Europaudvalget 2008-09
B 65 Bilag 2
Offentligt
648956_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 65
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 24. december 2009
1. udkast
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om tiltrædelse af stabiliserings- og
associeringsaftale mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Bosnien-Hercegovina på den anden side
[af Per Stig Møller (udenrigsminister)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 10. december 2008 og var til 1. behandling den 16.
december 2008. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at deres indstilling sker på baggrund af
udenrigsministerens svar på spørgsmål 1 ad B 65, der er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Henrik Høegh (V)
nfmd.
Tina Nedergaard (V) Morten Messerschmidt (DF) Pia Adelsteen (DF) Helle Sjelle (KF)
Bendt Bendtsen (KF) Svend Auken (S)
fmd.
Kim Mortensen (S) Yildiz Akdogan (S)
Jeppe Kofod (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
648956_0002.png
2
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47
Socialdemokratiet (S)
45
Dansk Folkeparti (DF)
25
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
Det Radikale Venstre (RV)
9
Enhedslisten (EL)
4
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldisflokkurin (TF)
Sambandsflokkurin (SP)
Uden for folketingsgrupperne
(UFG)
2
1
1
1
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
648956_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 65
Bilagsnr. Titel
1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 65
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om stabilitets - og associeringsaftale mellem De Europæiske
Fællesskaber og Bosnien-Hercegovina i sit afsnit om arbejdstageres
frie bevægelighed minder om den aftale, som er indgået med Tyrkiet,
til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
648956_0004.png
4
Bilag 2
Udenrigsministerens svar på spørgsmål 1 ad B 65
Spørgsmålet og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål nr. 1:
Regeringen bedes redegøre for, hvorvidt den forestående stabilitets - og associeringsaftale mellem
De Europæiske Fællesskaber og Bosnien-Hercegovina i sit afsnit om arbejdstageres frie
bevægelighed minder om den aftale, som er indgået med Tyrkiet, og som for nyligt har ledt til
Hakan Er-dommen (sag C-453/07), ifølge hvilken tyrkiske borgere nu kan støtte ret på EU’s regler
om fri arbejdstagerbevægelighed og på den måde omgå de nationale udlændingelove.
Svar:
Reglerne om arbejdskraftens bevægelighed i stabiliserings- og associeringsaftalen med Bosnien-
Hercegovina (artikel 47-49) svarer ikke til de regler om arbejdskraftens bevægelighed, der findes i
associeringsaftalen med Tyrkiet fra 1963.
F.eks. fremgår det af artikel 12 i aftalen med Tyrkiet, at de kontraherende parter på grundlag af
EF-traktatens regler om arbejdskraftens fri bevægelighed gradvist indbyrdes gennemfører
arbejdskraftens frie bevægelighed mellem Fællesskabets medlemsstater og Tyrkiet, og artikel 36 i
tillægsprotokollen til aftalen med Tyrkiet fastsætter tidsfrister for denne gradvise gennemførelse.
Tilsvarende bestemmelser om en gradvis gennemførelse af fri bevægelighed på medlemsstaternes
arbejdsmarkeder findes ikke i aftalen med Bosnien-Hercegovina.
Det fremgår således alene af afsnittet om arbejdskraftens bevægelighed i den forestående aftale, at
arbejdstagere, der er statsborgere i Bosnien-Hercegovina, og som er lovligt beskæftiget i en
medlemsstat, skal behandles på lige fod med medlemsstatens egne statsborgere på baggrund af de
nationale betingelser og retningslinjer, der gælder i hver medlemsstat.
Associeringsrådet, der er oprettet ved aftalen med Tyrkiet, har vedtaget to afgørelser af særlig
betydning for tyrkiske statsborgeres og deres familiemedlemmers ret til fri bevægelighed, ophold og
social sikring. Det drejer sig om afgørelse nr. 1/80 og afgørelse nr. 3/80.
Hakan Er-dommen vedrører rækkevidden af artikel 7, stk. 1, i afgørelse nr. 1/80, der under visse
betingelser giver tyrkiske arbejdstageres familiemedlemmer ret til adgang til beskæftigelse og
ophold i EU-værtsmedlemsstaten.
Der findes ikke en tilsvarende bestemmelse om arbejdstageres familiemedlemmers ret til adgang
til beskæftigelse og ophold i stabiliserings- og associeringsaftalen med Bosnien-Hercegovina, og
det associeringsråd, der bliver oprettet under aftalen med Bosnien-Hercegovina, har ikke
kompetence til at træffe en afgørelse, som giver en sådan ret til beskæftigelse og ophold.