retssamfund, at man kan have fortrolig kommunikation med sin advokat, vi mener, det er afgørende, at man kan have fortrolig kommunikation med sin læge.
Hvis den her mulighed ikke blev brugt, var det jo ret nemt for forsvarsministeren at gå på Folketingets talerstol og sige: Nej, Danmark er ikke i krig; jeg kan godt garantere, at vi ikke foretager aflytning af læger, af journalister, af præster eller af andre, som er særlig beskyttet. Det kunne forsvarsministeren sagtens gøre, men det vil forsvarsministeren ikke, og det rejser jo klart mistanken om, at det så bliver brugt. Det mener jeg ikke at vi kan leve med et retssamfund. Der mener jeg altså, at vi har behov for at være sikre på, at borgerne ved, om vi er i krig eller undtagelsestilstand, og at der derfor kan bruges en række af de tiltag, der hører hjemme i en situation med krig og undtagelsestilstand, eller om vi ikke er.
Derfor håber jeg altså, at der er tilstrækkelig mange, der stemmer for det her beslutningsforslag, til at vi kan få vedtaget, at Danmark altså ikke er i krig, Danmark altså ikke er i undtagelsestilstand. Det kan være, vi lige kan få et kort øjebliks pause, så alle folketingsmedlemmerne kan kigge ud ad vinduet og lige tænke sig om og overveje, om de mødte nogen soldater fra fremmede magter på vej herind på Christiansborg i morges, eller om de faktisk kan konstatere, at Danmark ikke er i krig, Danmark ikke er i undtagelsestilstand, og at forsvarsministeren altså derfor heller ikke skal have ret til at aflytte alle uden nogen som helst former for kontrol.